W kwietniu 2024 roku w Mediolanie Alfa Romeo zaprezentuje pierwszego w swojej historii miejskiego SUV-a, który będzie dostępny między innymi w pełni elektrycznej wersji. Od dłuższego czasu media spekulowały, że nowy model z Tych będzie się nazywał Brennero. Ostatecznie jednak auto przybrało nazwę Milano, pochodzącą oczywiście od miana stolicy włoskiej Lombardii, gdzie w 1910 roku narodziła się marka Alfa Romeo.
Wraz z Milano, należąca do koncernu Stellantis Alfa Romeo powraca do segmentu B, największego w Europie, gdzie obecnie królują tacy potężni gracze jak Volkswagen T-Roc czy Toyota Yaris Cross. Alfa Romeo Milano będzie powstawała na tej samek płycie podłogowej, co wytwarzane w Tychach od pewnego czasu modele Jeep Avenger i Fiat 600. Według wcześniejszych informacji produkcja nowej Alfy ma ruszyć w Tychach w I kwartale 2024 roku
– Potwierdzamy, że to właśnie Alfa Romeo Milano będzie produkowana w tyskich zakładach koncernu Stellantis – mówi IBRM Samar Wojciech Osoś, rzecznik grupy Stellantis w Polsce.
Fabryka w Tychach rozpoczęła działalność w 1975 roku, jako producent samochodów marki Fiat. W 2022 roku wyprodukowano tu 167 280 samochodów, o 1 935 sztuk mniej niż w roku poprzednim. Głównym wytwarzanym modelem jest Fiat 500. Od stycznia do grudnia 2022 roku z taśm produkcyjnych tyskiego zakładu zjechały 115 224 egzemplarze tego auta, o 4 428 sztuk więcej (r/r).
W minionym roku zmontowano tu również 11 850 sztuk Abartha wobec 16 246 egzemplarzy w roku 2021. Spadek liczby wyprodukowanych aut w stosunku do poprzedniego roku zanotowała także Lancia Ypsilon. W ubiegłym roku z fabryki w Tychach wyjechały 39 734 egzemplarze tego modelu (mniej o 2 439 sztuk). W 2022 roku w zakładzie trwał już także rozruch produkcji Jeepa Avengera, którego do końca minionego roku zmontowano w liczbie 472 egzemplarzy.
Moce produkcyjne fabryki są znacznie większe niż wskazywałyby na to rezultaty ostatnich kilku lat. W rekordowym 2009 roku zakład opuściło ponad 600 tysięcy samochodów, a jeszcze w 2015 roku z taśm montażowych tyskiej fabryki zjechało 302,6 tysiąca egzemplarzy. Mimo, że wytwarzane tu modele Fiat/Abarth 500 i Lancia Ypsilon wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem klientów, to są już one nieco „wiekowe”. Produkcja tego pierwszego ruszyła tu w 2007 roku, a Ypsilona w 2011 roku. Dlatego stopniowe wprowadzenia do produkcji nowych modeli stwarza nadzieję na zabezpieczenie przyszłości zakładu na wiele kolejnych lat.
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w okresie od stycznia do października (ostatnie dostępne dane), marka Alfa Romeo znalazła w Unii Europejskiej nabywców na 39 591 nowych samochodów osobowych, a wynik ten był większy niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku o 72,6 proc. Z kolei analizy IBRM Samar pokazują, że od początku roku do końca października w Polsce zarejestrowanych zostało 935 aut tej marki, o 31,50 proc. mniej niż przed rokiem.