1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Czy Tesli grozi zbiorowy pozew za zawyżanie przebiegu kilometrów?
Wiadomości

Czy Tesli grozi zbiorowy pozew za zawyżanie przebiegu kilometrów?

Autor: Tomasz Kamiński

Tomasz Kamiński

2 min

Według niektórych użytkowników Tesli firma zwiększa sztucznie przebiegi swoich samochodów, aby skrócić w ten sposób okres gwarancyjny. Ma to uchronić firmę Elona Muska przed kosztownymi naprawami, które po gwarancji klient musi opłacić z własnej kieszeni.
Zobacz także TOP 10 firm leasingowych - auta osobowe w marcu 2025 Leapmotor przyspiesza: sieć salonów niemal podwojona w miesiąc po debiucie Unia Europejska i Chiny rozmawiają o minimalnych cenach aut elektrycznych zamiast ceł
false Tesla Y© IBRM Samar

Tesla nie ma ostatnio dobrej passy. Polityczne zaangażowanie Elona Muska sprawiło, że wielu klientów zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie, a w tym w Polsce zrezygnowało z zakupu elektrycznego pojazdu amerykańskiej marki.

Tymczasem w naszym kraju pojazdy Tesli cieszyły się dużym zainteresowaniem. Z danych analizowanych przez IBRM Samar w 2024 roku w Polsce do klientów trafiło 4461 sztuk różnych modeli Tesli.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Najczęściej klienci decydowali się na Teslę Model Y – 2272 sprzedanych egzemplarzy, na drugim miejscu znalazła się Tesla Model 3, którą wybrało 2136 kierowców. Znacznie mniej kupiono Tesli Model S – 32 sztuki, a Tesli Model X wydano 21 egzemplarzy.

Czy nowy problem Tesli będzie dotyczył także polskich kierowców?

Teraz Teslę może czekać kolejny kłopot. Jak podał Reuters w Stanach Zjednoczonych kierowcy skarżą się na zawyżanie przebiegu w swoich samochodach. Użytkownicy Tesli twierdzą, że firma robi to, żeby przyspieszyć zakończenie gwarancji, a tym samym uniknąć drogich napraw.

Prawnik reprezentujący jednego ze skarżących się kierowców stwierdził, że wskazania licznika kilometrów w jego samochodzie nie są odzwierciedleniem rzeczywiście pokonanego dystansu lecz uwzględniają zachowanie kierowcy oraz zużycie energii.

Ponadto skarżący się stwierdził, że jego Tesla model Y z 2020 roku, którą kupił w 2022 roku z przebiegiem 36 772 mile ma stan licznika zawyżony o około 15 proc. Powiedział także, że w zestawieniu z innymi autami, którymi jeździ oraz zważywszy na historię jazdy pokonuje codziennie około 20 mil, a tymczasem licznik sugeruje przebieg 72 mil.

Tesla – droga naprawa zawieszenia

Strona skarżąca twierdzi, że podstawowa gwarancja, która trwa do przebiegu 50 tys. mil skończyła się przedwcześnie i naraziła go na drogą naprawę zawieszenia. Jego zdaniem 10 tys. dolarów, które musiał wydać powinien pokryć koncern Elona Muska.

W skardze napisano, że: Poprzez uzależnienie limitów gwarancji i limitów przebiegu w ramach leasingu od zawyżonych wskazań licznika kilometrów, Tesla zwiększa przychody z napraw, zmniejsza zobowiązania gwarancyjne i zmusza konsumentów do przedwczesnego zakupu przedłużonych gwarancji.

Tesla nie przyznaje się do winy

Jak dalej donosi Reuters prawnik Tesli stwierdził krótko, że firma nie zgadza się z istotnymi zarzutami stawianymi w pozwie. Okazuje się jednak, że w samej Kalifornii może być około miliona kierowców, którzy uważają, że przebiegi w ich samochodach są sztucznie zawyżane.

Pomimo tak wielu skarżących się osób nie ma szans na zbiorowy pozew. Sędzia prowadzący tę sprawę w Stanach Zjednoczonych orzekł, że każdy musi dochodzić roszczeń indywidualnie. Czas pokaże, czy kłopoty tego typu dotkną takze polskich użytkowników Tesli.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów