Menedżer znany między innymi z wieloletniej współpracy z markami SsangYong, Peugeot i Citroen objął stanowisko prezesa polskiego oddziału chińskiej marki BAIC, która już w poniedziałek oficjalnie zadebiutuje na polskim rynku. BAIC, marka własna jednego z największych chińskich koncernów samochodowych BAIC Group debiutuje na polskim rynku. Oficjalnym importerem marki jest spółka BAIC Auto Polska. Informacje o gamie modelowej, cenach samochodów oraz planach rynkowych BAIC w naszym kraju mają zostać ujawnione podczas oficjalnej premiery marki 11 grudnia 2023 roku. Już teraz jednak wiadomo, że od 30 listopada 2023 roku w skład zarządu spółki BAIC Auto Polska wchodzą dwie osoby – prezes Jerzy Prządka oraz członek zarządu Łukasz Berliński.
Jerzy Prządka od 2022 roku zasiada w zarządzie spółki SsangYong Auto Polska, a wcześniej był m.in. dyrektorem ds. sprzedaży B2B isamochodów używanych Peugeot Citroen Polska i dyrektorem handlowym w spółce Citroen Polska.
Jerzy Prządka potwierdził nam informację, dotyczącą objęcia funkcji szefa spółki BAIC Auto Polska. Członkiem zarządu tej firmy został z kolei Łukasz Berliński. Chodzi najprawdopodobniej o obecnego prezesa Automobile Torino, firmy zarządzającej autoryzowanymi dealerstwami marek Fiat, Fiat Professional Alfa Romeo Jeep i Citroen.
BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd.) jest jednym z najstarszych producentów samochodów w Chinach, założonym w 1958 roku. Koncern BAIC jest jednym z największych producentów samochodów w Chinach oraz trzecią największą firmą motoryzacyjną w Państwie Środka pod względem rocznych przychodów.
Dotychczas koncern BAIC Group zbudował około 31 milionów samochodów, które trafiły na drogi ponad stu krajów świata. Tylko w 2022 roku fabryki koncernu BAIC Group opuściło blisko półtora miliona samochodów. W ciągu pierwszego półrocza 2023 roku było to już 819 tysięcy pojazdów (+22,2% r/r).
Od czterdziestu lat BAIC Group rozwija produkcję samochodów tworząc spółki joint-venture z najbardziej uznanymi koncernami na świecie. Markami joint venture funkcjonującymi w ramach BAIC Group są Beijing Benz Automotive Co., Ltd (BBAC), Beijing Hyundai Auto Co., Ltd., Fujian Benz Automotive Co., Ltd. oraz Beijing Foton Daimler Automotive Co., Ltd. (BFDA). W ramach współpracy koncernu BAIC Group z niemieckim koncernem Daimler Benz AG, BAIC Group nabyło 9,98% udziałów w koncernie Daimler AG. Daimler Benz AG posiada 9,55% udziałów w spółce BAIC Motor Co Ltd.
BAIC Group rozwija gamy samochodów marek własnych: BAIC, ARCFOX oraz Foton. Tylko w 2022 roku koncern BAIC Group zainwestował w projekty badawczo-rozwojowe ok. 380 mln dolarów, które realizowano w Globalnym Centrum R&D w Pekinie, a także w centrach R&D zlokalizowanych w Dolinie Krzemowej i Detroit w Stanach Zjednoczonych, w Hiszpanii, Włoszech oraz w Niemczech.
Marka BAIC produkuje auta typu SUV, kompaktowe sedany oraz pojazdy terenowe. Samochody marki BAIC są produkowane i montowane poza Chinami m.in. w RPA oraz Meksyku. Z kolei należąca do koncernu marka ARCFOX rozwija gamę elektrycznych modeli premium, wykorzystujących architekturę 800 V, dzięki której m.in. wyraźnie skraca się czas ładowania samochodów.
W grupie jest także marka Foton Motor, która od momentu powstania w 1996 roku dostarczyła klientom na świecie około 11 mln pojazdów. Obecnie Foton jest największym producentem samochodów użytkowych w Chinach i czołowym graczem na rynku światowym. Foton jest również trzecim największym na świecie dostawcą pojazdów wytwarzających energię elektryczną z wodoru przy użyciu ogniw paliwowych.
Siedziba koncernu BAIC Group (Beijing Automotive Group Co., Ltd.) od początku istnienia mieści się w Pekinie.
PJ