1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Rządowe wsparcie kluczem do przetrwania unijnej transformacji
Wiadomości

Rządowe wsparcie kluczem do przetrwania unijnej transformacji

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Producenci samochodów proszą rząd o wsparcie przeciw rygorystycznym regulacjom Unii Europejskiej
Zobacz także Wzrost sprzedaży opon w Polsce w 2024 roku. Pozytywne trendy w wielu segmentach Mercedes-Benz w obliczu wyzwań: wyniki 2024 roku i plany naprawcze Volvo. Rekordowa sprzedaż w 2024 roku

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oficjalnie zwrócił się do rządu z pilnym wnioskiem o interwencję w sprawie unijnych limitów emisji CO2, które mogą zagrozić całemu sektorowi motoryzacyjnemu. Branża domaga się wsparcia w negocjacjach z Komisją Europejską oraz złagodzenia restrykcyjnych kar przewidzianych za niedotrzymanie rygorystycznych norm.

W 2025 roku europejscy producenci będą musieli zmniejszyć emisje dwutlenku węgla rejestrowanej w Unii Europejskiej floty o 15 procent, co stanowi kolejny etap realizacji założeń Green Deal i Fit For 55. Ustalone limity w praktyce oznaczają, że co czwarty zarejestrowany samochód osobowy powinien być zero- lub niskoemisyjny.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Producenci zderzają się jednak z poważnymi wyzwaniami: słabym popytem na pojazdy elektryczne, niewystarczającą infrastrukturą ładowania i tankowania oraz niezadowalającymi zachętami do zakupu. Przemysł motoryzacyjny stanął przed widmem kar sięgających 16 miliardów euro w przypadku niepowodzenia realizacji unijnych celów.

Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Jakub Faryś, podkreśla krytyczne znaczenie sytuacji: „Uważamy, że pilna interwencja jest uzasadniona ze względu na znaczącą zmianę sytuacji makroekonomicznej i geopolitycznej wpływającej na branżę". A ta argumentuje, że obecne regulacje mogą doprowadzić do likwidacji zakładów produkujących pojazdy i części, co byłoby szczególnie dotkliwe dla polskiej gospodarki.

Raport Mario Draghiego, przygotowany na zlecenie Komisji Europejskiej, wyraźnie wskazuje na wysokie koszty produkcji w Europie - od cen energii, przez koszty pracy, po rygorystyczne wymagania regulacyjne. Mimo tych ustaleń, Komisja Europejska pozostaje nieustępliwa i nie rozważa zmiany podejścia do wyznaczonych limitów emisji.

Branża motoryzacyjna podkreśla, że złagodzenie kar nie oznacza rezygnacji z celów klimatycznych, lecz konieczność uwzględnienia aktualnych realiów rynkowych. Kluczowe jest znalezienie równowagi między ambitnymi zamierzeniami ekologicznymi a możliwościami ich praktycznej realizacji.

Czy polski rząd wesprze sektor motoryzacyjny w sporze z Komisją Europejską? Najbliższe tygodnie pokażą, czy uda się wynegocjować bardziej elastyczne podejście do transformacji ekologicznej w transporcie. 

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów