Niemiecki koncern motoryzacyjny odnotował lekki wzrost przychodów przy spadku zysku operacyjnego. Firma kontynuuje transformację w kierunku elektromobilności. Grupa Volkswagen zakończyła rok 2024 z przychodem w wysokości 324,7 mld euro, co stanowi nieznaczny (plus 0,7 proc.) wzrost w porównaniu z 322,3 mld euro w roku poprzednim. Sprzedaż pojazdów spadła o 3,5% do 9,037 milionów sztuk. Wynik operacyjny wyniósł 19,1 mld euro, co oznacza spadek o 15,4% w stosunku do 2023 roku (22,5 mld euro), przy marży operacyjnej na poziomie 5,9% (w porównaniu do 7,0% rok wcześniej).
false
© Volkswagen Zdaniem przedstawicieli niemieckiego koncernu, spadek wyniku operacyjnego był spowodowany głównie znaczącym wzrostem kosztów stałych, w tym wydatkami na restrukturyzację wynoszącymi łącznie 2,6 mld euro netto. Po korekcie o pozycje nieoperacyjne, marża operacyjna za 2024 rok wyniosła 6,7%.
Przepływy pieniężne netto w dziale motoryzacyjnym osiągnęły poziom 5,0 mld euro, co jest wynikiem znacznie niższym niż w roku poprzednim (10,7 mld euro). Spadek ten wynika z kontynuacji wysokich inwestycji oraz zmniejszenia zysku operacyjnego. W czwartym kwartale 2024 koncern odnotował przepływy netto na poziomie 1,7 mld euro, wsparte redukcją kapitału obrotowego.
Warto zauważyć, że zamówienia na pojazdy w pełni elektryczne w Europie Zachodniej wzrosły o 88% w 2024 roku. Wzrost sprzedaży samochodów z Grupy Volkswagen w Ameryce Południowej nie zdołał w pełni zrównoważyć spadku sprzedaży w Chinach, natomiast sprzedaż pojazdów w Ameryce Północnej i Europie utrzymała się na poziomie roku poprzedniego.
Na rok 2025 Grupa Volkswagen prognozuje wzrost przychodów o maksymalnie 5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Oczekiwana operacyjna stopa zwrotu dla Grupy ma wynieść między 5,5% a 6,5%. W dziale motoryzacyjnym przewidywany jest wskaźnik inwestycji między 12% a 13%, a przepływy pieniężne netto mają oscylować między 2 a 5 mld euro. Płynność netto w dziale motoryzacyjnym przewidywana jest na poziomie od 34 do 37 mld euro.
Według komunikatu spółki, główne wyzwania w nadchodzącym okresie będą związane z niepewnością polityczną, rosnącymi ograniczeniami handlowymi, napięciami geopolitycznymi, zwiększającą się konkurencją, niestabilnymi rynkami surowców, energii i walut oraz bardziej rygorystycznymi wymogami dotyczącymi emisji.
Źródło: Volkswagen