Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w styczniu 2025 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (grudnia 2024 r.). RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T
W styczniu bieżącego roku zaobserwowano kolejny wzrost liczby rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t. To już dwudziesty pierwszy z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży rok do roku. Pod względem liczby zarejestrowanych samochodów był to najlepszy styczeń od rekordowego 2019 roku.
Tradycyjnie styczniowy popyt na samochody jest stosunkowo niewielki, szczególnie w porównaniu z miesiącami ostatniego kwartału poprzedniego roku. Wiąże się to z mniejszą na początku roku aktywnością klientów instytucjonalnych. Dodatkowo, poprzedni miesiąc (grudzień 2024 roku) był pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów najlepszym miesiącem w całym ubiegłym roku. Zwiększony popyt na samochody pod koniec ubiegłego roku wiązał się z obawami przed znacznym wzrostem cen aut na początku 2025 roku.
Nowy rok dynamicznie rozpoczęli producenci samochodów z Chin, którzy w styczniu zarejestrowali o prawie 12% więcej samochodów osobowych niż rok wcześniej (przypominamy, że nasz comiesięczny raport zawiera tabelę – na 11 str. - z rankingiem rejestracji marek producentów z Chin).
Prognoza IBRM SAMAR na 2025 rok zakłada rejestrację około 560 tys. samochodów osobowych. W przypadku samochodów dostawczych prognoza wynosi 67,5 tys. szt.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w styczniu 2025 roku zarejestrowano w Polsce 49 171 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 3,67% (+1 740 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 21,63% (-13 575 szt.) mniej niż w grudniu 2024 roku.
W styczniu 2025 roku siedem marek z czołowej dziesiątki zanotowało wzrost liczby rejestrowanych aut licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował Volkswagen – o 69,45%. Największy spadek rejestracji zanotowało natomiast BMW - o 26,74%.
RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w styczniu 2025 r. zarejestrowano w Polsce 44 248 samochodów osobowych, o 3,40% (1 454 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 20,55% (-11 442 szt.) mniej niż w grudniu ub.r.
W styczniu 2025 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 36,85%. Udział firm osiągnął poziom 63,15%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w styczniu 2025 roku 27 943 auta. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Dziewięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby samochodów zarejestrowanych w styczniu 2025 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – MG o 548,03%. Największy spadek zanotowało Renault - o 32,63%.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W styczniu 2025 roku klienci kupili i zarejestrowali 9 006 aut tej marki, o 8,17% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 20,35%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 067 szt., o 1,52% więcej niż w takim samym okresie 2024 roku. Udział Skody wynosi 9,19%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w styczniu 2025 roku 3 438 samochodów, o 77,49% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 7,77%. Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 912 szt., o 5,02% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,58%. Piąte miejsce zajmuje Hyundai. W styczniu 2025 r. zarejestrowano 2 611 aut tej marki, o 4,44% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,90%.
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w styczniu 2025 roku pozostaje Toyota Corolla (2 257 szt.; -26,53% r/r), za którą uplasowała się Toyota C-HR (1 626 szt.; +43,77% r/r) oraz Skoda Octavia (1 363 szt. -4,48% r/r). Następne miejsca zajmują KIA Sportage (1 277 szt.; +5,98%) i Hyundai Tucson (1 066 szt.; -7,06% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota C-HR (890 szt.; +69,52%), na drugim miejscu - KIA Sportage (786 szt.; +10,55%), na trzecim – Volkswagen T-Roc (668 szt.; +119,02%), dalej – Toyota Yaris Cross (552 szt.; -33,73%), a na piątym – Hyundai Tucson (409 szt. -19,96%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (1 947 szt.; -21,93%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (1 193 szt.; -2,85%), dalej Toyota C-HR (736 szt.; +21,45%) i Toyota RAV4 (666 szt.; -9,02%). Czołową piątkę zamyka Hyundai Tucson (657 szt.; +3,30%).
RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w styczniu 2025 roku zarejestrowano w Polsce 4 923 samochody dostawcze, o 30,24% (2 134 szt.) mniej niż w grudniu ub.r. i o 6,17 % (+286 szt.) więcej niż rok wcześniej.
Dziewięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby ubiegłorocznych rejestracji w porównaniu do stycznia 2024 roku, a największy należy do marki Maxus - o 150,00%. Największy spadek w tym gronie zanotowało Isuzu (o 56,60%).
Tytuł lidera rynku w styczniu 2025 roku należy do Forda. Klienci kupili i zarejestrowali 820 aut tej marki, o 28,33% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Udział Forda w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 16,66%. Na pozycji wicelidera znalazła się Toyota z wynikiem rejestracji 791 pojazdów, o 48,13% więcej niż przed rokiem. Udział marki w rynku wyniósł 16,07%. Na trzecim miejscu jest Volkswagen. W styczniu 2025 r. klienci zarejestrowali 639 aut dostawczych tego producenta, o 36,25% więcej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,98%. Na czwartej pozycji znalazło się Renault, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 607 szt., o 25,89% mniej niż w styczniu 2024 r. Udział marki w polskim rynku wynosi 12,33%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. Dotąd w 2025 r. zarejestrowano 535 aut dostawczych tej marki, o 11,23% więcej niż w takim samym okresie 2024 r. Udział marki wyniósł 10,87%.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2024 r. było Mercedes Sprinter (377 szt.; -12,12% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Renault Master (363 szt.; -37,95%/r), na trzeciej Volkswagen Crafter (343 szt.; +61,79% r/r), a na czwartej Toyota Proace City (293 szt.; +41,55%). Czołową piątkę zamyka Toyota Proace Max (267 szt.).
Copyright by IBRM Samar, Polska 2025