
Floty przyszłości już dziś
Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility Polska: Notujemy 14-krotny wzrost wolumenu ładowań rok do roku. Klienci coraz chętniej wybierają elektryki, a my pomagamy im optymalizować koszty.
Paweł Janas
4 min
Paweł Janas, samar.pl: Jak podsumowałaby Pani rok 2024 w kontekście zmian podatkowych?
Marta Szafarowska, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Rok 2024, jeśli chodzi o podatki, upłynął pod znakiem oczekiwania. Najpierw, na konkrety w sprawie Krajowego Systemu e-Faktur. W styczniu ubiegłego roku Minister Finansów informował, że data wejścia w życie obowiązku wdrożenia KSeF zostanie przesunięta, w maju, że największe firmy będą musiały stosować KSeF od 1 lutego 2026 r., a pozostali podatnicy – od 1 kwietnia 2026 r., podczas gdy zgodnie z ustawą o VAT e-fakturowanie miało stać się obligatoryjne 1 lipca 2024 r. Więcej czasu na dostosowanie systemów fakturowania to z pewnością dobra informacja, choć należy pamiętać, że niektóre firmy rozpoczęły prace wdrożeniowe już w 2023 roku, a w międzyczasie Ministerstwo Finansów zapowiedziało publikację projektu nowej schemy FA(3), podczas gdy implementacja nowej struktury logicznej może wiązać się z dodatkowymi kosztami.
Czy pojawiły się jakieś istotne zmiany w zakresie podatków dochodowych?
Bartosz Mazur, doradca podatkowy, Gekko Taxens: W drugiej połowie ubiegłego roku na tapecie były już przede wszystkim tematy związane z podatkami dochodowymi. Podatnicy oczekiwali na informację o odroczeniu bądź uchyleniu tzw. krajowego podatku minimalnego, ale nic takiego się nie stało. Przeciwnie, Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że nie prowadzi żadnych prac w tym zakresie, w efekcie czego termin pierwszej płatności podatku dla większości zobowiązanych do tego spółek przypadnie 31 marca 2025 r. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom nie będzie to jednak podatek od wielkich korporacji, a podatek od… nisko rentownych firm. Co do zasady dotyczy on bowiem podatników CIT, którzy ponieśli stratę podatkową albo których rentowność nie przekracza 2%. Takich podmiotów w branży motoryzacyjnej – czy to dealerów, czy to importerów – nie brakuje.
Czy globalny podatek minimalny również wpłynie na polskie firmy?
Bartosz Mazur: Zdecydowanie mniejszej grupy podmiotów będzie dotyczyć tzw. globalny podatek minimalny, zwany też „wyrównawczym”. Polska spóźniła się z implementacją tego rozwiązania, ale ustawa została już podpisana przez Prezydenta i weszła w życie 1 stycznia 2025 roku. Podatek ten obejmie głównie wielkie korporacje (próg wynosi 750 mln euro skonsolidowanych przychodów). Polega on na obowiązku dopłacenia w państwie siedziby jednostki konsolidującej różnicy podatku – tak, by efektywna stawka podatkowa na poziomie tej jednostki wynosiła minimum 15%.
Jakie nowe obowiązki podatkowe czekają przedsiębiorców od 2025 roku?
Bartosz Mazur: Znacznie większym wyzwaniem niż oba podatki minimalne może być wdrożenie tzw. JPK_CIT. Dotyczy to przede wszystkim podmiotów, którym dostawca oprogramowania finansowo-księgowego nie dostarczy odpowiedniego narzędzia do przygotowania i wysyłki nowego rodzaju pliku. Od 1 stycznia 2025 r. przedsiębiorcy o przychodach powyżej 50 mln euro nie są bowiem zobowiązani wyłącznie do posiadania możliwości wygenerowania ksiąg rachunkowych w określonej strukturze na żądanie organu podatkowego – muszą je wysłać do organu raz do roku razem z rocznym rozliczeniem CIT. Muszą też uzupełnić księgi o dodatkowe informacje. Jeśli podatnik otrzyma od dostawcy oprogramowania narzędzia, to wygenerowanie pliku nie będzie stanowić problemu ani nie będzie nadmiernie czasochłonne. Wdrożenie JPK_CIT będzie jednak zdecydowanie trudniejsze dla podmiotów, którym dostawca ich nie zapewni.
Czy planowane są jakieś korzystne zmiany podatkowe dla przedsiębiorców?
Marta Szafarowska: W rządzie długo trwały dyskusje na temat zmian w obszarze składki zdrowotnej. Ostatecznie zdecydowano się na rozwiązanie w postaci braku składki od zbycia środków trwałych, ale też zbycia poleasingowych pojazdów niezaliczonych do środków trwałych. Nowelizacja przepisów uzyskała w ubiegłym roku podpis Prezydenta i weszła w życie 1 stycznia 2025 r. W największym stopniu poprawia to sytuację przedsiębiorców, którzy wykupują samochód z leasingu za symboliczną kwotę, np. 1 zł, i przed jego dalszą odprzedażą planują go jeszcze przez jakiś czas wykorzystywać w działalności, ale też tych, którzy już go w działalności nie wykorzystują. W gorszej sytuacji są podatnicy, którzy zawarli umowy z wysokimi wartościami wykupu lub posiadają niezamortyzowane środki trwałe o wysokiej wartości. Mogą oni jednak stosować dotychczasowe regulacje, więc nowelizacja nie wywoła po ich stronie negatywnych skutków.
Czy są przewidywane jakieś zmiany w przepisach akcyzowych?
Marta Szafarowska: Zmianą, nad którą toczą się prace, ale nie została ona jeszcze uchwalona, ma być mechanizm zwrotu akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w kraju w celu ich wywozu za granicę. W aktualnym stanie prawnym literalne brzmienie przepisów akcyzowych uniemożliwiało zwrot podatku w takiej sytuacji, ale taką możliwość – w odniesieniu do konkretnych spraw – dopuszczały sądy. Jak wynika z projektu ustawy, od 1 kwietnia 2025 r. takie uprawnienie ma być dostępne dla ogółu podatników.
Dziękuję za rozmowę
Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility Polska: Notujemy 14-krotny wzrost wolumenu ładowań rok do roku. Klienci coraz chętniej wybierają elektryki, a my pomagamy im optymalizować koszty.
Witold Wcisło, dyrektor zarządzający firmy Inchcape Polska, wyłącznego importera marki Xpeng w Polsce: Marka Xpeng to idealny partner dla nas, a my – dla nich. Mamy doświadczenie, Xpeng ma technologię i produkt dopasowany do polskiego rynku.
Adam Męciński, szef marek Jeep i Leapmotor w Polsce: Szansą dla nas jest otwartość Polaków na nowości. Zagrożeniem – bardzo duża liczba nowych marek chińskich w krótkim czasie wchodzących na polski rynek. Nie wszyscy mogą być zwycięzcami. Dlatego stawiamy na wysoką jakość i najnowszą technologię naszych modeli oraz serwis, przystępną cenę i kompleksowe rozwiązania dla klientów.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów