W 2024 roku europejski rynek motoryzacyjny odnotował delikatny wzrost, przy jednoczesnej znaczącej zmianie w strukturze sprzedaży. Samochody hybrydowe (HEV) coraz częściej wyprzedzały pod względem popularności auta benzynowe, podczas gdy pojazdy elektryczne, mimo utrzymania trzeciej pozycji w rankingu popularności, zanotowały spadek sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim.Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA, rynek motoryzacyjny w UE zakończył rok 2024 z niewielkim, ale pozytywnym wynikiem. Całkowita liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 0,8%, osiągając poziom 10,6 miliona pojazdów. Sytuacja w poszczególnych krajach była jednak zróżnicowana - podczas gdy Hiszpania wykazała się imponującym wzrostem o 7,1%, inne duże rynki doświadczyły spadków: Francja (-3,2%), Niemcy (-1%) oraz Włochy (-0,5%).
Szczególnie interesujące zmiany zaszły w strukturze napędów. Samochody w pełni elektryczne utrzymały pozycję trzeciego najchętniej wybieranego rodzaju napędu w UE, z rocznym udziałem w rynku na poziomie 13,6%. To wynik lepszy niż w przypadku samochodów z silnikiem Diesla, których udział spadł do 11,9%. Mimo to, w grudniu 2024 roku zanotowano spadek rejestracji aut elektrycznych o 10,2%, głównie za sprawą znaczących spadków w Niemczech (-38,6%) i Francji (-20,7%).
Prawdziwym zwycięzcą 2024 roku okazały się samochody hybrydowe (HEV), które przez cztery ostatnie miesiące roku konsekwentnie przewyższały popularnością auta benzynowe. W grudniu ich udział w rynku wzrósł do 33,6%, w porównaniu z 26,5% rok wcześniej. Samochody benzynowe, choć wciąż stanowią największą część unijnego rynku z całorocznym udziałem w wysokości 33,3%, doświadczyły spadku rejestracji o 1,8% w grudniu. Auta z napędem HEV zakończyły zaś ubiegły rok na drugiej pozycji z udziałem na poziomie blisko 31proc.
Rynek hybryd plug-in (PHEV) również odnotował wzrost rzędu 4,9% w grudniu, głównie za sprawą Francji (wzrost o 44,9%) i Niemiec (wzrost o 6,8%). Jednak w całym roku 2024 segment ten zanotował spadek o 6,8% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Najbardziej widoczny spadek dotknął segment samochodów z silnikami Diesla, których udział w rynku w grudniu 2024 roku wyniósł zaledwie 9,8%, co potwierdza długoterminowy trend odchodzenia od tego rodzaju napędu w Unii Europejskiej.
Oprac. Paweł Janas