Wielkość sprzedaży czy liczba rejestracji samochodów poszczególnych producentów to jedno. Najbardziej ewidentnym wskaźnikiem, świadczącym o pozycji marki jest jej udział rynkowy. Sprawdzamy, jakie zmiany nastąpiły w tym ujęciu na przestrzeni niemal dziesięciu ostatnich lat. Analizie poddaliśmy udziały rynkowe producentów samochodów osobowych z końca 2010 roku oraz najnowsze, z maja 2020 roku.
Zwycięzcy - poniżej przedstawiamy ranking 10 marek, które w ostatniej dekadzie osiągnęły największy wzrost udziałów rynkowych:
- Toyota: +7,4 pp.
- Dacia: +3,3 pp.
- Mercedes: +3,1 pp.
- BMW: +2,6 pp.
- Skoda: +2,5 pp.
- Audi: +2,2 pp.
- Volkswagen: +1,9 pp.
- Volvo: +1,5 pp.
- Kia: +1,4 pp.
- Seat: +1,0 pp.
- Fiat: -5,2 pp.
- Opel: -4,6 pp.
- Ford: -4,3 pp.
- Citroen: -2,3 pp.
- Peugeot: -2,0 pp.
- Honda: -2,0 pp.
- Mitsubishi: -1,7 pp.
- Nissan: -1,6 pp.
- Renault: -1,4 pp.
- Suzuki: -0,9 pp.
Niekwestionowanym liderem jest Toyota, która aktualnie ma duże szanse przełamać wieloletnie panowanie Skody. Na drugim miejscu znajduje się Dacia. Jej obecność w czołowej dziesiątce rankingu to już właściwie reguła, gównie dzięki bestsellerowemu Dusterowi, najtańszemu SUV-owi oferowanemu w salonach polskim klientom. Warto zwrócić uwagę, że w czołówce znalazły się 4 marki premium, co pokazuje znaczący wzrost popularności tego prestiżowego segmentu w ciągu ostatnich lat. Na koniec 2010 roku wynosił 7,2%, podczas gdy obecnie jest to już 18,3%. Prym w grupie wiedzie Mercedes, sklasyfikowany na trzecim stopniu podium. Zestawienie pokazuje również wysoką pozycję marek Grupy VW – wspomniana Skoda wciąż w pierwszej piątce, tuż za nią należące do segmentu premium Audi, niewiele dalej Volkswagen i Seat. W czołówce wzrostów uplasowała się także koreańska Kia.
Przegrani - poniżej przedstawiamy ranking 10 marek, które w ostatniej dekadzie odnotowały najbardziej drastyczne spadki udziałów rynkowych:
Liderem tego niechlubnego zestawienia jest Fiat, 10 lat temu napędzany sprzedażą Pandy i Punto. Obecnie motorem napędowym marki jest model Tipo, ale jego wolumeny sprzedaży (pomimo wzrostu rynku) są już znacznie niższe. W pierwszej piątce znalazły się trzy marki grupy PSA (Opel, Citroen i Peugeot), a także trzy marki należące do francusko-japońskiego aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Obecnie obie grupy są w fazie restrukturyzacji i na polskim rynku radzą sobie poniżej oczekiwań. Dotkliwy spadek w ostatniej dekadzie zaliczył też Ford, który 10 lat temu miał bardzo dobre wyniki dzięki Focusowi i Mondeo, szczególnie chętnie wybieranym przez firmy. Łagodniejsze spadki dotknęły też japońskich producentów – Hondę i Suzuki.
Warto przypomnieć, że w 2010 roku 2-procentowy udział w polskim rynku nowych samochodów osobowych miał Chevrolet, który w między czasie zniknął z oferty.