1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Stan polskich flot: młode pojazdy, rosnące koszty i przyszłość alternatywnych napędów
Wiadomości

Stan polskich flot: młode pojazdy, rosnące koszty i przyszłość alternatywnych napędów

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Jak wynika z raportu DKV Mobility, operatorzy flot mierzą się z wyzwaniami związanymi z kosztami, kadrami i infrastrukturą. Jednocześnie polskie floty wciąż stawiają na tradycyjne paliwa, a zmiany w tym zakresie postępują powoli.
Zobacz także Elektryczna wywrotka Ford E-Transit we flocie firmy PreZero Isuzu D-Max we flocie policji Nowe cła USA na samochody europejskie: krok wstecz w globalnym handlu

Nowoczesne floty dzięki korzyściom podatkowym

Polskie firmy konsekwentnie odmładzają swoje floty – średni wiek pojazdów nie przekracza pięciu lat. Aż 74,7 proc. samochodów osobowych w firmach to pojazdy nie starsze niż pięć lat, podobnie jak 68,9 proc. lekkich dostawczych i 73,2 proc. ciężarowych. Korzystne regulacje podatkowe, wymogi ekologiczne i optymalizacja kosztów operacyjnych napędzają ten trend. Jerzy Jezuit, Area Sales Manager DKV Mobility, podkreśla, że odmładzanie flot poprawia ich efektywność i ułatwia spełnianie unijnych norm.

false © EFL

Inwestycje w nowe pojazdy się opłacają

Firmy chętnie kupują nowe auta – wśród flot samochodów osobowych to 66,55 proc., w segmencie lekkich dostawczych 52,83 proc., a w transporcie ciężarowym 50,72 proc. Powody? Korzyści podatkowe, niższe koszty serwisowe i wymogi środowiskowe.

Floty osobowe są najdynamiczniej odnawianym segmentem na rynku. Widoczna skłonność do inwestowania w nowe pojazdy wynika zarówno z korzyści podatkowych, jak i dążenia firm do minimalizowania kosztów serwisowania starszych aut.Michał Wadowski, Sales Fleet Manager DKV Mobility

Koszty operacyjne i braki kadrowe coraz większym wyzwaniem

Firmy flotowe zmagają się z rosnącymi kosztami paliwa, napraw i finansowania. Dla 17,2 proc. flot osobowych i 17,9 proc. ciężarowych to kluczowe wyzwania. Równocześnie brakuje wykwalifikowanych kierowców – według Stowarzyszenia Transport Logistyka Polska deficyt sięga 200 tysięcy, co wpływa na koszty i rozwój branży.

false

Ostrożne podejście do alternatywnych napędów

Elektromobilność rozwija się powoli. Wśród zarządców flot osobowych 34,2 proc. rozważa elektryki, a wśród dostawczych – 25,5 proc. W transporcie ciężarowym 53,6 proc. firm nie planuje zmiany napędu, choć 16 proc. widzi przyszłość w technologii wodorowej. Główne bariery? Słaba infrastruktura i brak spójnych programów wsparcia. Jeśli chodzi o napędy alternatywne, obecnie w segmencie ciężarówek dominuje gaz CNG i LNG (89,88 proc. obrotu), a HVO 100 ma jedynie 3,69 proc. udziału.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Infrastruktura drogowa wciąż nierówna

Przedsiębiorcy przyznają, że w ostatnich latach sieć drogowa w Polsce się poprawiła. Mimo to połowa firm zauważa duże różnice regionalne, a 14 proc. określa je jako znaczące. W porównaniu z Europą Zachodnią infrastruktura dla ciężarówek nadal pozostaje w tyle – wskazuje na to 43,76 proc. ankietowanych. Wśród flot osobowych 47,73 proc. firm uważa, że Polska zbliżyła się do standardów europejskich, ale 30 proc. ocenia infrastrukturę jako gorszą.

Co dalej?

Firmy nadal stawiają na tradycyjne paliwa, ale coraz więcej myśli o alternatywach. Naszym zadaniem jest wspieranie ich w tym procesie, zapewniając dostęp do szerokiej sieci tankowania, ładowania i uzupełniania paliw alternatywnych” –Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility

Badanie przeprowadzono w listopadzie i grudniu 2024 roku na próbie 500 firm posiadających floty osobowe, dostawcze i ciężarowe w Polsce.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów