Dziś analizujemy polski rynek rejestracji nowych samochodów pod względem rodzaju napędu. Tym razem pod lupę bierzemy kraj pochodzenia marek dostępnych w Polsce: Chiny, Japonię, Koreę Południową, Stany Zjednoczone oraz Europę jako całość. Rodzaje napędu podzieliliśmy na 8 kategorii: benzyna, diesel, BEV, FCEV (napęd wodorowy), LPG oraz hybrydy typu: MHEV, HEV i PHEV.Liderem wśród napędów jest na polskim rynku benzyna, z udziałem na poziomie 30,22%. Drugie miejsce zajmują MHEV-y - 26,73%, z minimalną przewagą nad HEV-ami. Co ciekawe, skazany na śmierć Diesel (udział 7,61%) ma nadal dwukrotnie większy udział niż wtyczkowozy: PHEV-y (3,77%) i BEV-y (4,14%). W nowych samochodach systematycznie spada udział LPG (2,31%) i gdyby nie Dacia, praktycznie zniknąłby z rynku.
W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2025 roku najwyższą średnią cenę sprzedaży odnotowały samochody wodorowe (338 900 zł), a dokładnie jeden samochód - Toyota Mirai. Drugie miejsce zajmują PHEV-y (307 675 zł), przed elektrykami (BEV - 238 702 zł). Zbliżone wartości należą do MHEV-ów (218 534 zł) i Diesla (208 177 zł). Poniżej średniej rynkowej, wynoszącej około 185 tys. złotych, znalazły się napędy: HEV - (174 824 zł), benzyna (144 438 zł) oraz LPG (84 123 zł).
Chiny
Chińczycy mieli zaatakować Europę i oczywiście Polskę tanimi "elektrykami". Póki co, BEV-y mają zaledwie 3,4% udziału w gamie chińskich pojazdów. Niekwestionowanym liderem są natomiast silniki benzynowe, których udział wynosi 73,24%. Chińskie marki coraz częściej pojawiają się też w rankingach hybryd. HEV-y mają 10,14% udziału wśród aut z Państwa Środka, a PHEV-y - 10,14%.
Japonia
Tutaj zaskoczenia nie ma. Dominującym napędem są HEV-y z imponującym udziałem 74,07%. W ani jednym z analizowanych rynków pochodzenia marek, żaden napęd nie ma tak wysokiego udziału. Z drugiej strony BEV-y nie przekroczyły nawet 1% (dokładnie uzyskały 0,92%). Dzięki powiązaniom Toyoty z grupą Stellantis na polu samochodów użytkowych, w zestawieniu pojawił się także Diesel (udział 4,79%).
Korea Południowa
Koreańskie marki stoją benzyną (udział 61,09%) i może dlatego są tak wysoko w rankingach sprzedaży. Większość bazowych silników w każdym segmencie nie ma żadnej formy „zelektryfikowania”. Drugie miejsce w zestawieniu zajmują hybrydy typu HEV (21,19%).
Stany Zjednoczone
Ten kraj "ciągną" w zasadzie dwie marki: Ford i Jeep, co tłumaczy wyniki. Najpopularniejszym rodzajem napędu są tzw. "miękkie hybrydy", z udziałem 42,12%. Co interesujące, drugie miejsce zajmuje Diesel (16,59%), za co odpowiadają głównie osobowe wersje dostawczych Fordów. Niewiele mniejszy udział ma benzyna (15,32%).
Europa
Biorąc pod uwagę wszystkie marki europejskie, to podobnie jak w przypadku Stanów Zjednoczonych, najpopularniejszym rodzajem napędu są MHEV-y (40,78%). 33,86% mają silniki benzynowe. Łącznie do tych dwóch typów napędu należy blisko ¾ rynku. Takiego udziału nie ma żaden z analizowanych regionów. To też pokazuje, jak słabo rozwinięta jest w Europie elektryfikacja, szczególnie w porównaniu z Japonią czy Koreą Południową. Na pocieszenie pozostaje fakt, że PHEV-y mają większy udział niż HEV-y, odpowiednio: 4,43% i 1,84%, co również jest niespotykaną statystyką. Co ważne, nadal ponad 10-procentowy udział ma Diesel (dokładnie 11,11%).