1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Raport przejrzystości rynku carVertical 2024
Wiadomości

Raport przejrzystości rynku carVertical 2024

2 min

„Samochody poruszające się w handlu transgranicznym są nawet cztery razy bardziej narażone na oszustwa związane z licznikiem kilometrów" – ostrzega Matas Buzelis, ekspert carVertical.
Zobacz także Niebezpieczne nawyki polskich kierowców. Raport, który zmienia myślenie o bezpieczeństwie na drodze Motoryzacyjna bitwa o europejską przyszłość - Draghi ostrzega przed utratą konkurencyjności Chińskie samochody elektryczne zdominują Europę

W najnowszym raporcie carVertical dotyczącym przejrzystości rynku samochodów używanych w Europie widać mieszane wyniki dla Polski. Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i dyrektor ds. komunikacji w carVertical, zaznacza, że choć sytuacja w Polsce nieco się poprawia, nadal pozostaje wiele wyzwań.  - W ciągu ostatniego roku Polska poprawiła swoją pozycję w rankingu o dwie pozycje, zajmując 18. miejsce spośród 25 krajów objętych indeksem – zauważa ekspert. Jednak mimo to, nasz kraj wciąż boryka się z wieloma problemami, które wpływają na przejrzystość rynku.

Jednym z największych wyzwań jest skala importu. - Samochody poruszające się w handlu transgranicznym są nawet cztery razy bardziej narażone na oszustwa związane z licznikiem kilometrów. Kupujący powinni zachować szczególną ostrożność przy wyborze pojazdów importowanych, ponieważ często mają one ukryte wady lub sfałszowaną historię – podkreśla Buzelis. W Polsce ponad połowa (51%) zarejestrowanych w ciągu ostatniego roku używanych samochodów pochodziła z importu, co wpływa na częstotliwość przypadków cofania liczników czy ukrytych uszkodzeń.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Wskaźniki cofania licznika poprawiają się, jednak wciąż są dalekie od optymalnych. W tegorocznym raporcie odsetek aut ze sfałszowanym przebiegiem wyniósł 4,1%, a średnia wartość cofnięcia to aż 75 973 km. - Chociaż w porównaniu do ubiegłego roku nastąpiła poprawa, kiedy odsetek ten wynosił 4,9%, to wciąż jest to niepokojąca liczba – zauważa ekspert. Buzelis dodaje, że w Polsce ponad 62% wszystkich sprawdzonych pojazdów miało odnotowaną szkodę w historii, co również ulega niewielkiej poprawie względem ubiegłego roku.

Buzelis podkreśla, że zaawansowany wiek pojazdów i wysoki wskaźnik importu to główne czynniki, które wpływają na ryzyko związane z zakupem samochodów używanych w Polsce.  - Średni wiek sprawdzanych samochodów w Polsce wynosi 10,7 lat, co sprawia, że ryzyko ukrytych wad technicznych jest znaczące” – zauważa ekspert carVertical.

Oprac. PJ 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów