1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Solaris i Volkswagen Poznań z karami od UOKiK
Wiadomości

Solaris i Volkswagen Poznań z karami od UOKiK

3 min

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. Mamy komentarz obu firm do decyzji Urzędu.
Zobacz także Elektryczne Solarisy dla Kalisza Blisko 100 elektrycznych Solarisów trafi do Holandii 30 elektrycznych Solarisów pojedzie do Brabancji
© Photo by Josh Appel on Unsplash

UOKiK nałożył kolejne kary pieniężne na dwie duże spółki generujące zatory płatnicze. Ukarane firmy to Volkswagen Poznań – producent samochodów dostawczych oraz Solaris Bus & Coach – producent autobusów i trolejbusów. To kolejni przedsiębiorcy działający w szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej, którzy zostali ukarani za generowanie zatorów płatniczych. 

„Jednocyfrowy przedział procentowy”

Kara dla Volkswagen Poznań wyniosła ponad 4,7 mln zł. W toku postępowania ustalono, że tylko w ciągu trzech badanych miesięcy przedsiębiorca opóźniał się ze spłatą faktur na rzecz prawie 1,7 tys. kontrahentów. Jak komentują decyzję Urzędu przedstawiciele spółki?

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

- Volkswagen Poznań od 30 lat jest wiarygodnym partnerem dla swoich kontrahentów i partnerów biznesowych. Podstawą decyzji jest zakres faktur, który stanowi jednocyfrowy przedział procentowy naszych całkowitych transakcji z kontrahentami i zawiera między innymi transakcje związane z reklamacjami i korektami faktur. Stąd bardzo prosimy o zrozumienie, ale na obecnym etapie nie będziemy odnosili się szczegółowo do tego postępowania – stwierdziła enigmatycznie w korespondencji elektronicznej z IBRM Samar Patrycja Kasprzyk, rzeczniczka prasowa Volkswagen Poznań. 

Winna pandemia?

Druga kara w wysokości ponad 3 mln zł została nałożona na spółkę Solaris Bus & Coach, która w okresie od lipca do września 2020 r. zapłaciła po terminie ponad 32 tys. faktur na rzecz prawie 1,7 tysiąca kontrahentów. Spółka potwierdziła, że jeszcze pod koniec ubiegłego roku otrzymała decyzję UOKiK dotyczącą prowadzonego od 2020 postępowania w sprawie zatorów płatniczych.

- Na obecnym etapie trudno jeszcze mówić o ewentualnym odwołaniu się od tej decyzji. Na razie analizowane jest jej obszerne uzasadnienie. Na tym etapie mogę jedynie wspomnieć, że główne zarzuty urzędu dotyczą opóźnień w regulowaniu płatności, głównie wobec zagranicznych kontrahentów oraz przypadków, w których ustalono niezwykle krótkie terminy zapłaty. Dotyczy to przede wszystkim okresu pandemii, w którym to nasza firma, jak większość przedsiębiorstw z branży przemysłu motoryzacyjnego w całej Europie, borykała się z trudną sytuacją związaną między innymi z tzw. lockdownami, zamykaniem granic, trudnościami w łańcuchach dostaw zarówno komponentów, jak i gotowych towarów do odbiorców końcowych – tłumaczy w mailu skierowanym do IBRM Samar, Mateusz Figaszewski, E-mobility Development and Market Intelligence Director. 

Ponad 50 decyzji

W całym 2023 r. Urząd wydał 52 decyzje dotyczące przedsiębiorców, którzy nie płacą na czas swoim kontrahentom i nałożył na nich ponad 40 mln zł kar finansowych.

- Zatory płatnicze to jeden z większych problemów polskiej gospodarki. To również przeszkoda w prowadzeniu działalności dla mniejszych przedsiębiorców, ponieważ podnosi koszty i wpływa na ograniczenie zatrudnienia czy inwestycji. Terminowe otrzymanie należności i powiązana z nim płynność finansowa to podstawowy warunek przetrwania mniejszych firm. Dlatego właśnie walka z zatorami jest tak istotna – stwierdził Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. 

Motoryzacja w niechlubnym gronie

Jak tłumaczy UOKiK, wytypowanie przedsiębiorców, którzy mogą zalegać z płatnościami, poprzedziła analiza, w której zidentyfikowano obszary, gdzie ryzyko powstawania opóźnień jest największe i szczególnie dotyka podmioty z sektora MŚP. Urząd uwzględnił w swojej analizie m.in. informacje przekazane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej oraz dane ze sprawozdań składanych Ministrowi Rozwoju i Technologii o stosowanych terminach zapłaty w transakcjach handlowych.

Największe ryzyka wynikające z zatorów płatniczych wystąpiły w szeroko rozumianym przemyśle: motoryzacyjnym, kosmetycznym, elektromaszynowym, jak również w przetwórstwie spożywczym i produkcji opakowań. Nadal widoczne są również zatory płatnicze w handlu i dystrybucji. 

Wśród firm z branży motoryzacyjnej, wobec których w 2023 roku UOKiK wszczął postępowania administracyjne, są m.in. spółki: Federal-Mogul Gorzyce, GKN Driveline Polska, Marelli Aftermarket Poland, Valeo Autosystemy czy Volvo Polska. 

Paweł Janas


Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów