1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Sektor naftowy w obliczu nowych wyzwań
Komentarze ekspertów

Sektor naftowy w obliczu nowych wyzwań

3 min

Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego: Dziś jeszcze w Polsce, Unii Europejskiej i na całym świecie ropa naftowa odgrywa kluczową rolę jako najważniejsze źródło energii pierwotnej wykorzystywanej w transporcie. Wydaje się też, że w krótkiej perspektywie nie ma jednej technologii, która mogłaby zastąpić paliwa otrzymane w procesie rafinacji ropy naftowej. Tym niemniej udział paliw alternatywnych w transporcie (w tym energii elektrycznej) będzie stopniowo wzrastać.
Zobacz także Trudna droga transportu przyszłości
false © POPiHN

Wstępne podsumowania wskazują, że 2023 rok nie był najgorszy dla sektora naftowego, mimo skomplikowanej sytuacji międzynarodowej. Utrzymała się trudna sytuacja zaopatrzeniowa związana z sankcjami wprowadzonymi po wybuchu wojny na Ukrainie, a do tego pojawiły się nowe problemy związane z wojną na Bliskim Wschodzie, która wciąż grozi rozszerzeniem się na kolejne obszary ważne dla rynku ropy.

Notowania cen surowca ulegały dużym i częstym wahaniom, związanym z sankcjami w dostawach ropy i paliw na rynek europejski. Zrywane były łańcuchy dostaw, a światowe wydobycie ropy balansowało na poziomie popytu. 

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Dzięki różnorodnym działaniom zaradczym udało się obniżyć ceny surowca, a konsumenci na całym świecie w mniejszym stopniu odczuli możliwe skutki zawirowań giełdowych. Wbrew różnym obawom, branża paliwowa w Unii Europejskiej dobrze poradziła sobie z wyzwaniami, przed którymi do tej pory jeszcze nie stawała. Polski rynek ropy i paliw również był w dobrej sytuacji.

Kontynuowano rozpoczęty już dużo wcześniej proces dywersyfikacji, a działania podjęte na rzecz ochrony stabilności rynku przyniosły oczekiwane skutki i na polskim rynku nie doszło do żadnych zakłóceń. Branża na bieżąco podejmuje zaś działania zwiększające poziom bezpieczeństwa energetycznego kraju. 

Doświadczenia ostatniego roku potwierdziły konieczność dalszych inwestycji w infrastrukturę paliwową w Polsce oraz racjonalność decyzji o dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia. Inne wyzwania rynku, jak wojna Izraela z Hamasem, zagrożenia logistyki na Morzu Czerwonym skutkujące wydłużeniem dostaw zaopatrzeniowych (w tym paliw) do Europy, a także zapowiedzi nowych sankcji na Rosję (jak na przykład embarga na dostawy LPG) - będą dla firm paliwowych sporym wyzwaniem w zakresie zmian logistyki i kierunków zaopatrzenia. 

Aktualne też pozostają wyzwania związane z transformacją energetyczną, a w szczególności trwające już przygotowania do wdrożenia Europejskiego Zielonego Ładu. Wojna w Ukrainie dała dodatkowe argumenty uzasadniające rozwój zielonego transportu i stopniowe odchodzenie od paliw kopalnych w perspektywie długoterminowej. Dziś jeszcze w Polsce, UE i na całym świecie ropa naftowa odgrywa kluczową rolę jako najważniejsze źródło energii pierwotnej wykorzystywanej w transporcie.

Jest to wciąż najważniejszy czynnik umożliwiający rozwój gospodarczy. Wydaje się też, że w krótkiej perspektywie nie ma jednej technologii, która mogłaby zastąpić paliwa otrzymane w procesie rafinacji ropy naftowej. Tym niemniej udział paliw alternatywnych w transporcie (w tym energii elektrycznej) będzie stopniowo wzrastać. 

Strategicznym celem Polski nadal powinna być dywersyfikacja źródeł zaopatrzenia w surowce energetyczne oraz technologie produkcji, przetwarzania i magazynowania energii, by uzyskać niezależność od jakiegokolwiek jednego źródła oraz zachować elastyczność technologiczną. Droga energia wymusi zmiany w zachowaniu konsumentów, a tym samym w średniej perspektywie czasowej może przyczynić się do przyspieszenia transformacji energetycznej.

W perspektywie długoterminowej sektor transportu będzie w dużej mierze napędzany energią elektryczną z rozproszonych OZE, powiązanych z różnymi formami magazynowania energii, uzupełnianych systemowo przez siłownie jądrowe. Zmian takich należy jednak oczekiwać raczej w perspektywie dziesięcioleci niż najbliższych lat.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Umowa leasingu – wyczekiwana zmiana coraz bliżej#1
Przeczytaj

Umowa leasingu – wyczekiwana zmiana coraz bliżej

Anna Ziemnicka-Milej, adwokat i Partner w Gekko Taxens M. Sobońska-Szylińska i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych. Planowane zmiany dotyczące formy umowy leasingu wpisują się w długo wyczekiwany kompromis pomiędzy potrzebą cyfryzacji obrotu gospodarczego a koniecznością zachowania jego bezpieczeństwa. Forma dokumentowa, mająca zastąpić formę pisemną, nie daje stronom umowy całkowitej dowolności przy jej zawieraniu, ale bez wątpienia oferuje ona przedsiębiorcom dużo większą elastyczność.

Internet: negatywne opinie o dealerze jako pracodawcy#2
Przeczytaj

Internet: negatywne opinie o dealerze jako pracodawcy

Małgorzata Miller, radca prawny, M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni, członek Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego: W procesie rekrutacji dla pracowników niezwykle istotne są opinie o miejscu pracy zamieszczane w przestrzeni publicznej, w szczególności na portalach poświęconych wpisom o pracodawcach. Co mają jednak zrobić ci ostatni, kiedy te wpisy szkodzą, a nie pomagają, a co najważniejsze – są nieprawdziwe, godzące w dobre imię działalności przedsiębiorcy?

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów