W warszawskim hotelu Sound Garden odbył się XIX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. Wydarzenie, organizowane przez SDCM, po raz kolejny zgromadziło liderów branży, ekspertów i przedstawicieli administracji, oferując platformę do dyskusji o kluczowych wyzwaniach, od geopolityki po innowacje w sektorze motoryzacyjnym. Zobacz także Euro 7: Rada i Parlament osiągnęły wstępne porozumienie
XIX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego: spotkanie branży z kluczowymi wyzwaniami
21 listopada 2024 r. w warszawskim hotelu Sound Garden odbył się XIX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. Organizowane przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), Wydarzenie zgromadziło kilkuset uczestników, w tym czołowych producentów i dystrybutorów części samochodowych, ekspertów oraz przedstawicieli administracji państwowej.
Najważniejsze tematy dla motoryzacji
W pierwszej sesji skupiono się na wpływie geopolityki na polską gospodarkę i branżę motoryzacyjną. Dyskusje objęły m.in. polską prezydencję w Radzie UE, wojnę w Ukrainie, wybory prezydenckie w USA oraz ryzyko wojen celnych. Eksperci, w tym Sylvia Gotzen (FIGIEFA) i Benjamin Krieger (CLEPA), podkreślili potrzebę zmniejszenia biurokracji, wsparcia innowacji, dostępu do zielonej energii oraz stworzenia sprawiedliwych zasad dostępu do danych generowanych przez pojazdy.
Podczas kolejnej sesji omówiono kwestie bezpieczeństwa na drogach. Choć liczba śmiertelnych wypadków w Polsce systematycznie spada, wizja „zero ofiar” wciąż pozostaje wyzwaniem. Ekspertki z różnych sektorów, m.in. Joanna Krężelok (TMD Friction) i Dorota Olszewska (Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego), podkreśliły konieczność działań w zakresie infrastruktury, edukacji i innowacji technologicznych.
Ekspercka wiedza i innowacje
Kongres tradycyjnie dostarczył uczestnikom danych rynkowych i prognoz. Sytuację na polskim rynku motoryzacyjnym omówili Luiza Kamińska (Groupauto CEE) i Alfred Franke (MotoFocus), a szerszą perspektywę europejską przedstawił Christopher Olsienkiewicz (BCG). Ważnym tematem było także wprowadzenie systemu SERMI, który będzie regulował dostęp do danych związanych z bezpieczeństwem pojazdów.
Konkurs innowacji: Drive to Innovate
Dzień przed Kongresem odbył się konkurs Drive to Innovate – platforma prezentacji innowacyjnych rozwiązań z branży motoryzacyjnej. Wśród trzynastu firm wyróżniono Italcom, Tedgum i Motorro, które zaprezentowały innowacje w zakresie technologii i procesów.
***
SDCM reprezentuje ponad 250 marek i organizacji z sektora motoryzacyjnego, wspierając rozwój branży o wartości 140 mld zł rocznie i tworzącej 330 000 miejsc pracy.