Transport drogowy stoi przed poważnym kryzysem kadrowym – siedem na dziesięć firm transportowych w Europie zmaga się z niedoborem kierowców. Braki się pogłębiają, a prognozy na kolejne lata nie napawają optymizmem. Jakie działania mogą podjąć przewoźnicy, by zatrzymać doświadczonych kierowców i przyciągnąć nowych?Europejska branża transportowa stoi w obliczu narastającego kryzysu kadrowego. Już teraz brakuje ponad 230 tysięcy kierowców, a w ciągu najbliższych pięciu lat na emeryturę może odejść kolejnych 500 tysięcy. Problem największe rozmiary przybrał w Niemczech, Hiszpanii i Polsce, gdzie dodatkowo odnotowano odpływ kierowców z krajów trzecich. W 2024 roku ich liczba spadła o blisko 12 tysięcy. Jeśli sektor nie znajdzie sposobu na pozyskanie nowych pracowników, transport międzynarodowy stanie przed poważnymi trudnościami.
false
© EFL Główną przyczyną deficytu kierowców jest starzenie się tej grupy zawodowej. Młodzi niechętnie wybierają pracę za kółkiem, głównie ze względu na wymagające warunki pracy, kosztowne kursy oraz stres związany z natłokiem formalności i presją czasową. Kolejnym utrudnieniem są skomplikowane procedury uzyskiwania zezwoleń na pracę w Polsce dla kierowców spoza UE. W tej sytuacji kluczowe staje się nie tylko uproszczenie biurokracji, ale też poprawa warunków pracy i atrakcyjności zawodu.
Przewoźnicy coraz częściej inwestują w technologie cyfrowe, aby ułatwić kierowcom codzienną pracę i dostosować się do zmiennych regulacji. Automatyzacja procesów, telematyka, nowoczesne systemy nawigacyjne czy programy do rozliczania czasu pracy nie tylko zmniejszają ryzyko błędów, ale też poprawiają komfort i efektywność pracy.
false
© Photo by Christian Chen on Unsplash Nie mniej istotna jest edukacja. Promowanie zawodu kierowcy w szkołach, organizacja szkoleń i mentoring dla nowicjuszy to kroki, które mogą pomóc w przyciągnięciu nowych pracowników. Wsparcie w adaptacji szczególnie potrzebne jest kierowcom z krajów trzecich, którzy często napotykają bariery proceduralne i kulturowe.
Firmy transportowe powinny też dbać o dobrostan pracowników. Strzeżone parkingi, lepsza infrastruktura sanitarna, programy zdrowotne – to elementy, które mogą poprawić jakość życia za kółkiem. Działania te wspierają również organizacje społeczne, jak Fundacja Truckers Life, budująca siłownie przy parkingach i stacjach paliw.
Rozwiązanie kryzysu w branży transportowej wymaga wielotorowego podejścia – od poprawy warunków pracy, przez rozwój technologii, po zmiany systemowe ułatwiające zatrudnianie nowych kierowców. Odpowiednie inwestycje mogą sprawić, że transport drogowy stanie się atrakcyjnym sektorem pracy, a nie jedynie zawodową ostatecznością.
Źródło: Inelo z Grupy Eurowag