Według danych Związku Polskiego Leasingu, branża leasingowa kolejny rok z rzędu zamknęła wzrostem dwucyfrowym. W 2024 roku wartość udzielonego finansowania wzrosła o 10,4 proc. do 110,5 mld zł. Zdecydowaną większość tej kwoty stanowił leasing (96,9 mld zł, wzrost o 12 proc.), podczas gdy wartość pożyczek leasingowych wzrosła nieznacznie (2,2 proc.) do 13,6 mld zł.
Największy udział w strukturze aktywów objętych finansowaniem niezmiennie miały pojazdy. W 2024 roku sfinansowano je na kwotę 80,2 mld zł, co oznacza wzrost o 12,7 proc. W szczególności dynamicznie rozwijało się finansowanie pojazdów lekkich (samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony), które wzrosło aż o 25 proc. do 60,4 mld zł. Z kolei segment pojazdów ciężkich (ciężarówki, autobusy, naczepy) zanotował spadek o 14 proc., osiągając wartość 18,8 mld zł.
„Finansowanie pojazdów lekkich pozostaje głównym motorem napędowym rynku leasingowego. Od dwóch lat dynamika w tym segmencie utrzymuje się na wysokim poziomie. Z kolei finansowanie pojazdów ciężkich pozostaje pod silnym wpływem trudnej sytuacji w branży transportowej, recesji w strefie euro oraz spadku eksportu z Polski". - komentuje Marcin Nieplowicz, główny ekonomista ZPL i EFL.
Udział pojazdów lekkich w całkowitej strukturze leasingu wzrósł z 48,9 proc. w 2023 roku do 54,7 proc. w 2024 roku. W segmencie pojazdów ciężkich najmocniejszy spadek dotyczył finansowania ciągników siodłowych (-25 proc.) oraz naczep i przyczep (-22 proc.). Natomiast wzrosło finansowanie ciężarówek (+8 proc.) i autobusów (o 150 proc.).
Przyszłość rynku: wzrosty i wyzwania
Eksperci ZPL przewidują, że w 2025 roku rynek leasingu urośnie o kolejne 13 proc., a wartość finansowania przekroczy 125 mld zł. Szczególnie istotne dla przyszłego wzrostu będzie odblokowanie funduszy unijnych oraz poprawa sytuacji w branży transportowej, która może przełożyć się na odbicie w finansowaniu pojazdów ciężkich.
ZPL kontynuuje także prace nad uproszczeniem procesów leasingowych, w tym wprowadzeniem e-rejestracji pojazdów oraz uproszczeniem zawierania umów leasingowych. Kluczowe znaczenie dla rynku ma również kwestia wsparcia dla elektromobilności. W 2024 roku nagle wstrzymano program „Mój elektryk", a jego nowa odsłona "NaszEauto" wyklucza większość przedsiębiorstw z możliwości uzyskania dopłat, co może ograniczyć rozwój segmentu leasingu pojazdów elektrycznych.