W Wykazie Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. - Celem projektu jest dostosowanie przepisów prawa do postępującej w sektorze transportowym rewolucji technologicznej związanej z automatyzacją funkcji kierowania i kontroli nad pojazdami – możemy przeczytać w opisie projektu, a chodzi po prostu o możliwość testowania pojazdów „oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części” na drogach publicznych.
- Przyspieszenie ewolucji zmierzającej do autonomizacji transportu wymaga dostosowania prawa oraz umożliwienia bezpiecznego wdrożenia do ruchu drogowego coraz powszechniej dostępnych na rynku innowacji, bez pogorszenia warunków bezpieczeństwa - podkreślają autorzy przyszłego projektu ustawy.
Jak zaznaczono w opisie proponowanych zmian legislacyjnych, dotychczasowe przepisy Prawa o ruchu drogowym „w powszechnej opinii, poprzez swoją restrykcyjność, blokują rozwój inicjatyw związanych z automatyzacją. Mające siedzibę w Polsce podmioty badawcze i przedsiębiorstwa produkujące nowoczesne systemy do pojazdów samochodowych wskazują na brak możliwości testowania najnowszych technologii na polskich drogach, jako na barierę swojego rozwoju także w kontekście międzynarodowym”.
Wskazano zatem na potrzebę wprowadzenia zmian w przepisach regulujących wykorzystanie pojazdów autonomicznych w Polsce. Potrzeba ta dotyczyć ma szczególnie zmiany obowiązującego prawa w zakresie prowadzenia testów oraz wprowadzenia rozwiązań pozwalających na przewidywany rozwój ruchu zautomatyzowanego i autonomicznego na polskich drogach.
- Niezbędna jest zatem zmiana obecnie obowiązujących przepisów regulujących prace badawcze nad pojazdami autonomicznymi w warunkach drogowych oraz stworzenie podstawy prawnej do stopniowego wprowadzania pozostałych zmian umożliwiających ewolucyjną automatyzację transportu drogowego w Polsce, zgodnie z postępem technologicznym – czytamy w Wykazie Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów.
Do najważniejszych proponowanych zmian należą między innymi:
1. Zmiana definicji pojazdu autonomicznego w celu umożliwienia prowadzenia testów niezależnie od stopnia automatyzacji pojazdu.
2. Wprowadzenie obowiązku poprzedzania testów na drogach publicznych testami w ruchu poza drogami publicznymi.
3. Uzależnienie wydania zezwolenia na prowadzenie testów m.in. od zaświadczenia potwierdzającego przeprowadzenie testów na torze badawczym.
4. Uzależnienie wydania zezwolenia na prowadzenie testów m.in. od posiadania przez podmiot prowadzący je na drodze publicznej obowiązkowego ubezpieczania OC od szkód powstałych w związku z „niepożądanymi zdarzeniami”.
5. Doprecyzowanie obowiązków organizatora badań i nałożenie na niego odpowiedzialności karnej, cywilnej lub administracyjnej w zależności od popełnionego czynu niedozwolonego podczas udziału w testach.
6. Rezygnacja z wymogu posiadania decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów przez podmiot prowadzący testy na rzecz wymogu złożenia odpowiednich oświadczeń wynikających z przepisów o profesjonalnej rejestracji pojazdów, tj. umożliwienie prowadzenia testów w oparciu o pojazdy wcześniej zarejestrowane.
Plany zakładają, że Rada Ministrów przyjmie powyższy projekt ustawy w I kwartale 2025 roku.