We wrześniu 2024 roku rejestracje nowych samochodów osobowych w UE kontynuowały tendencję spadkową. Negatywne wyniki odnotowano na trzech z czterech kluczowych rynków: we Francji, we Włoszech oraz w Niemczech. Jedynie Hiszpania wyróżniła się pozytywnym wynikiem. We wrześniu 2024 roku na unijnym rynku motoryzacyjnym odnotowano spadek o 6,1 proc. w skali roku, przy czym na trzech z czterech kluczowych rynków – we Francji (-11,1 proc.), Włoszech (-10,7 proc.) i Niemczech (-7 proc.) – sytuacja się pogorszyła. Jedynym pozytywnym wyjątkiem była Hiszpania, która zanotowała wzrost liczby rejestracji nowych samochodów osobowych o 6,3 proc
Od początku 2024 roku, pomimo krótkotrwałych wzrostów w krajach takich jak Hiszpania (+4,7 proc.) i Włochy (+2,1 proc.), ogólny poziom rejestracji nowych aut (prawie 8 mln sztuk) pozostał niemal niezmienny, z symbolicznym wzrostem o 0,6 proc. Rynek niemiecki i francuski nadal zmniejszają swój udział, notując spadki odpowiednio o 1 proc. i 1,8 proc.
Według analiz IBRM Samar, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, we wrześniu 2024 r. zarejestrowano w Polsce 41 466 samochodów osobowych, o 6,11 proc. (2 387 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 11,86 proc. (+4 397 szt.) więcej niż w sierpniu 2024 r. proc.W ciągu dziewięciu miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 398 626 nowych samochodów osobowych, o 13,79 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+48 308 szt.).
Według danych Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA), w ciągu trzech kwartałów 2024 roku najwięcej samochodów w Unii Europejskiej sprzedał koncern Volkswagen (2,1 mln rejestracji, więcej o 1,2 proc. r/r). Spośród marek grupy najwięcej zarejestrowano Volkswagenów (niemal 868 tys. sztuk), ale marka zanotowała zarazem spadek rok do roku o 1,2 proc.
Na drugiej pozycji na koniec września znalazły się samochody oferowane przez koncern Stellantis: 1,38 mln sztuk, co oznacza spadek o 5,9 proc. (r/r). Najpopularniejszą marką grupy pozostawał Peugeot (428,8 zarejestrowanych egzemplarzy, spadek o 4,5 proc.).
Trzecie miejsce na podium przypadło w udziale Grupie Renault z 858,2 tys. proc.zarejestrowanych aut, co było wynikiem o 0,2 proc. mniejszym w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Czołowa marka grupy, czyli Renault, może pochwalić się 458 tysiącami rejestracji, jest to jednak wynik słabszy rok do roku o 1,9 proc. proc.
Warto zwróci uwagę na rosnącą pozycję chińskich producentów na unijnym rynku, choć ACEA wyróżniła w zestawieniu po trzech kwartałach tylko SAIC Group ze 115,3 tys. zarejestrowanych aut i wzrostem aż o 14,2 proc. (r/r). Marek z grupy SAIC nie pokazano, ale można założyć, że za te dobre wyniki odpowiada w głównej mierze MG Motor.
Oprac. Paweł Janas
Infografika: Michał Hadyś