1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Zmiany w akcyzie od 1 kwietnia - nowe możliwości dla branży motoryzacyjnej
Wiadomości

Zmiany w akcyzie od 1 kwietnia - nowe możliwości dla branży motoryzacyjnej

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

1 min

Od 1 kwietnia 2025 roku wchodzą w życie istotne zmiany w przepisach dotyczących podatku akcyzowego. Nowe regulacje będą miały znaczący wpływ na krajową branżę motoryzacyjną.
Zobacz także Håkan Samuelsson wraca na stanowisko CEO Volvo Cars Wyniki sprzedaży Stellantisa w Europie w lutym 2025 roku. Polski importer też ma powody do zadowolenia Toyota stawia na różnorodność napędów – nowe modele i technologie

Najważniejsza zmiana umożliwi przedsiębiorcom odzyskanie akcyzy od samochodów osobowych, które zostały czasowo zarejestrowane w Polsce, a następnie wywiezione za granicę. Dotychczas przepisy nie dawały takiej możliwości, ponieważ zwrot akcyzy przysługiwał wyłącznie w przypadku pojazdów, które przed eksportem nie były w ogóle rejestrowane w Polsce.

W dotychczasowym stanie prawnym literalne brzmienie przepisów akcyzowych uniemożliwiało zwrot podatku w takiej sytuacji, ale taką możliwość – w odniesieniu do konkretnych spraw – dopuszczały sądy. Od 1 kwietnia 2025 r. takie uprawnienie ma być dostępne dla ogółu podatników. Marta Szafarowska, doradca podatkowy z Gekko Taxens.

Nowe przepisy mogą więc pozytywnie wpłynąć na działalność reeksporterów, zwłaszcza w kontekście spadku krajowego popytu i niestabilnego kursu euro, dając dealerom szansę na poprawę wyników sprzedaży.

false © IBRM Samar

Druga ważna zmiana dotyczy zwolnienia z akcyzy pojazdów profesjonalnie rejestrowanych, wykorzystywanych w badaniach naukowych i pracach rozwojowych. Michał Wekiera, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zwraca jednak uwagę na kontrowersyjne aspekty tej nowelizacji: „Największe kontrowersje budzi zapis wskazujący na obowiązek odprowadzania akcyzy od pojazdów dopuszczonych czasowo do ruchu na podstawie profesjonalnej rejestracji." Wekiera podkreśla, że może to utrudnić prowadzenie badań nad nowymi samochodami oraz podnosić koszty produkcji pojazdów w Polsce, a także prowadzić do przenoszenia działalności badawczo-rozwojowej do innych krajów.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów