
SWM wchodzi na polski rynek
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
Paweł Janas
3 min
Solaris Bus & Coach zakończył 2024 rok ze sprzedażą na poziomie 1525 pojazdów, co stanowi wzrost o 4,7% w porównaniu do roku poprzedniego. Przychody firmy osiągnęły rekordowe 927 milionów euro, co oznacza wzrost o ponad 13% względem 2023 roku. Co szczególnie istotne, aż 83% wszystkich dostarczonych autobusów stanowiły pojazdy z napędami alternatywnymi - elektryczne, wodorowe, hybrydowe oraz trolejbusy. W tej liczbie znajdowało się 544 autobusów elektrycznych, rekordowa liczba 259 autobusów wodorowych oraz 180 trolejbusów.
Od 2012 roku do końca 2024 roku Solaris dostarczył na europejski rynek najwięcej zeroemisyjnych autobusów spośród wszystkich producentów - łącznie 3074 pojazdy, które stanowią prawie 14% wszystkich bezemisyjnych autobusów na europejskich drogach. W samym 2024 roku firma zajęła drugie miejsce w dostawach autobusów zeroemisyjnych, dostarczając do europejskich klientów 705 takich pojazdów.
Szczególnie mocną pozycję Solaris zbudował w segmencie autobusów wodorowych. W 2024 roku producent dostarczył 245 autobusów Urbino hydrogen do europejskich miast, osiągając 69-procentowy udział w tym dynamicznie rozwijającym się rynku, który w minionym roku powiększył się ponad dwukrotnie w stosunku do roku poprzedniego.
W raportowanym okresie Solaris dostarczył swoje produkty klientom w 12 krajach. Główne rynki zbytu obejmowały Włochy, Polskę, Niemcy, Rumunię, Szwecję i Hiszpanię. Wśród największych zrealizowanych kontraktów znalazły się m.in. dostawy 245 autobusów do przewoźnika ATAC Roma, 100 trolejbusów do Bukaresztu, 83 elektrycznych autobusów do operatora Nobina w Szwecji oraz dostawy autobusów wodorowych do Bolonii i Barcelony.
Rok 2024 przyniósł firmie także znaczący sukces w postaci pierwszego kontraktu na dostawę autobusów elektrycznych do Stanów Zjednoczonych. Umowa z King County Metro, operatorem transportu publicznego w Seattle, obejmuje dostawę czterech autobusów elektrycznych z opcją zamówienia dodatkowych 12 pojazdów. Dostawy rozpoczną się w drugiej połowie 2026 roku. Jest to ważny krok w realizacji strategii wejścia firmy na rynki USA i Kanady.
Firma zakończyła rok 2024 z solidnym portfelem zamówień, obejmującym ponad 1600 pojazdów o wartości przekraczającej 1,4 miliarda euro. Aż 92% tych zamówień dotyczy pojazdów nisko- lub bezemisyjnych. Wśród najważniejszych nowych kontraktów znalazły się m.in. zamówienia na 96 elektrycznych autobusów dla transportu publicznego w Utrechcie, 46 autobusów elektrycznych dla regionu Dalarna w Szwecji oraz przetarg na dostawę do 45 autobusów dwuprzegubowych do belgijskiego Liège.
Rok 2024 przyniósł Solarisowi również prestiżowe nagrody branżowe. Autobus Solaris Urbino 18 hydrogen zdobył tytuł Bus of the Year 2025, stając się pierwszym w historii konkursu zwycięskim pojazdem wodorowym. Z kolei Urbino 12 electric z modułowym napędem został nagrodzony "Sustainable Bus Award 2025" w kategorii "Autobusy miejskie".
Solaris kontynuował także działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Firma jako pierwsza na świecie opracowała i wdrożyła paszport baterii dla autobusu elektrycznego, wyprzedzając o trzy lata wprowadzenie odpowiednich przepisów UE. Pierwszy pojazd z tym dokumentem - Solaris Urbino 18 electric - trafił do floty BVG w Berlinie.
Solaris Bus & Coach należący do hiszpańskiej Grupy CAF pozostaje czołowym europejskim producentem autobusów miejskich i podmiejskich z naciskiem na rozwój pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Do tej pory firma dostarczyła ponad 26 000 pojazdów, które jeżdżą w 33 krajach i 850 miastach w całej Europie i poza nią.
Źródło: Solaris
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
Grupa Stellantis umocniła się na drugim miejscu w rankingu producentów. Udało się to dzięki bardzo dobrej sprzedaży hybrydowych samochodów oraz wysokiemu udziałowi w rynku UE30.
Maserati rozpoczyna nowy rozdział swojej działalności w Polsce. Od maja 2025 roku oficjalnym przedstawicielem włoskiej marki zostaje Grand Automotive Polska – firma należąca do grupy UkrAvto, tej samej która w 2005 roku została inwestorem strategicznym w FSO. Zgodnie z nową strategią, przedstawiciele marki zapowiadają wzmocnienie swojej obecności na polskim rynku i podniesienie standardu obsługi klienta.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów