1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Google: jak Polacy kupują nowe samochody?
Wiadomości

Google: jak Polacy kupują nowe samochody?

4 min

83 proc. konsumentów potwierdza, że pierwszy kontakt z kupionym samochodem miał miejsce online – wynika z raportu przygotowanego przez firmę Kantar dla Google. Chociaż zdecydowaną większość nowych aut kupujemy w salonach, rośnie grono osób, które pierwsze jazdy próbne „odbywają” z poziomu swojego smartfona lub laptopa.
Zobacz także Elektromobilność w firmach nabiera rozpędu? Otomoto: trendy motoryzacyjne w Polsce w 2024 roku Rekordowy wzrost rejestracji i zainteresowania historią pojazdów z Chin
© Google

Samochody kupione online

Pandemia znacznie przyspieszyła rozwój handlu w internecie, jednak wciąż istnieją branże, w których trudno wyobrazić sobie rezygnację z wizyty w sklepie stacjonarnym. Bez wątpienia należy do nich motoryzacja.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Obecnie 5 proc. Polek i Polaków decyduje się na zakup samochodu online, niemniej badanie Kantara dla Google pokazuje, że w przyszłości takich osób będzie więcej. 40 proc. nabywców samochodów nowych ma nadzieję na łatwiejsze i powszechniejsze zakupy online w przyszłości. Wśród osób, które kupiły swój pierwszy samochód w życiu, aż 66 proc. rozważa na następny raz całkowity zakup online.

Od online po offline

Ścieżka zakupu samochodu ma kilka etapów: w internecie szukamy informacji o wybranym modelu i porównujemy go z innymi propozycjami, aby ostatecznie sprawdzić go podczas jazdy testowej i kupić w salonie. Aż 94 proc. klientów i klientek wybiera hybrydową metodę zdobywania wiedzy o interesującym ich aucie, korzystając ze źródeł dostępnych online i offline. Dodatkowo, 40 proc. nabywców nowych samochodów potrzebuje mniej niż jednego miesiąca na zapoznanie się z ofertą przed podjęciem decyzji o zakupie. 

Zgodnie z przytaczanym raportem Google Gearshift, 83 proc. kupujących pierwszy kontakt z kupionym samochodem miało w internecie. Największe znaczenie ma strona dealera: 30 proc. respondentów to właśnie tam po raz pierwszy zobaczyło swój wymarzony samochód, a 27 proc. – skorzystało ze strony producenta. Dopiero na trzecim miejscu plasuje się salon (22 proc.), a zaraz za nim rekomendacje sprzedawcy lub przedstawiciela firmy (20 proc.) oraz rodziny i przyjaciół (18 proc.).

Filmowa jazda próbna

Jak tłumaczy Piotr Wlekliński, menadżer z Google, osoby poszukujące nowego samochodu odwiedzają średnio dwóch dealerów i odbywają dwie jazdy próbne przed zakupem. W przypadku segmentu aut luksusowych te liczby są jeszcze wyższe.

– Pierwszy punkt styku w przypadku 8 na 10 osób stanowi jednak internet. Dodatkowo, gdy Polacy i Polki szukają informacji o danym modelu najczęściej korzystają z wyszukiwarki (88 proc.) i filmów online (82 proc.). Strony producenta (60 proc.) plasują się tutaj jako trzecie najbardziej popularne źródło informacji w tym zakresie – dodaje Piotr Wlekliński. 

Na popularności zyskały szczególnie filmy dotyczące nowych samochodów. 46 proc. osób kupujących samochody nowe korzysta z YouTube do znajdowania informacji w procesie zakupu. Użytkownicy wyraźnie preferują treści wideo, które przedstawiają jak najbardziej realne wrażenie z jazdy (38 proc.) lub wyniki testów samochodów (36 proc.).

Wygląd czy bezpieczeństwo

Co decyduje o wyborze danego samochodu? To, co można sprawdzić, oglądając wideo na YouTube lub sprawdzając opinie i porównania w internecie. Najczęściej wskazywanymi odpowiedziami są ex aequo niezawodność oraz wygląd samochodu (po 30 proc. wskazań).

Duże znaczenie mają też doświadczenia związane z marką (26 proc.) oraz bezpieczeństwo (25 proc.). Nie tylko jednak kwestie dotyczące parametrów samochodu odgrywają znaczącą rolę w procesie jego zakupu. Wśród nabywców nowych samochodów aż 67 proc. miało w ostatnim czasie trudności z zakupem wybranego modelu.

W 19 proc. przypadków brak dostępności wybranego auta na rynku skłonił ich do zmiany decyzji i zakupu innego. Polacy zwracają uwagę także na sposób finansowania i choć większość (61 proc.) wybiera zakup samodzielny, 34 proc. nabywców korzysta z leasingu. Subskrypcja (9 proc.) oraz car sharing (4 proc.) to nadal rozwiązania niszowe. 

Elektryk czy hybryda?

Specjalną kategorią ujętą w badaniu Kantara stanowią samochody elektryczne. Za samochodami elektrycznymi według nabywców przemawiają głównie nowoczesność (45 proc.), niska emisja (40 proc.) i innowacyjna technologia (37 proc.). Samochody elektryczne to jednak ciągle nisza; nabywcy aut, decydując się na alternatywny rodzaj napędu, kupują przede wszystkim hybrydy (wśród kupionych aut, elektryczne stanowiły ostatecznie jedynie 3 proc., a 17 proc. te z napędem hybrydowym).

Pomimo licznych zalet, 38 proc. osób rozważających zakup samochodu elektrycznego ostatecznie decyduje się jednak na auto spalinowe. Jako główne przeszkody podają zbyt małą liczbę ładowarek (40 proc.), za wysoką cenę (36 proc.) oraz zbyt mały zasięg (35 proc.). Przy tym 30 proc. badanych wskazuje, że chce poczekać, aż ta technologia będzie bardziej rozwinięta. 

Co zmieni AI?

Zmieniające się preferencje zakupowe klientów stanowią wyzwanie dla producentów samochodów, dealerów i sprzedawców. Niemniej, taka ewolucja ścieżki zakupowej stwarza im możliwości rozwoju obecności w internecie o nowe technologie i zaangażowania klientów.

– Już teraz pomóc może sztuczna inteligencja, właściwie na każdym etapie: od produkcji samochodów, poprzez funkcje przydatne użytkownikom, po sprzedaż i marketing. Aby dotrzeć do klientów na początkowym etapie poszukiwania przez nich samochodu, przydatne mogą być konfiguratory pojazdu na stronie, także konwersacyjne, oparte na AI, lub możliwość obejrzenia pojazdu w rozszerzonej rzeczywistości lub wersji 3D. 37 proc. klientów korzysta z takich konfiguratorów na stronie przed zakupem pojazdu. W obsłudze klienta mogą pomóc czatboty, a w marketingu generatywna sztuczna inteligencja – mówi Piotr Wlekliński z Google.

– Liczba wyszukiwań aplikacji z AI w 2023 r. była 3,5 razy wyższa niż liczba wyszukiwań dotyczących rozumienia AI (np. czym jest AI). Użytkownicy przechodzą z fazy zainteresowania AI do sprawdzania praktycznych zastosowań tej technologii. Zmiany sięgają więc dalej niż tylko do fotela kierowcy i będą miały wpływ na całą branżę motoryzacyjną – zaznacza 

Opis badania

Raport Google Gearshift 2023, przygotowany przez firmę Kantar na zlecenie Google, badanie CAWI, przeprowadzone w maju-lipcu 2023, Polska. Liczba respondentów: 504, wiek respondentów: 18+. Respondenci kupili nowy samochód w przeciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie. 

PJ

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów