1. Samar.plSamar.pl
  2. Rynek w liczbach Rynek w liczbach
  3. Samochody w UE: stabilizacja rynku, ale spadek udziału elektryków (listopad)
Rynek w liczbach

Samochody w UE: stabilizacja rynku, ale spadek udziału elektryków (listopad)

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Pod koniec roku rynek samochodowy w Unii Europejskiej ujawnia złożone tendencje. Listopad przyniósł spadek nowych rejestracji o 1,9%, a auta elektryczne traciły na popularności. Jednocześnie segment hybrydowy kontynuuje dynamiczny wzrost, przekraczając udział pojazdów benzynowych. Jakie wyzwania i zmiany dominowały na kluczowych rynkach UE w tym okresie?
Zobacz inne wydania Przełomowy rok dla hybryd w UE: analiza rejestracji nowych samochodów w 2024 roku Rejestracje nowych aut w UE – październik 2024 roku ACEA: spowolnienie na unijnym rynku motoryzacyjnym (wrzesień) Rejestracje nowych aut w Unii Europejskiej – lipiec 2024 Rejestracje nowych aut osobowych w Unii Europejskiej – czerwiec 2024

W listopadzie 2024 roku liczba nowych rejestracji samochodów osobowych w Unii Europejskiej spadła o 1,9%. Szczególnie dotkliwy spadek odnotowano we Francji (-12,7%) i we Włoszech (-10,8%), podczas gdy niemiecki rynek pozostał stabilny (+0,5%). Spośród czterech największych rynków UE jedynie Hiszpania zarejestrowała wzrost (+6,4%).

Rejestracje w 2024 roku na stabilnym poziomie

W okresie od stycznia do listopada 2024 roku liczba nowych rejestracji samochodów w UE wzrosła minimalnie (+0,4%), osiągając 9,7 mln pojazdów. Rynek w Hiszpanii wyróżnił się dodatnim wynikiem (+5,1%), podczas gdy spadki zanotowano we Francji (-3,7%), Niemczech (-0,4%) i Włoszech (-0,2%).

Zmiany na rynku samochodów elektrycznych

Udział samochodów elektrycznych na baterie (BEV) w listopadzie spadł do 15%, w porównaniu do 16,3% w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liczba rejestracji tego typu pojazdów zmniejszyła się o 9,5%, co wynika głównie z gwałtownego spadku w Niemczech (-21,8%) i Francji (-24,4%). W skali roku łączna liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych spadła o 5,4%, a ich udział w rynku wynosi obecnie 13,4%.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Hybrydy plug-in (PHEV)

Rejestracje hybryd plug-in (PHEV) również zmniejszyły się w listopadzie (-8,8%). Największe spadki odnotowano we Francji (-19,6%), Belgii (-61,4%) i Włoszech (-31,4%). Udział tych pojazdów w rynku wyniósł 7,6%, w porównaniu do 8,1% rok wcześniej. W skali roku rejestracje spadły o 8%.

Silny wzrost segmentu hybrydowego (HEV)

Samochody hybrydowe (HEV) odnotowały wzrost rejestracji o 18,5% w listopadzie. Udział tych pojazdów w rynku wzrósł do 33,2%, wyprzedzając samochody benzynowe po raz trzeci z rzędu.

Spadki na rynku samochodów benzynowych i diesla

Sprzedaż samochodów benzynowych zmniejszyła się w listopadzie o 7,8%. Największe spadki odnotowano we Francji (-31,5%) i we Włoszech (-12,3%), natomiast w Niemczech i Hiszpanii wyniosły one odpowiednio -5,4% i -2,3%. Udział samochodów benzynowych w rynku wyniósł 30,6%, w porównaniu do 32,5% rok wcześniej. Segment samochodów z silnikiem diesla zmniejszył się jeszcze bardziej – o 15,3%, osiągając udział w rynku na poziomie 10,6% w listopadzie 2024 roku.

Infografika: Michał Hadyś

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów