1. Samar.plSamar.pl
  2. Rynek w liczbach Rynek w liczbach
  3. Europejski rynek motoryzacyjny rozpoczyna rok na minusie
Rynek w liczbach

Europejski rynek motoryzacyjny rozpoczyna rok na minusie

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

W styczniu 2025 roku rynek nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej odnotował spadek rejestracji o 2,6 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, przy czym główne rynki wykazały zróżnicowane wyniki, od spadku we Francji, Włoszech i Niemczech, po wzrost w Hiszpanii.
Zobacz także BEV | Polska na tle Europy w 2025 roku - interaktywna mapa Rynek pojazdów użytkowych w UE 2024: elektryfikacja spowalnia mimo wzrostu sprzedaży Przełomowy rok dla hybryd w UE: analiza rejestracji nowych samochodów w 2024 roku

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w pierwszym miesiącu 2025 roku europejski rynek motoryzacyjny odnotował spadek. Rejestracje nowych samochodów w Unii Europejskiej zmniejszyły się o 2,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Analiza głównych rynków UE pokazuje niejednolity obraz sytuacji. Największy spadek zaobserwowano we Francji, gdzie liczba rejestracji zmniejszyła się o 6,2 proc.. Znaczący spadek odnotowały również Włochy (-5,8 proc.) oraz Niemcy (-2,8 proc.). Na tym tle wyróżnia się Hiszpania, która jako jedyna z głównych rynków europejskich zanotowała wzrost rejestracji na poziomie 5,3 proc..

Struktura napędów w nowych rejestracjach

Analizując strukturę rejestracji według rodzaju napędu, można zaobserwować istotne zmiany w preferencjach konsumentów. W styczniu 2025 roku samochody elektryczne na baterie (BEV) stanowiły 15 proc. udziału w rynku, co oznacza wzrost z poziomu 10,9 proc. w styczniu 2024 roku. Jak zaznaczono w oryginalnym raporcie, wzrost ten nastąpił z niskiej bazy odniesienia.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

W liczbach bezwzględnych, sprzedaż nowych samochodów elektrycznych wzrosła o 34 proc. do 124 341 sztuk. Na trzech z czterech największych rynków regionu odnotowano znaczące wzrosty: w Niemczech (+53,5 proc.), Belgii (+37,2 proc.) i Holandii (+28,2 proc.). Natomiast Francja zanotowała nieznaczny spadek o 0,5 proc..

Największy udział w rynku zdobyły klasyczne hybrydy (HEV), które z wynikiem 34,9 proc. stały się najpopularniejszym napędem wśród nowych aut osobowych wybieranych przez klientów w Unii Europejskiej. W styczniu 2025 roku zarejestrowano 290 014 takich pojazdów, co oznacza wzrost o 18,4 proc.. Do tego wyniku przyczyniły się wszystkie największe rynki: Francja (+52,2 proc.), Hiszpania (+23,5 proc.), Niemcy (+13,7 proc.) i Włochy (+10,6 proc.).

Jednocześnie liczba rejestracji hybryd typu plug-in (PHEV) spadła w styczniu 2025 roku o 8,5 proc. do 61 406 sztuk. Ten spadek był spowodowany głównie znacznymi stratami w Belgii (-66,6 proc.) i Francji (-54 proc.). W rezultacie hybrydy plug-in stanowią obecnie 7,4 proc. całkowitej sprzedaży samochodów w UE.

W przypadku tradycyjnych napędów, liczba rejestracje samochodów benzynowych była mniejsza (r/r) o 18,9 proc., a spadki objęły wszystkie główne unijne rynki. Największy spadek zaobserwowano we Francji (-28,2 proc.), a następnie w Niemczech (-23,7 proc.), we Włoszech (minus 17 proc.) i Hiszpanii (-11,1 proc.). Przy 244 763 nowych samochodach zarejestrowanych w styczniu, udział pojazdów benzynowych w rynku spadł do 29,4 proc. z 35,4 proc. w tym samym miesiącu ubiegłego roku.

Podobną tendencję spadkową wykazały samochody z silnikiem Diesla, których rejestracje zmniejszyły się o 27 proc., co przełożyło się w styczniu na 10 proc. udziału w rynku. Na większości rynków UE zaobserwowano dwucyfrowe spadki w tym segmencie.

Autorzy

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów