1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Czego klienci oczekują od firm leasingowych?
Wiadomości

Czego klienci oczekują od firm leasingowych?

3 min

Klienci w relacjach z firmami leasingowymi oczekują poszerzania oferty o obsługę zdalną. Leasingobiorcy chcieliby zdalnie płacić raty, dokonywać zmian w umowie czy wznawiać polisę ubezpieczeniową – wskazują wyniki badania przeprowadzonego przez Związek Polskiego Leasingu.
Zobacz także Leasing najważniejszym źródłem finansowania dla MŚP Carefleet umacnia pozycję w segmencie małych firm Firmy leasingowe policzą ślad węglowy

Czy klienci są zadowoleni z leasingu i poleciliby tę forma finansowania? Zdecydowanie tak. Czego oczekują? Więcej cyfrowych procesów w leasingu. Tak wynika z badania* online dotyczącego oceny i potrzeb klientów w zakresie cyfryzacji procesu leasingowego, przeprowadzonego przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL) wśród klientów firm leasingowych. Prezentacja jego wyników otworzyła 6. edycję konferencji e-Leasing Day, zorganizowanej przez ZPL, która odbywa się dziś, 17 kwietnia. 

Jako prosty, dostępny, zrozumiały – tak proces ubiegania się o leasing postrzega ponad 65 proc. respondentów (odpowiednio: 68,99 proc., 67,89 proc. i 66,61 proc.). Zdecydowana większość leasingobiorców poleca leasing jako formę finansowania inwestycji. Wskaźnik NPS sięga 60,2 punktu. To wskazuje, że przewaga zadowolonych nad krytykami jest wyraźna. Jak jednak przyznają eksperci ZPL, wciąż jest przestrzeń na poprawę.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Zdaniem ankietowanych, do poprawy są warunki cenowe (25,69 proc.), oferta ubezpieczeniowa (22,57 proc.), a w trzeciej kolejności wskazań – umożliwienie zawierania umowy w sposób zdalny (21,83 proc.). Warto też podkreślić, że wśród odpowiedzi na to pytanie aż 25,5 proc. ankietowanych wybrało „nie chciał/abym niczego zmieniać w procesie ubiegania się o leasing”. 

Według przedstawicieli ZPL, oczekiwania klientów dotyczące cyfryzacji obsługi są zgodne z tym, o co walczy branża leasingowa już od lat. Głównym problemem leasingodawców pozostaje bowiem wymóg tzw. mokrego podpisu – a wskutek tego brak pełnej możliwości podpisania z klientem umowy zdalnie. Duże nadzieje wzbudza więc projekt ustawy deregulującej przepisy prawa gospodarczego, który na początku kwietnia trafił do konsultacji.

- Projekt uwzględnia postulat branży dotyczący zawierania umów w formie dokumentowej, bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Forma dokumentowa oznacza ułatwienia nie tylko w samym zawieraniu umów, lecz także ich późniejszym aneksowaniu. Przedsiębiorcy i rolnicy nie będą już musieli marnować czasu na dojazd do biur firm leasingowych. Wystarczy wyrażenie zgody przez maila, SMS albo rozmowę wideo – wyjaśnia Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu. 

Z badania ZPL wynika także, że klienci firm leasingowych wśród preferowanych zdalne czynności w procesie obsługi leasingu wskazują płatność za raty i opłaty leasingowe (48,4 proc.). Niewielu mniej (44,1 proc.) oczekuje możliwości zdalnej obsługi aneksów i zmian w umowie - co w świetle obecnie obowiązujących przepisów nie jest w pełni możliwe. 44,8 proc. chciałoby zdalnie wznawiać polisę ubezpieczeniową, a 44,2 proc. - być informowanym w tym trybie o zmianach i symulacjach harmonogramu. Jedynie 16,51 proc. ankietowanych nie jest zainteresowanych obsługą zdalną, ponieważ preferuje bezpośredni kontakt z pracownikiem firmy leasingowej. 

Badanie zrealizowane przez ZPL i wynikającego z niego oczekiwania klientów pokrywają się z trendami w branży leasingowej. Jak pokazuje analiza przekazu medialnego na temat prognozowanych trendów w leasingu w 2024 roku zrobiona przez PSMM Monitoring&More, kompleksowa cyfryzacja sektora to jeden z trzech głównych segmentów na którym będzie skoncentrowana branża w tym roku i kolejnych latach. Obok dwóch innych - urozmaicania oferty produktowo-usługowej i dalszych inwestycji w zielone aktywa.

Według PSMM Monitoring&More, do najważniejszych aspektów przeobrażających strukturę sektora leasingowego w 2024 roku zaliczyć należy także wschodzące trendy technologiczne, a wśród nich: wprowadzanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji GenAI, cyfryzację komunikacji posprzedażnej, cyberbezpieczeństwo transakcji leasingowych, cyfryzację kolejnych procesów biznesowych oraz kanałów sprzedaży produktów i usług. 

***

Związek Polskiego Leasingu to organizacja reprezentująca branżę leasingową w Polsce. Związek zrzesza 32 podmioty obejmujące 90 proc. sektora: 31 firm leasingowych oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Związek jest aktywnym członkiem Leaseurope, organizacji w skład której wchodzi 45 związków z 32 krajów Europy. W 2024 roku ZPL obchodzi 30-lecie istnienia. W tym czasie firmy leasingowe przeznaczyły ponad 1 bln zł na inwestycje działających w Polsce przedsiębiorstw. 

Oprac. PJ


Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów