„Samochody poruszające się w handlu transgranicznym są nawet cztery razy bardziej narażone na oszustwa związane z licznikiem kilometrów" – ostrzega Matas Buzelis, ekspert carVertical.W najnowszym raporcie carVertical dotyczącym przejrzystości rynku samochodów używanych w Europie widać mieszane wyniki dla Polski. Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i dyrektor ds. komunikacji w carVertical, zaznacza, że choć sytuacja w Polsce nieco się poprawia, nadal pozostaje wiele wyzwań. - W ciągu ostatniego roku Polska poprawiła swoją pozycję w rankingu o dwie pozycje, zajmując 18. miejsce spośród 25 krajów objętych indeksem – zauważa ekspert. Jednak mimo to, nasz kraj wciąż boryka się z wieloma problemami, które wpływają na przejrzystość rynku.
Jednym z największych wyzwań jest skala importu. - Samochody poruszające się w handlu transgranicznym są nawet cztery razy bardziej narażone na oszustwa związane z licznikiem kilometrów. Kupujący powinni zachować szczególną ostrożność przy wyborze pojazdów importowanych, ponieważ często mają one ukryte wady lub sfałszowaną historię – podkreśla Buzelis. W Polsce ponad połowa (51%) zarejestrowanych w ciągu ostatniego roku używanych samochodów pochodziła z importu, co wpływa na częstotliwość przypadków cofania liczników czy ukrytych uszkodzeń.
Wskaźniki cofania licznika poprawiają się, jednak wciąż są dalekie od optymalnych. W tegorocznym raporcie odsetek aut ze sfałszowanym przebiegiem wyniósł 4,1%, a średnia wartość cofnięcia to aż 75 973 km. - Chociaż w porównaniu do ubiegłego roku nastąpiła poprawa, kiedy odsetek ten wynosił 4,9%, to wciąż jest to niepokojąca liczba – zauważa ekspert. Buzelis dodaje, że w Polsce ponad 62% wszystkich sprawdzonych pojazdów miało odnotowaną szkodę w historii, co również ulega niewielkiej poprawie względem ubiegłego roku.
Buzelis podkreśla, że zaawansowany wiek pojazdów i wysoki wskaźnik importu to główne czynniki, które wpływają na ryzyko związane z zakupem samochodów używanych w Polsce. - Średni wiek sprawdzanych samochodów w Polsce wynosi 10,7 lat, co sprawia, że ryzyko ukrytych wad technicznych jest znaczące” – zauważa ekspert carVertical.
Oprac. PJ