Październik przyniósł przełom na unijnym rynku motoryzacyjnym – rejestracje nowych aut osobowych wzrosły o 1,1 proc., głównie dzięki odbiciu w Hiszpanii i Niemczech - informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Październik 2024 r. przyniósł pierwszy od kilku miesięcy wzrost rejestracji nowych samochodów w Unii Europejskiej – o 1,1 proc. Liderem okazała się Hiszpania (+7,2 proc.), a Niemcy odnotowały odbicie o 6 proc. po trzech miesiącach spadków. Spadki zanotowano jednak we Francji (-11,1 proc.) i Włoszech (-9,1 proc.).
Od stycznia do października liczba rejestracji wzrosła o 0,7 proc., osiągając 8,9 mln sztuk. Hiszpania (+4,9 proc.) i Włochy (+0,9 proc.) notują wzrosty, podczas gdy Francja (-2,7 proc.) i Niemcy (-0,4 proc.) pozostają na minusie.
Samochody elektryczne: wolumeny w dół o 4,9 proc.
W październiku rejestracje aut elektrycznych (BEV) wzrosły o 2,4 proc. do 124 907 sztuk, ale ich udział w rynku pozostał stabilny na poziomie 14,4 proc. Od początku roku wolumeny spadły o 4,9 proc., a największy wpływ na to miał spadek w Niemczech (-26,6 proc.).
Samochody hybrydowe plug-in (PHEV) odnotowały spadek o 7,2 proc., z udziałem rynkowym wynoszącym 7,7 proc. (-0,7 pp. r/r). W okresie styczeń-październik wolumen spadł o 7,9 proc.
Klasyczne hybrydy (HEV) cieszą się rosnącą popularnością – ich rejestracje wzrosły o 17,5 proc., osiągając 33,3 proc. udziału w rynku i wyprzedzając samochody benzynowe.
Benzyna i diesel: udziały nadal maleją
Rejestracje samochodów benzynowych spadły w październiku o 6,8 proc., głównie za sprawą dużych spadków we Francji (-32,7 proc.) i Włoszech (-10,1 proc.). Wyjątkiem były Niemcy, gdzie odnotowano wzrost o 3,7 proc. Udział rynkowy benzyny zmniejszył się do 30,8 proc. (z 33,4 proc. w ubiegłym roku).
Diesle zanotowały spadek o 7,6 proc., osiągając 10,9 proc. rynku – spadki objęły prawie dwie trzecie rynków UE.
PJ