Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła we wrześniu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (sierpnia 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest większa od tej zanotowanej w 2023 r.RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T
We wrześniu bieżącego roku zaobserwowano kolejny wzrost liczby rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t. To już siedemnasty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży rok do roku.
Wakacje są tradycyjnie okresem słabszej sprzedaży samochodów, stąd m.in. obserwowany spadek dynamiki wzrostu liczby rejestracji w sierpniu. We wrześniu, pierwszym powakacyjnym miesiącu, wzrost sprzedaży był już wyższy.
Po dziewięciu miesiącach 2024 roku polski rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych jest większy w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku o ponad 12%. Samochody marek premium uzyskały do końca września rezultat o 22,1% lepszy niż rok wcześniej.
Dominującym nabywcą nowych aut w salonach dealerskich pozostaje klient flotowy, którego udział w rynku sięga 69%, przy czym rzeczywisty udział firm jest niewątpliwie zdecydowanie wyższy. Według szacunków przekracza on poziom 80%.
Prognoza IBRM SAMAR na cały 2024 rok zakłada rejestrację około 540 tys. samochodów osobowych, choć możliwa jest korekta w górę w związku z regulacjami CAFE od stycznia 2025 i ewentualnym wzrostem sprzedaży aut pod koniec bieżącego roku. W przypadku samochodów dostawczych prognoza wynosi 67 tys. szt.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, we wrześniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 47 027 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 5,59% (+5 159 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 12,32% (+2 491 szt.) więcej niż w sierpniu 2024 roku. Dane skumulowane (446 658 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2024 roku o 12,33% (49 029 szt.).
W ciągu dziewięciu miesięcy br. dziewięć marek z czołowej dziesiątki zanotowało wzrost liczby rejestrowanych aut licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował ponownie Mercedes – o 33,95%. Spadek rejestracji zanotowała natomiast ponownie Kia - o 10,52%.
RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że we wrześniu 2024 r. zarejestrowano w Polsce 41 466 samochodów osobowych, o 6,11% (2 387 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 11,86% (+4 397 szt.) więcej niż w sierpniu 2024r.
W ciągu dziewięciu miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 398 626 nowych samochodów osobowych, o 13,79% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+48 308 szt.).
We wrześniu 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 30,22%. Udział firm osiągnął poziom 69,78%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili we wrześniu 28 936 aut. Udział firm po dziewięciu miesiącach roku 2024 wyniósł 68,82%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Trzynaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Mercedes o 40,35%. Największy spadek zanotowała KIA - o 10,54%.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 74 175 aut tej marki, o 10,51% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wynosi 18,61%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 43 036 szt., o 14,48% więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział Skody wynosi 10,80%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 26 579 samochodów, o 3,43% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 6,67%. Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 24 664 szt., o 10,54% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,19%. Piąte miejsce zajmuje Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 22 652 auta tej marki, o 13,93% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,68%.
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2024 roku pozostaje Toyota Corolla (19 444 szt.; +5,91% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (14 478 szt.; +26,59% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (11 571 szt. +17,90% r/r). Następne miejsca zajmują Toyota Yaris (10 457 szt.; -9,16%) i KIA Sportage (10 217 szt.; +11,25% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (6 613 szt.; +32,66%), na drugim miejscu - KIA Sportage (5 720 szt.; +43,68%), na trzecim – Toyota C-HR (4 431 szt.; +60,72%), dalej – Toyota Yaris (3 700 szt.; -6,64%), a na piątym –Dacia Duster (3 612 szt. +10,56%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (16 334 szt.; +3,13%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (12 077 szt.; +20,81%), dalej Toyota Yaris (6 757 szt.; -10,48%) i Hyundai Tucson (6 309 szt.; +32,57%). Czołową piątkę zamyka Toyota RAV4 (5 967 szt.; +47,19%).
RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów we wrześniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 5 561 samochodów dostawczych, o 15,88% (762 szt.)więcej niż w sierpniu br. i o 1,9% (+104 szt.) więcej niż przed rokiem. W 2024 roku zarejestrowano łącznie 48 032 auta dostawcze, o 1,5% (721 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Osiem z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby tegorocznych rejestracji w porównaniu do 2023 roku, a największy należy do Suzuki - o 82,28%. Największy spadek w tym gronie zanotował Ssangyong (o 36,65%).
Tytuł lidera rynku w 2024 roku należy do Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotąd 10 095 aut tej marki, o 4,98% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 21,02%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford z wynikiem rejestracji 6 866 pojazdów, o 4,08% mniej niż przed rokiem. Udział marki w rynku wyniósł 14,29%. Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2024 r. klienci zarejestrowali 5 367 aut dostawczych tego producenta, o 6,04% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,17%. Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 5 105 szt., o 1,94% mniej niż w 2023 r. Udział marki w polskim rynku wynosi 10,63%. Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2024 r. zarejestrowano 4 380 aut dostawczych tej marki, o 9,23% więcej niż w takim samym okresie 2023 r. Udział marki wyniósł 9,12%.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 r. było Renault Master (7 121 szt.; -4,47% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (3 984 szt.; +2,00/r), na trzeciej Fiat Ducato (3 815 szt.; -1,55% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (3 560 szt.; +15,02%). Czołową piątkę zamyka Toyota Proace City (2 792 szt.; -4,81%).
Copyright by IBRM Samar, Polska 2024