Najważniejsza zmiana umożliwi przedsiębiorcom odzyskanie akcyzy od samochodów osobowych, które zostały czasowo zarejestrowane w Polsce, a następnie wywiezione za granicę. Dotychczas przepisy nie dawały takiej możliwości, ponieważ zwrot akcyzy przysługiwał wyłącznie w przypadku pojazdów, które przed eksportem nie były w ogóle rejestrowane w Polsce.
W dotychczasowym stanie prawnym literalne brzmienie przepisów akcyzowych uniemożliwiało zwrot podatku w takiej sytuacji, ale taką możliwość – w odniesieniu do konkretnych spraw – dopuszczały sądy. Od 1 kwietnia 2025 r. takie uprawnienie ma być dostępne dla ogółu podatników. Marta Szafarowska, doradca podatkowy z Gekko Taxens.
Nowe przepisy mogą więc pozytywnie wpłynąć na działalność reeksporterów, zwłaszcza w kontekście spadku krajowego popytu i niestabilnego kursu euro, dając dealerom szansę na poprawę wyników sprzedaży.
Druga ważna zmiana dotyczy zwolnienia z akcyzy pojazdów profesjonalnie rejestrowanych, wykorzystywanych w badaniach naukowych i pracach rozwojowych. Michał Wekiera, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zwraca jednak uwagę na kontrowersyjne aspekty tej nowelizacji: „Największe kontrowersje budzi zapis wskazujący na obowiązek odprowadzania akcyzy od pojazdów dopuszczonych czasowo do ruchu na podstawie profesjonalnej rejestracji." Wekiera podkreśla, że może to utrudnić prowadzenie badań nad nowymi samochodami oraz podnosić koszty produkcji pojazdów w Polsce, a także prowadzić do przenoszenia działalności badawczo-rozwojowej do innych krajów.