1. Samar.plSamar.pl
  2. Rynek w liczbach Rynek w liczbach
  3. Rejestracje samochodów elektrycznych w grudniu 2024 roku
Rynek w liczbach

Rejestracje samochodów elektrycznych w grudniu 2024 roku

Autor: Michał Hadyś

Michał Hadyś

2 min

Wstrzymanie z końcem sierpnia dopłat do zakupu samochodów elektrycznych w tzw. ścieżce leasingowej programu „Mój elektryk” sprawiło, że w ubiegłym roku sprzedaż nowych, osobowych BEV w Polsce znalazła się na niewielkim minusie. Nowy program dopłat w obecnej formie nie rokuje szans na poprawę sytuacji.
Zobacz także BEV | Polska na tle Europy w 2025 roku - interaktywna mapa Dane po 20 dniach lutego 2025 - szczegółowe wyniki rejestracji TOP 10 firm CFM: samochody osobowe – styczeń 2025

W grudniu 2024 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 1 739 nowych aut osobowych napędzanych wyłącznie energią elektryczną, dostarczaną przez akumulatory trakcyjne (BEV). To o 47 proc. więcej niż miesiąc wcześniej i o 2 proc. więcej w stosunku do grudnia roku 2023. Po słabszych poprzednich miesiącach wynik ten może nieco zaskakiwać. Ale tylko pozornie.  Okres wyprzedaży aut z kończącego się rocznika i związane z tym rabaty na nowe samochody w dużej mierze wpłynęły na ożywienie rynku w końcówce roku.

Cały 2024 rok nie zakończył się jednak dla elektryków pozytywnym wynikiem. W minionym roku w Polsce zarejestrowano 16 563 takie auta, o  3  proc. mniej niż rok wcześniej. Wpływ na ostateczny wynik miało z pewnością wstrzymanie dopłat do zakupu aut w tzw. ścieżce leasingowej programu „Mój elektryk”. Nabór wniosków został zawieszony formalnie z końcem sierpnia ubiegłego roku, a ze względu na wyczerpanie środków został całkowicie zamknięty z końcem roku. 

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Na razie nic nie wskazuje, by nowy rządowy program dopłat „Mój elektryk 2.0” (który zastępuje poprzedni program "Mój elektryk"),  finansowany z Krajowego Planu Odbudowy, istotnie wpłynął na ożywienie rynku samochodów elektrycznych w Polsce. Program spotkał się z ostrą krytyką branży motoryzacyjnej. Głównym punktem kontrowersji jest wykluczenie z grona beneficjentów programu firm, mimo że odpowiadają one za około 70 proc. zakupów nowych samochodów w Polsce. Na dopłaty mogą liczyć jedynie osoby fizyczne i te prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Rodzi to poważne obawy, iż popyt na elektryki w tej grupie klientów będzie zbyt niski, a przeznaczony na subsydia budżet w wysokości 1,6 mld zł w dużej mierze pozostanie niewykorzystany. 

TOP10 najpopularniejszych marek BEV w Polsce w 2024 roku

  1. Tesla - 4 461 szt.
  2. Mercedes - 1 640  szt.
  3. Volvo -1 265  szt.
  4. BMW - 1 241 szt.
  5. Audi - 1 019  szt.
  6. Kia - 1 018  szt.
  7. Volkswagen - 791  szt.
  8. Nissan - 598  szt.
  9. Hyundai - 520  szt.
  10. Renault - 405  szt.

TOP10 najpopularniejszych modeli BEV w Polsce w 2024 roku

  1. Tesla Model Y - 2 272 szt.
  2.  Tesla Model 3 - 2 136 szt.
  3. Volvo EX30 - 1 070 szt.
  4. Audi Q4 e-tron - 702 szt.
  5. Mercedes EQA - 471 szt.
  6. Nissan Leaf - 449 szt.
  7.  KIA EV6 - 431 szt.
  8. MG4 - 401 szt.
  9. BMW serii 4 - 388 szt.
  10. KIA Niro - 379 szt.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów