Dzisiaj analizujemy rynek pod kątem zysku i straty udziałów rynkowych w poszczególnych województwach. Dane obejmują porównanie pierwszego kwartału 2025 i 2024 roku dla nowych samochodów osobowych.Rankingi liderów rynku to podstawowa forma prezentacji w mediach, która stanowi bazę do licznych dyskusji. Aby na chwilę odejść od dotychczas przyjętego schematu, spójrzmy na rynek z nieco innej perspektywy: dynamiki zmian i liderów (marek), którzy najwięcej zyskali.
Wygrani
Zacznijmy od zysków. Tutaj widoczna jest ekspansja marek chińskich. W pięciu województwach to należące do koncernu SAIC MG jest liderem "zysku". Marka, która przebojem wdarła się do TOP15 marek, najwięcej zyskała w województwie zachodniopomorskim, aż 4,31 p.p. W województwie lubuskim liderem jest z kolei Jaecoo (+2,57 p.p.). Patrząc na cały rynek, to Volkswagen może pochwalić się zyskiem w największej liczbie województw - aż w 6-ciu - przy czym najwyższy rezultat Volkswagen uzyskał w woj. opolskim: +4,23 p.p. Ponadto w dwóch województwach najwięcej zyskał Lexus, a po jednym - Skoda i Nissan.
false

Przegrani
W przypadku strat zaskoczenia nie ma. Najwięcej tracą ci, którzy "mieli najwięcej". W 12-tu województwach najwyższy spadek udziału rynkowego odnotowała Toyota. O prawdziwym załamaniu można mówić w województwie świętokrzyskim, gdzie jej udział spadł o 9,54 p.p. Najniższy spadek dotyczy woj. kujawsko-pomorskiego - 1,82 p.p.
Poza Toyotą w tym rankingu występuje jeszcze tylko Skoda, do której należy niechlubny tytuł lidera spadków w czterech województwach. Ciekawostka: najwyższy spadek udziału nastąpił w woj. opolskim (-3,27 p.p.), tam gdzie Volkswagen zyskał najwięcej.
false

Powyższe grafiki pochodzą z aplikacji Mototrendy 4.1 Pro+.