Rejestracje samochodów klasy premium we wrześniu 2023 roku
Udział marek premium w polskim rynku nieznacznie spadł. Jest to efekt nieco mniejszej dynamiki wzrostu liczby rejestracji aut z wyższej półki w porównaniu z rynkiem marek popularnych.
We wrześniu bieżącego roku w Polsce zarejestrowano nieco ponad 39 tys. nowych samochodów osobowych. W porównaniu z wrześniem ubiegłego roku wynik był o 9,1 proc. wyższy. Niestety, ten wzrost nie przełożył się na poprawę dynamiki po 3 kwartałach. O ile na koniec sierpnia rynek rósł 10,81 proc., to na koniec września zanotowany wzrost wyniósł 10,62 proc. Różnica niby mało znacząca, ale trend jest negatywny. W sumie w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku Polacy i polskie firmy kupiły i zarejestrowały ponad 350 tys. samochodów osobowych.
Udział marek premium w rynku nieznacznie spadł – z 22,3 proc. w sierpniu do 21,8 proc. we wrześniu bieżącego roku. Jest to efekt nieco mniejszej dynamiki wzrostu liczby rejestracji aut z wyższej półki w porównaniu z rynkiem marek popularnych. W sumie we wrześniu liczba zarejestrowanych samochodów klasyfikowanych w tym segmencie wyniosła 8 537 sztuk, o 4,31 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej. Od początku roku do końca września marki premium odnotowały wynik w wysokości 79 033 zarejestrowanych samochodów, o 14,2 proc. wyższy niż rok wcześniej.
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium w ciągu trzech kwartałów bieżącego roku utrzymało Audi. Wynik producenta z Ingolstadt na polskim rynku to 18 799 zarejestrowanych aut, o 36,10 proc. więcej niż na koniec września 2022 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w ciągu III kwartałów 2023 roku najlepiej sprzedawał się model Q5 (2 903 sztuki). Na drugiej pozycji znalazło się Audi A3 (2 786 sztuk), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Q3 (2 658 egzemplarzy).
Drugą pozycję zajęło BMW. W ciągu dziewięciu miesięcy 2023 roku klienci w Polsce kupili i zarejestrowali 16 757 nowych samochodów tej marki, co jest rezultatem o 6,07 proc. mniejszym niż w takim samym okresie roku 2022. Najczęściej rejestrowane modele w gamie BMW w okresie styczeń-wrzesień 2023 roku to: seria 3 (2 607 szt.), model X3 (2 421 szt.) oraz X5 (2 358 egzemplarzy).
Na trzecim miejscu był Mercedes. W ciągu III kwartałów bieżącego roku klienci kupili i zarejestrowali 14 198 samochodów z gwiazdą na masce, o 11,97 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wyniki Mercedesa nie obejmują osobowych wersji vanów (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględniają natomiast klasę V. W gamie marki zwycięska na koniec września 2023 roku okazała się klasa GLC z 1 714 zarejestrowanymi autami, przed klasą CLA (1 521 egz.) oraz E (1 176 sztuk).
Tuż za podium uplasowało się Volvo. W okresie od stycznia do września 2023 r. klienci kupili i zarejestrowali 9 393 samochody tej marki, o 14,45 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta na koniec sierpnia br. był model XC60 (4 354 egzemplarze), wiceliderem – XC40 (2 060 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (1 143 sztuki).
Bardzo dużą dynamiką sprzedaży może nadal pochwalić się Lexus, marka która nie kryje swoich ambicji zajęcia w przyszłości czwartej pozycji w rankingu rejestracji aut klasy premium w Polsce. W ciągu trzech kwartałów 2023 roku w naszym kraju zarejestrowanych zostało 7 690 samochodów tej marki, o 97,74 proc. więcej (r/r). W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku w gamie japońskiego producenta najlepiej sprzedawał się model NX (3 052 zarejestrowane auta), przed RX (1 923 szt.) oraz UX (1 653 egz.).
W pierwszej dziesiątce zestawienia aut klasy premium największą stratę na koniec września 2023 roku zanotowała, zajmująca dziesiątą pozycję, Alfa Romeo (871 sztuk, minus 31,63 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w tym gronie może pochwalić się - pozycjonowana na szóstym miejscu - Tesla (3 394 egzemplarze, plus 275,03 proc.).
Wśród samochodów luksusowych największy wzrost liczby rejestracji zanotował Rolls-Royce. W okresie od stycznia do września 2023 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 16 aut tej marki, o 220 proc. (11 sztuk) więcej. (r/r).
Na koniec III kwartału bieżącego roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (4 354 sztuki). Na drugiej pozycji zestawienia znalazł się Lexus NX z 3 052 zarejestrowanymi egzemplarzami. Brąz przypadł w udziale Audi Q5 (2 903 sztuki).