Europejska produkcja baterii jest zagrożona




Amerykańskie dotacje dla producentów baterii, udzielane na podstawie ustawy antyinflacyjnej IRA, są głównym zagrożeniem dla budowy gigafabryk na Starym Kontynencie, chyba że Europa wreszcie zachęci inwestorów do działania – alarmuje organizacja Transport & Environment.


- Trump zapowiada nowe cła na samochody. Branża motoryzacyjna w niepewności
- Rekordowe 6 mln zelektryfikowanych Toyot na europejskich drogach
- Przyszłość europejskiej motoryzacji: rusza strategiczny dialog
- Sieć serwisowa i logistyka Grupy Volkswagen w liczbach: raport 2024
- Trump, cła i europejski biznes - czy polscy eksporterzy powinni się bać?
68 proc. produkcji baterii litowo-jonowych planowanych w Europie jest zagrożone opóźnieniami, ograniczeniami lub całkowitym anulowaniem inwestycji. Tesla w Berlinie, Northvolt w północnych Niemczech i Italvolt koło Turynu to jedne z projektów, które mogą zostać utracone dla Europy. Firmy te bowiem rozważają jako alternatywę inwestycje w USA, zachęcone amerykańską tzw. ustawą antyinflacyjną, która mimo swojej nazwy bardziej koncentruje się na polityce klimatycznej i wzmocnieniu lokalnego przemysłu w rywalizacji z resztą świata.
Zdolności produkcyjne baterii w Europie, odpowiadające 18 milionom samochodów elektrycznych - 1,2 TWh - są w wysokim lub średnim stopniu zagrożone przerwaniem procesu inwestycyjnego lub całkowitą utratą tychże inwestycji. Jak podkreślają eksperci organizacji Transport & Environment (T&E), bez rozbudowy mocy produkcyjnych Europa nie będzie w stanie zaspokoić swojego zapotrzebowania na baterie w 2030 roku i będzie musiała je importować.
Julia Poliscanova, starszy dyrektor ds. pojazdów i elektromobilności w T&E, powiedziała:
"Produkcja baterii w Unii Europejskiej znalazła się w ogniu krzyżowym między Ameryką a Chinami. Europa musi działać lub ryzykować utratę wszystkiego. Zielona polityka przemysłowa skoncentrowana na akumulatorach z unijnym wsparciem dla zwiększenia produkcji jest pilnie potrzebna, aby zareagować na amerykańskie dotacje i wieloletnią dominację Chin."
Niemcy, Węgry, Hiszpania, Włochy i Wielka Brytania mogą stracić najwięcej, jeśli producenci baterii zmienią swoje plany. Zakładowi Tesli w Berlinie grożą największe opóźnienia w produkcji baterii po tym, gdy firma Elona Muska zapowiedziała, że skupi się na produkcji ogniw w USA, aby skorzystać z zachęt w ramach ustawy IRA. Pewne ryzyko istnieje także w przypadku planowanej gigafabryki firmy Northvolt w Heide w Niemczech, ponieważ inwestor zabezpieczył tylko część finansowania i nie rozpoczął jeszcze budowy. Ponadto, prezes Northvolt powiedział w październiku ubiegłego roku, że może opóźnić uruchomienie zakładu i nadać priorytet ekspansji w USA. Podobnie inwestycja firmy Italvolt, zamiast do Europy może trafić do Kalifornii w postaci siostrzanego projektu Statevolt. Jak wylicza T&E, planowana gigafabryka w West Midlands w Wielkiej Brytanii musi jeszcze znaleźć inwestora, a nie wiadomo także co się stanie z projektami firmy InoBat w Serbii i Hiszpanii. Firma ta bowiem uzyskała niedawno zachęty inwestycyjne do zawiązania joint venture z amerykańską firmą w Indianie.
Co ważne podkreślenia, globalny udział Europy w nowych inwestycjach w produkcję baterii litowo-jonowych spadł z 41 proc. w 2021 r. do skromnych 2 proc. w 2022 r. Tymczasem inwestycje w baterie w USA i Chinach nadal rosły, podczas gdy europejskie firmy już sygnalizowały ekspansję w Ameryce.
14 marca Komisja Europejska ma opublikować ustawę przemysłową Net Zero, będącą próbą europejskiej odpowiedzi na korzyści podatkowe i subsydia zapewnione przez amerykańską IRA dla firm zainteresowanych ulokowaniem swoich fabryk baterii w Ameryce.
Oprac. PJ