Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w październiku 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (września 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest większa od tej zanotowanej w 2023 r.RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T
W październiku bieżącego roku zaobserwowano kolejny wzrost liczby rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t. To już osiemnasty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży r/r.
Czwarty kwartał roku tradycyjnie jest okresem wzrostu liczby rejestracji nowych samochodów. W tym roku sprzedaż dynamizuje dodatkowo obawa przed regulacjami CAFE, wchodzącymi w życie w styczniu 2025, które mogą skutkować sporym wzrostem sprzedaży aut pod koniec bieżącego roku i słabym startem 2025 roku.
Po dziesięciu miesiącach 2024 roku polski rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych jest większy w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku o prawie 15%. Samochody marek premium uzyskały do końca października rezultat o prawie 21% lepszy niż rok wcześniej.
Dominującym nabywcą nowych aut w salonach dealerskich nadal jest klient flotowy, którego udział w rynku sięga 68,5%, przy czym rzeczywisty udział firm jest zdecydowanie wyższy. Według szacunków przekracza on poziom 80%.
Prognoza IBRM SAMAR na cały 2024 rok zakłada rejestrację około 550 tys. samochodów osobowych. W przypadku samochodów dostawczych prognoza wynosi 67 tys. szt.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w październiku 2024 roku zarejestrowano w Polsce 54 022 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 16,49% (+7 648 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 14,87% (+6 995 szt.) więcej niż we wrześniu 2024 roku. Dane skumulowane (500 680 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2024 roku o 12,77% (56 677 szt.).
W ciągu dziesięciu miesięcy br. dziewięć marek z czołowej dziesiątki zanotowało wzrost liczby rejestrowanych aut licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował ponownie Mercedes – o 32,59%. Spadek rejestracji zanotowała natomiast ponownie Kia - o 9,55%.
RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w październiku 2024 r. zarejestrowano w Polsce 48 101 samochodów osobowych, o 17,57% (7 188 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 16,00% (+6 635 szt.) więcej niż we wrześniu 2024r.
W ciągu dziesięciu miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 446 727 nowych samochodów osobowych, o 14,18% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+55 496 szt.).
W październiku 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 33,96%. Udział firm osiągnął poziom 66,04%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w październiku 31 764 auta. Udział firm po dziesięciu miesiącach roku 2024 wyniósł 68,52%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Czternaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Lexus o 40,14%. Spadek zanotowała KIA - o 9,58%.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 83 136 aut tej marki, o 9,88% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wynosi 18,61%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 47 872 szt., o 15,26% więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział Skody wynosi 10,72%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 30 224 samochody, o 7,44% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 6,77%. Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 27 624 szt., o 9,58% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,18%. Piąte miejsce zajmuje Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 25 363 auta tej marki, o 14,86% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,68%.
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2024 roku pozostaje Toyota Corolla (21 525 szt.; +1,41% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (15 653 szt.; +25,51% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (12 890 szt. +17,02% r/r). Następne miejsca zajmują Toyota Yaris (11 857 szt.; -1,45%) i Toyota C-HR (11 724 szt.; +34,79% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (7 433 szt.; +31,56%), na drugim miejscu - KIA Sportage (6 493 szt.; +45,52%), na trzecim – Toyota C-HR (5 479 szt.; +68,84%), dalej – Dacia Duster (4 378 szt.; +22,91%), a na piątym –Toyota Yaris (4 228 szt. +1,46%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (18 104 szt.; -1,03%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (13 086 szt.; +20,36%), dalej Toyota Yaris (7 629 szt.; -3,00%) i Hyundai Tucson (7 055 szt.; +33,06%). Czołową piątkę zamyka Toyota RAV4 (6 445 szt.; +36,40%).
RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w październiku 2024 roku zarejestrowano w Polsce 5 921 samochodów dostawczych, o 6,47% (360 szt.) więcej niż we wrześniu br. i o 8,42% (+460 szt.) więcej niż przed rokiem. W 2024 roku zarejestrowano łącznie 53 953 auta dostawcze, o 2,24% (1 181 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
OSIEM z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby tegorocznych rejestracji w porównaniu do 2023 roku, a największy należy do Suzuki - o 63,32%. Największy spadek w tym gronie zanotował Ssangyong (o 33,33%).
Tytuł lidera rynku w 2024 roku należy do Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotąd 11 078 aut tej marki, o 3,42% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 20,53%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford z wynikiem rejestracji 7 820 pojazdów, o 0,09% mniej niż przed rokiem. Udział marki w rynku wyniósł 14,49%. Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2024 r. klienci zarejestrowali 6 160 aut dostawczych tego producenta, o 4,26% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,42%. Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 5 672 szt., o 1,15% mniej niż w 2023 r. Udział marki w polskim rynku wynosi 10,51%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2024 r. zarejestrowano 4 934 aut dostawczych tej marki, o 11,40% więcej niż w takim samym okresie 2023 r. Udział marki wyniósł 9,14%.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w ciągu dziesięciu miesięcy 2024 r. było Renault Master (7 808 szt.; -5,17% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato (4 431 szt.; +1,79/r), na trzeciej Iveco Daily (4 367 szt.; +1,11% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (4 121 szt.; +15,82%). Czołową piątkę zamyka Toyota Proace City (3 077 szt.; -2,01%).
Copyright by IBRM Samar, Polska 2024