1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Wynajem długoterminowy urósł w ubiegłym roku o 9 procent
Wiadomości

Wynajem długoterminowy urósł w ubiegłym roku o 9 procent

4 min

Rynek wynajmu długoterminowego w Polsce utrzymał dobre tempo rozwoju, które w 2023 roku osiągnęło poziom 9 proc. (r/r). W usłudze tej znalazło się co czwarte nowe auto osobowe nabywane przez firmy i przedsiębiorców – poinformował Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Zobacz także Carefleet umacnia pozycję w segmencie małych firm Automarket.pl z rekordową sprzedażą aut w 2024 roku Eko-rewolucja w wynajmie długoterminowym
© Carefleet

Dwucyfrowe tempo wzrostu sprzedaży nowych samochodów utrzymywało się przez cały miniony rok, a rynek odbudowywał się po rekordowo trudnym roku 2022, kiedy branża motoryzacyjna musiała zmagać się z kilkoma niespotykanymi wcześniej problemami jednocześnie. Kryzys podażowy, a więc brak dostępności nowych aut lub czas oczekiwania na dostarczenie pojazdu wydłużony nawet do kilkunastu miesięcy, w połączeniu z bardzo dynamicznym wzrostem cen samochodów, spowodowały znaczące wyzwania na rynku. W 2022 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce była niższa nawet od pandemicznego, wypełnionego lockdownami roku 2020 (419 tys. aut w 2022 r. wobec 428 tys. aut w 2020 roku). 

Poprawa sytuacji z dostępnością aut w 2023 roku doprowadziła do odbicia rynku, a w konsekwencji - do dużych wzrostów sprzedaży, szczególnie w porównaniu rok do roku. W 2023 roku z polskich autosalonów wyjechało łącznie 475 tys. nowych samochodów osobowych, o 13,2 proc. więcej niż w roku 2022. Tempo wzrostu znakomite, ale to w dużej mierze efekt niskiej bazy.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Sam wolumen sprzedaży był bowiem wciąż dużo niższy od tego osiąganego w czasach przed kryzysem gospodarczym. Dla porównania, w roku 2019 łączna sprzedaż nowych aut w Polsce wyniosła ponad 555 tys., a w 2018 r. niewiele mniej, bo 532 tys. Wzrost sprzedaży nowych aut w naszym kraju był zbliżony do tego odnotowanego w całej UE. 

Pozytywnym zjawiskiem, które zdaniem PZWLP warto odnotować w 2023 roku, jest stosunkowo niski poziom importu aut używanych zza granicy. Łącznie w zeszłym roku sprowadzono do Polski 737 tys. samochodów z tzw. drugiej ręki. W porównaniu z latami przed kryzysem (rok 2019 i wcześniej) nie jest to liczba duża, kilka lat temu do naszego kraju sprowadzano bowiem nawet ponad 900 tys. aut używanych rocznie.

Wielkość importu była w 2023 roku co prawda większa, niż rok wcześniej (o 4,4 proc. r/r), ale tempo tego wzrostu było znacznie mniejsze od wzrostu sprzedaży aut nowych. Należy pamiętać, że za import odpowiadają przede wszystkim klienci indywidualni i zgodnie z danymi IBRM Samar, w zeszłym roku w tej grupie klientów szybciej rosło zainteresowanie (wzrost sprzedaży) zakupem samochodów nowych, aniżeli używanych sprowadzanych zza granicy. 

Filarem sprzedaży nowych aut w Polsce w 2023 roku były firmy oraz przedsiębiorcy (72,5 proc. udziału w zakupach aut) i to w ich przypadku dynamika wzrostu sprzedaży była największa, osiągając poziom 15,5 proc. r/r. Podobnie do całego rynku motoryzacyjnego, tak wysoki wzrost to efekt niskiej bazy roku 2022. Co więcej, tempo wzrostu sprzedaży w poszczególnych formach finansowania samochodów do firm znacząco się różniło i było ściśle powiązane z poziomem sprzedaży w roku 2022, inaczej mówiąc, było tym większe, im bardziej dany rodzaj finansowania ucierpiał w wyniku kryzysu podażowego.

W efekcie, najwyższą dynamikę wzrostu sprzedaży nowych aut, na poziomie 20,8 proc. r/r, odnotowano w przypadku zakupu ze środków własnych, kredytu oraz klasycznego leasingu liczonych razem. Warto zauważyć, że w tych formach finansowania rok wcześniej (w 2022 r.) wystąpił z kolei najwyższy spadek sprzedaży -14 proc. r/r. 

Zupełnie inaczej sytuacja wyglądała w przypadku wynajmu długoterminowego samochodów, który - jak podkreślają przedstawiciele PZWLP - nawet w trudnych czasach gospodarczych cechuje w Polsce relatywnie duża odporność na zewnętrzne czynniki gospodarcze. Przy tym wynajem zachowuje stabilny (i stale rosnący) poziom sprzedaży, nie podlegający dużym wahaniom. 

W roku 2023 sprzedaż w wynajmie długoterminowym w Polsce urosła o 1,9 proc. r/r i co ważne baza porównawcza roku 2022, w przeciwieństwie do reszty rynku i konkurencyjnych rodzajów finansowania, nie była w tym przypadku niska. Odmiennie od całego rynku motoryzacyjnego i konkurencyjnych rozwiązań, w 2022 r. czyli okresie rekordowego spowolnienia w branży motoryzacyjnej, wynajem długoterminowy w naszym kraju odnotował również wzrost sprzedaży na poziomie 2,3 proc. r/r, co wyróżniało go na tle rynku. 

 W wynajmie długoterminowym znalazł się co czwarty (24,8 proc.) nowy samochód osobowy nabywany przez firmy i przedsiębiorców w Polsce w zeszłym roku, co oznacza że branża zakupiła na potrzeby oferowanych usług łącznie 85,5 tys. aut. 

Opublikowane dane PZWLP potwierdzają, że wynajem długoterminowy samochodów w Polsce nieprzerwanie od kilku lat rozwija się w wysokim tempie. Pod względem najważniejszego dla tej branży wskaźnika, a więc łącznej liczby aut, rynek wynajmu długoterminowego odnotował w 2023 roku wzrost 9 proc. r/r. 

Oprac. PJ

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów