W poniższym opracowaniu porównaliśmy ceny najtańszych modeli w grupach uwzględniających daną moc silników na przestrzeni ostatnich 15 lat, czyli 2009 rok vs 2024 rok. Do zestawienia dodaliśmy też rok 2012, kiedy oferowanych było kilka ciekawych modeli, które zaraz potem wypadły z rynku ze względu na wejście normy Euro 6.Podsumowanie zostało już ujęte w tytule. Wraz z postępującą elektryfikacją i debiutem chińskich producentów, konie mechaniczne są coraz tańsze i to zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i w odniesieniu do wynagrodzeń.
Warto przypomnieć, że w 2009 roku na rynku nie było jeszcze aut elektrycznych, hybrydowe nie były jeszcze doceniane, a moc 250 KM była synonimem „sportowych osiągów”. Na polskim rynku nie były dostępne jeszcze luksusowe marki typu Lamborghini czy Ferrari, a najmocniejsze pojazdy oferowały tylko niemieckie marki premium.
W kategorii najtańszych aut z minimalną mocą 100 KM brylował Chevrolet Aveo za niespełna 40 000 zł. Dziś to bardzo niska cena, ale wtedy na zakup takiej wersji potrzeba było aż 18 średnich wynagrodzeń netto, które wynosiło 2 230 zł. Dziś taką moc oferuje Citroen C3 za niecałe 70 tys. zł (Dacia Sandero jest droższa), ale w przeliczeniu na obecne wynagrodzenia netto (5 913 zł) okazuje się, że na zakup takiego auta potrzeba 12 pensji "na rękę".
Skrajnym przypadkiem jest przedział 600 KM+. 15 lat temu taką moc - dokładnie 612 KM - oferował Mercedes S65 AMG, a jego cena wynosiła 957 500 zł, co przekładało się na 429 wynagrodzeń netto, czyli 36 lat pracy. Dziś Tesla Model 3 kosztuje nieco ponad 250 tys. zł, czyli stanowi blisko ¼ ceny Mercedesa sprzed 15 lat, a na jej zakup wystarczą 43 średnie wynagrodzenia netto.
Tegoroczne zestawienie zdominowało chińskie MG, brylując w 4 z 8 kategorii. Ciekawie prezentuje się przedział mocy 400 KM+. W 2009 roku, żeby kupić auto z taką mocą, trzeba była wydać prawie 300 tys. złotych. Tyle kosztował Mercedes C63 AMG (457 KM). Dziś niewiele mniejszą mocą (435 KM) dysponuje kompakt MG4 za niespełna 170 tys. złotych. Zamiast 133 wynagrodzeń netto w 2009 roku, w 2024 wystarczy 29. Klasą samą dla siebie jest natomiast MG HS plug-in z mocą systemową 339 KM, który zdominował nie tylko segment 300 KM+, ale także znacznie szerszy 250 KM+.
Szczegółowe informacje prezentuje załączona infografika.