31 marca 2025 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) rozpoczął nabór wniosków w ramach dwóch programów wspierających rozwój elektromobilności w Polsce. Łączny budżet obu programów wynosi 4 miliardy złotych, z czego na pierwsze nabory przeznaczono po 1 miliardzie złotych na każdy.
Pierwszy program pod nazwą: Budowa lub rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy, skierowany jest do operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD). Program ma na celu udzielenie wsparcia dla rozwoju infrastruktury elektroenergetycznej, umożliwiającej inwestycje w stacje ładowania dużych mocy. W planach jest stworzenie lub rozbudowa 50 miejsc dostarczania energii. Nabór wniosków potrwa od 31 marca do 31 grudnia 2025 roku. Dofinansowanie w formie dotacji może pokryć do 100 proc. kosztów kwalifikowanych.
Zależnie od lokalizacji, planowana infrastruktura musi zapewniać odpowiednią moc:
3600 kW dla stacji w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) przy trasach sieci bazowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu
1500 kW dla stacji przy sieci bazowej rozszerzonej albo sieci kompleksowej TEN-T
350 kW dla stacji w obszarze centrum logistycznego, bazy eksploatacyjnej albo terminalu intermodalnego
Drugi program pod nazwą Wsparcie budowy/rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego, skierowany jest do przedsiębiorców. Ma na celu rozwój stacji ładowania dla zeroemisyjnych samochodów ciężarowych. W ramach programu przewidziano budowę 550 stacji. Nabór wniosków będzie prowadzony od 31 marca do 31 sierpnia 2025 r. Dofinansowanie w formie dotacji może sięgać 100 proc. kosztów kwalifikowanych, a w przypadku projektów typu project finance – do 85 proc.
Stacje ładowania będą zlokalizowane wzdłuż dróg sieci bazowej (TEN-T) albo w odległości do 3 kilometrów jazdy od najbliższego zjazdu z trasy TEN-T oraz na obszarach centrów logistycznych, baz eksploatacyjnych albo terminali intermodalnych albo w ich pobliżu - do 3 kilometrów jazdy..
Do tematu elektromobilności podchodzimy kompleksowo - dbamy o jakość powietrza, zdrowie Polek i Polaków oraz o konkurencyjność polskich przewoźników towarów. Te dwa nabory stanowią fundament dla rozwoju elektromobilności w transporcie. Dzięki nim budujemy drogę do wsparcia flot samochodów ciężarowych i zielonej przyszłości transportu w Polsce.Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW
Pieniądze na finansowanie obu programów pozyskano z Funduszu Modernizacyjnego instrumentu zasilanego ze sprzedaży 4,5 proc. ogólnej puli uprawnień do emisji dwutlenku węgla w ramach unijnego systemu handlu emisjami EU-ETS. Zgodnie z szacunkami, do Polski ze wspomnianego Funduszu w latach 2021-2030 może trafić około 60 mldzł. Rolę Krajowego Operatora Funduszu Modernizacyjnego pełni NFOŚiGW. Każde działanie finansowane w ramach unijnego funduszu (FM) przyczynia się do spadku emisji gazów cieplarnianych, wzrostu udziału odnawialnych źródeł energii lub jej oszczędności.