W tegorocznym rankingu najbardziej cenionych marek na świecie - Best Global Brands 2024 - przygotowanym przez Interbrand, Toyota po raz 21. z rzędu została najbardziej wartościową firmą w sektorze motoryzacyjnym. Koncern wyceniono na 72,8 miliarda dolarów. Prestiżowy ranking Best Global Brands od 25 lat określa rynkową wartość największych firm na świecie. Od 21 lat Toyota zajmuje pierwszą pozycję wśród marek z sektora motoryzacyjnego. W ogólnym rankingu, tak jak przed rokiem, została sklasyfikowana na szóstej lokacie. W tym roku japońska firma została także zaliczona do grona tych, które rozwijają się najszybciej. Jej tegoroczna wycena sięgnęła 72,8 miliarda dolarów, czyli o 13 proc. więcej niż w roku poprzednim. To największa zmiana na plus spośród firm plasujących się w czołowej dziesiątce zestawienia.
Toyota jest od czterech lat największym producentem samochodów na świecie, dostarczając auta klientom w ponad 170 krajach i regionach. W 2023 roku na całym świecie koncern sprzedał ponad 11,2 miliona samochodów Toyoty, Lexusa, Daihatsu oraz Hino, poprawiając wynik z 2022 roku o 7,2 proc..
Eksperci firmy Interbrand podkreślają, że za sukcesem Toyoty stoi zdywersyfikowana globalnie gama modelowa, szeroki wybór wersji i rodzajów napędów, w tym oszczędnych i trwałych napędów zelektryfikowanych, które pomagają obniżyć emisje CO2.
Dwa miejsca za Toyotą, na ósmej pozycji, uplasował się koncern Mercedes-Benz, z wartością marki obliczaną na 58,9 mld USD. W pierwszej dziesiątce rankingu znalazło się jeszcze BMW (pozycja 10-ta, wartość 52,0 mld USD).
W pierwszej setce najbardziej wartościowych firm są jeszcze następujące koncerny motoryzacyjne: Tesla (poz. 12, wartość – 45,5 mld USD), Honda (poz. 26, wartość – 26,7 mld USD), Hyundai (poz. 30, wartość – 23,0 mld USD), Porsche (poz. 43, wartość – 14,4 mld USD), Audi (poz. 45, wartość – 17,3 mld USD), Volkswagen (poz. 49, wartość – 16,5 mld USD), Ford (poz. 56, wartość – 14,4mld USD), Nissan (poz. 59, wartość – 13,9 mld USD), Ferrari (poz. 62, wartość – 13,1 mld USD), KIA (poz. 86, wartość – 8,1 mld USD) oraz Range Rover (poz. 96, wartość – 6,6 mld USD).
Pierwszą piątkę rankingu stanowią firmy: Apple (poz.1 , wartość – 488,9 mld USD), Microsoft (poz. 2, wartość – 352,5 mld USD), Amazon (poz. 3, wartość – 298,1 mld USD)., Google (poz. 4, wartość – 291,3 mld USD) oraz Samsung (poz. 5, wartość – 100,8 mld USD).
Źródło: Toyota oraz Interbrand
Oprac. PJ