1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Rewolucja na polskich drogach: autonomiczne pojazdy wkraczają w nową erę
Wiadomości

Rewolucja na polskich drogach: autonomiczne pojazdy wkraczają w nową erę

2 min

Rząd przygotowuje kompleksowe przepisy umożliwiające testowanie pojazdów zautomatyzowanych na polskich drogach, co może otworzyć nowy rozdział w krajowej branży motoryzacyjnej i transportowej.
Zobacz także Bez litości dla piratów drogowych – surowsze kary i konfiskata pojazdów Rządowe wsparcie kluczem do przetrwania unijnej transformacji Alarm dla europejskiej motoryzacji: Unia pod presją reform
© Mercedes

„Projekt ustawy o zmianie Prawa o ruchu drogowym” wprowadza przełomowe rozwiązania w zakresie definiowania i testowania pojazdów autonomicznych. Po raz pierwszy w polskim prawodawstwie pojawią się precyzyjne definicje dwóch kategorii pojazdów: zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych.

Pojazd zautomatyzowany oznacza środek transportu zdolny do samodzielnego poruszania się przez określony czas, jednakże nadal wymagający potencjalnej interwencji kierowcy. Z kolei pojazd w pełni zautomatyzowany to pojazd mogący poruszać się całkowicie samodzielnie, bez jakiegokolwiek nadzoru człowieka.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Kluczowym elementem proponowanych zmian jest wprowadzenie szczegółowych regulacji dotyczących testowania tych pojazdów. Aby móc prowadzić testy na drogach publicznych, konieczne będzie uzyskanie specjalnego zezwolenia od Krajowego Koordynatora Prac Testowych. Decyzja administracyjna będzie wydawana każdorazowo po szczegółowym zbadaniu, czy testy nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Projekt wychodzi naprzeciw postulatom rodzimych przedsiębiorców z sektora nowoczesnych technologii motoryzacyjnych, którzy wskazywali na brak możliwości testowania najnowszych rozwiązań jako istotną barierę rozwojową. Zmiana przepisów ma pozwolić polskim firmom na włączenie się w globalny łańcuch wartości związany z rozwojem autonomicznego transportu.

Zezwolenie na testy będzie wydawane maksymalnie na rok, a każda modyfikacja pojazdu lub warunków testowych będzie wymagała złożenia nowego wniosku. Tym samym ustawodawca zapewnia możliwość systematycznej kontroli procesu testowania pojazdów autonomicznych.

To pierwsza tak kompleksowa próba uregulowania prawnego statusu pojazdów zautomatyzowanych w Polsce, która może znacząco przyspieszyć rozwój rodzimego sektora motoryzacyjnego i transportowego.

Projektodawca zakłada, że ustawa wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.  

Okiem ekseperta

Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych:

"Europa inwestuje rocznie ponad 60 miliardów euro w badania i rozwój. Niemniej jednak mamy ogromne problemy z wdrażaniem technologii. Chiny dominują w produkcji pojazdów elektrycznych dzięki ogromnej skali i wsparciu rządowemu, USA przewodzą w innowacjach cyfrowych i technologiach autonomicznych. Weźmy konkretny przykład: w Stanach i Azji już jeżdżą autonomiczne taksówki, a w Polsce od trzech lat dyskutujemy zaledwie o możliwości testowania pojazdów z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy. To pokazuje naszą lukę technologiczną".

Oprac. Paweł Janas

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów