Prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego (ITS): Należy mieć na uwadze, że przyspieszenie ewolucji w kierunku autonomizacji transportu wymaga dostosowania prawa oraz zapewnienia bezpiecznego wdrożenia na drogach publicznych coraz powszechniej dostępnych innowacji, przy jednoczesnym dbaniu o utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa.
Zapowiedź zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw z26 lutego 2024 roku ma na celu wprowadzenie ułatwień w zakresie testowania pojazdów autonomicznych na drogach publicznych, z jednoczesnym zachowaniem bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego podczas tych prac. Działania zapowiedziane przez Ministerstwo Infrastruktury są konsekwencją zakończonego projektu „Polska droga do automatyzacji transportu drogowego” AV-PL-ROAD, którego efektem było utworzenie Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych ITS, a także sygnałów płynących ze środowiska związanego z przemysłem motoryzacyjnym w Polsce.
Należy mieć na uwadze, że przyspieszenie ewolucji w kierunku autonomizacji transportu wymaga dostosowania prawa oraz zapewnienia bezpiecznego wdrożenia na drogach publicznych coraz powszechniej dostępnych innowacji, przy jednoczesnym dbaniu o utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa. Dlatego w ramach projektu DARTS_PL (z ang. Database of Autonomous vehicles Road Testing Scenarios) - prowadzonego przez Instytut Transportu Samochodowego we współpracy z Politechniką Warszawską i zainicjowanego przez Ministerstwo Infrastruktury- realizowane są również zadania komplementarne do zapowiedzianej zmiany przepisów prawa. Niezbędne jest bowiem uwzględnienie polskiej specyfiki infrastruktury drogowej przy testowaniu algorytmów sztucznej inteligencji w wirtualnym środowisku.
Projekt DARTS-PL, finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu GOSPOSTRATEG, rozpoczął się w grudniu 2022 roku, a jego zasadniczym celem jest stymulowanie rozwoju rynku w dziedzinie autonomizacji transportu. Przewidujemy, że w ramach projektu powstanie specjalna baza 800 scenariuszy testowych dla pojazdów autonomicznych, uwzględniająca polskie warunki drogowe oraz dane dotyczące wypadków.
Baza - docelowo dostępna na zasadzie non profit - będzie służyć jako fundament dla projektowania, tworzenia, testowania i oceny systemów percepcji pojazdów. Dane będą gromadzone przez różnego rodzaju sensory, takie jak IMU czy GPS, czyli jednostki do nawigacji inercyjnej i satelitarnej, kamery, radary, lidary, umieszczone na specjalnie przystosowanych pojazdach.
Zgodnie z harmonogramem prac legislacyjnych, projekt przyjęcia przez Radę Ministrów nowego prawa dotyczącego ułatwień w zakresie testowania pojazdów autonomicznych , ma nastąpić w I kwartale 2025 roku.