Polskie firmy konsekwentnie odmładzają swoje floty – średni wiek pojazdów nie przekracza pięciu lat. Aż 74,7 proc. samochodów osobowych w firmach to pojazdy nie starsze niż pięć lat, podobnie jak 68,9 proc. lekkich dostawczych i 73,2 proc. ciężarowych. Korzystne regulacje podatkowe, wymogi ekologiczne i optymalizacja kosztów operacyjnych napędzają ten trend. Jerzy Jezuit, Area Sales Manager DKV Mobility, podkreśla, że odmładzanie flot poprawia ich efektywność i ułatwia spełnianie unijnych norm.
Firmy chętnie kupują nowe auta – wśród flot samochodów osobowych to 66,55 proc., w segmencie lekkich dostawczych 52,83 proc., a w transporcie ciężarowym 50,72 proc. Powody? Korzyści podatkowe, niższe koszty serwisowe i wymogi środowiskowe.
Floty osobowe są najdynamiczniej odnawianym segmentem na rynku. Widoczna skłonność do inwestowania w nowe pojazdy wynika zarówno z korzyści podatkowych, jak i dążenia firm do minimalizowania kosztów serwisowania starszych aut.Michał Wadowski, Sales Fleet Manager DKV Mobility
Koszty operacyjne i braki kadrowe coraz większym wyzwaniem
Firmy flotowe zmagają się z rosnącymi kosztami paliwa, napraw i finansowania. Dla 17,2 proc. flot osobowych i 17,9 proc. ciężarowych to kluczowe wyzwania. Równocześnie brakuje wykwalifikowanych kierowców – według Stowarzyszenia Transport Logistyka Polska deficyt sięga 200 tysięcy, co wpływa na koszty i rozwój branży.
false
Ostrożne podejście do alternatywnych napędów
Elektromobilność rozwija się powoli. Wśród zarządców flot osobowych 34,2 proc. rozważa elektryki, a wśród dostawczych – 25,5 proc. W transporcie ciężarowym 53,6 proc. firm nie planuje zmiany napędu, choć 16 proc. widzi przyszłość w technologii wodorowej. Główne bariery? Słaba infrastruktura i brak spójnych programów wsparcia. Jeśli chodzi o napędy alternatywne, obecnie w segmencie ciężarówek dominuje gaz CNG i LNG (89,88 proc. obrotu), a HVO 100 ma jedynie 3,69 proc. udziału.
Infrastruktura drogowa wciąż nierówna
Przedsiębiorcy przyznają, że w ostatnich latach sieć drogowa w Polsce się poprawiła. Mimo to połowa firm zauważa duże różnice regionalne, a 14 proc. określa je jako znaczące. W porównaniu z Europą Zachodnią infrastruktura dla ciężarówek nadal pozostaje w tyle – wskazuje na to 43,76 proc. ankietowanych. Wśród flot osobowych 47,73 proc. firm uważa, że Polska zbliżyła się do standardów europejskich, ale 30 proc. ocenia infrastrukturę jako gorszą.
Co dalej?
Firmy nadal stawiają na tradycyjne paliwa, ale coraz więcej myśli o alternatywach. Naszym zadaniem jest wspieranie ich w tym procesie, zapewniając dostęp do szerokiej sieci tankowania, ładowania i uzupełniania paliw alternatywnych” –Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility
Badanie przeprowadzono w listopadzie i grudniu 2024 roku na próbie 500 firm posiadających floty osobowe, dostawcze i ciężarowe w Polsce.