Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w listopadzie 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (października 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest większa od tej zanotowanej w 2023 r.RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T
W listopadzie bieżącego roku zaobserwowano kolejny wzrost liczby rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t. To już dziewiętnasty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży r/r. Listopad był rekordowy w historii pod względem liczby zarejestrowanych aut (wcześniej najlepszy był listopad w 1999 roku - 47 812 szt. według danych sprzedażowych).
Czwarty kwartał roku to tradycyjnie okres wzrostu liczby rejestracji nowych samochodów, co związane jest z wyprzedażami pojazdów z kończącego się rocznika. W tym roku sprzedaż dynamizuje dodatkowo obawa przed wzrostem cen, który ma być efektem wprowadzenia od 1 stycznia 2025 roku nowych regulacji dotyczących emisji CO2. Strach ten może skutkować sporym wzrostem rejestracji aut pod koniec bieżącego roku i słabym startem 2025 roku.
Warto odnotować, że samochody elektryczne uzyskały w listopadzie br. 2,5% udział w sprzedaży nowych samochodów. Udział producentów z Chin w sprzedaży samochodów osobowych sięgnął 3,3%. Samochody marek premium uzyskały najniższy w tym roku udział – 20,7%. Dominującym nabywcą nowych aut w salonach dealerskich pozostaje klient flotowy, choć jego udział w rynku spadł w listopadzie do 66%.
Prognoza IBRM SAMAR na cały 2024 rok zakłada rejestrację około 555 tys. samochodów osobowych. W przypadku samochodów dostawczych prognoza wynosi 67 tys. szt.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w listopadzie 2024 roku zarejestrowano w Polsce 54 963 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 16,54% (+7 801 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 1,74% (+941 szt.) więcej niż w październiku 2024 roku. Dane skumulowane (555 643 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2024 roku o 13,13% (64 478 szt.).
W ciągu jedenastu miesięcy br. dziewięć marek z czołowej dziesiątki zanotowało wzrost liczby rejestrowanych aut licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował ponownie Mercedes – o 31,55%. Spadek rejestracji zanotowała natomiast ponownie KIA - o 9,54%.
RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w listopadzie 2024 r. zarejestrowano w Polsce 49 144 samochody osobowe, o 17,89% (7 458 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 2,17% (+1 043 szt.) więcej niż w październiku 2024r. W ciągu jedenastu miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 495 871 nowych samochodów osobowych, o 14,54% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+62 954 szt.).
W listopadzie 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 34,00%. Udział firm osiągnął poziom 66,00%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w listopadzie 32 436 aut. Udział firm po jedenastu miesiącach roku 2024 wyniósł 68,27%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Czternaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – Mercedes o 36,21%. Spadek zanotowała KIA - o 9,56%.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 92 965 aut tej marki, o 11,37% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wynosi 18,75%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 53 208 szt., o 14,43% więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział Skody wynosi 10,73%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 34 191 samochodów, o 10,32% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 6,90%. Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 30 346 szt., o 9,56% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,12%. Piąte miejsce zajmuje Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 28 110 aut tej marki, o 14,48% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,67%.
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2024 roku pozostaje Toyota Corolla (25 670 szt.; +6,56% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (17 179 szt.; +23,48% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (14 357 szt. +18,38% r/r). Następne miejsca zajmują Toyota C-HR (13 021 szt.; +33,85%) i Toyota Yaris (12 944 szt.; +3,67% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (8 239 szt.; +32,10%), na drugim miejscu - KIA Sportage (7 256 szt.; +47,48%), na trzecim – Toyota C-HR (6 163 szt.; +64,48%), dalej – Dacia Duster (5 120 szt.; +31,52%), a na piątym –Toyota Yaris (4 708 szt. +7,15%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (21 835 szt.; +5,23%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (14 354 szt.; +18,06%), dalej Toyota Yaris (8 236 szt.; +1,78%) i Hyundai Tucson (7 805 szt.; +31,49%). Czołową piątkę zamyka Toyota C-HR (6 858 szt.; +14,66%).
RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w listopadzie 2024 roku zarejestrowano w Polsce 5 819 samochodów dostawczych, o 6,26% (343 szt.) więcej niż w październiku br. i o 1,72% (-102 szt.) mniej niż przed rokiem. W 2024 roku zarejestrowano łącznie 59 772 auta dostawcze, o 2,62% (1 524 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Dziewięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby tegorocznych rejestracji w porównaniu do 2023 roku, a największy należy do Suzuki - o 48,34%. Największy spadek w tym gronie zanotował Ssangyong (o 32,96%).
Tytuł lidera rynku w 2024 roku należy do Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotąd 11 979 aut tej marki, o 0,22% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 20,04%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford z wynikiem rejestracji 8 786 pojazdów, o 3,49% więcej niż przed rokiem. Udział marki w rynku wyniósł 14,70%. Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2024 r. klienci zarejestrowali 6 822 auta dostawcze tego producenta, o 3,87% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,41%. Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 457 szt., o 4,43% więcej niż w 2023 r. Udział marki w polskim rynku wynosi 10,80%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2024 r. zarejestrowano 5 617 aut dostawczych tej marki, o 13,59% więcej niż w takim samym okresie 2023 r. Udział marki wyniósł 9,40%.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w ciągu jedenastu miesięcy 2024 r. było Renault Master (8 382 szt.; -7,71% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato (4 889 szt.; +2,24/r), na trzeciej Iveco Daily (4 699 szt.; -2,35% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (4 613 szt.; +14,87%). Czołową piątkę zamyka Ford Transit (3 483 szt.; -11,13%).
Copyright by IBRM Samar, Polska 2024