1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Panek S.A. kończy erę car sharingu i wraca do korzeni
Wiadomości

Panek S.A. kończy erę car sharingu i wraca do korzeni

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Warszawska firma Panek S.A. ogłosiła zawieszenie swojej usługi car sharingu, która będzie dostępna do 28 marca 2025 roku. Przedsiębiorstwo skupi się na swoim pierwotnym modelu biznesowym - wynajmie aut na doby w Polsce i innych krajach europejskich. Decyzja jest częścią szerszego procesu restrukturyzacji spółki.
Zobacz także Škoda osiąga rekordowe wyniki w 2024 roku i przyspiesza transformację Carefleet umacnia pozycję w segmencie małych firm Nowe narzędzie w walce z przestępstwami ubezpieczeniowymi

Wysokie koszty wymusiły strategiczną zmianę

Zarząd Panek S.A. podjął trudną decyzję o zawieszeniu usługi współdzielenia pojazdów po przeprowadzeniu dokładnych analiz, które rozpoczęły się już w ubiegłym roku. Wśród głównych przyczyn tej decyzji firma wymienia znaczącą szkodowość, która w niektórych miesiącach generowała dodatkowe koszty sięgające nawet 3000 złotych na każdy z 2700 pojazdów dostępnych w szczytowym okresie działalności.

false © IBRM Samar

Problem stanowiły również wysokie stawki ubezpieczeń dla floty car sharingowej oraz trudności w egzekwowaniu odpowiedzialności za szkody od klientów. Brak ulg parkingowych dla operatorów współdzielenia pojazdów, rosnące ceny paliwa oraz zwiększone koszty utrzymania floty spowodowane wzrostem stóp procentowych dodatkowo przyczyniły się do tej decyzji.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

200 mln kilometrów i milion użytkowników

Usługa Panek CarSharing, dostępna od lipca 2017 roku, początkowo tylko w Warszawie, z czasem objęła swoim zasięgiem 250 miast. Przez cały okres funkcjonowania, ponad milion użytkowników przejechało łącznie blisko 200 milionów kilometrów samochodami udostępnianymi przez firmę. Niestety, przychody z tego segmentu zaczęły spadać już od początku pandemii COVID-19.

Kryzys całej branży car sharingu

Prezes spółki, Maciej Panek, zwraca uwagę, że problemy dotknęły nie tylko ich firmę, ale całą branżę car sharingu w Polsce. Z kilkunastu operatorów aktywnych przed 2022 rokiem, obecnie działa zaledwie trzech, przy czym konkurenci albo znacząco ograniczyli liczbę dostępnych pojazdów, albo zmienili model biznesowy. Od ponad pięciu lat na polski rynek nie wszedł żaden nowy operator car sharingu, a podobny trend obserwowany jest również na rynkach globalnych.

Powrót do korzeni i plany ekspansji

Panek S.A. zamierza teraz skoncentrować się na swoim pierwotnym biznesie - wynajmie samochodów na doby pod marką Panek Rent a Car. Firma oferuje te usługi obecnie w Polsce, Austrii, na Litwie, Łotwie i Słowacji. W planach jest ekspansja na kolejne rynki Europy Zachodniej.

Od lutego 2024 roku spółka przechodzi proces restrukturyzacji, mający na celu poprawę jej sytuacji finansowej, nadszarpniętej m.in. przez sprzedaż aut poleasingowych po zaniżonych cenach przez byłych menedżerów, co jest przedmiotem postępowania prokuratorskiego.

Według raportu „Car Rental Global Market Report 2025", światowy rynek wynajmu samochodów ma rosnąć średnio o 4,9% rocznie do 2029 roku. Panek S.A. planuje wykorzystać swoją zaawansowaną aplikację, stworzoną pierwotnie na potrzeby car sharingu, do rozwoju usług wynajmu dobowego w Polsce i Europie, oferując specjalne propozycje obecnym użytkownikom.

Źródło: Panek S.A.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów