Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w lipcu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (czerwca 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest większa od tej zanotowanej w 2023 r.RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T
W lipcu bieżącego roku zaobserwowano kolejny wzrost liczby rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t. To już piętnasty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży rok do roku.
Wakacje są tradycyjnie okresem słabszej sprzedaży samochodów, stąd m.in. obserwowany spadek liczby rejestracji w lipcu w porównaniu do poprzedniego miesiąca.
Po siedmiu miesiącach 2024 roku polski rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych jest większy w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku o ponad 14%. Samochody marek premium uzyskały w lipcu rezultat o 35,3% lepszy niż rok wcześniej. To pozwoliło im na uzyskanie rekordowego udziału w rynku w wysokości 26,5%.
Dominującym nabywcą nowych aut w salonach dealerskich pozostaje klient flotowy, którego udział w rynku zbliża się do poziomu 70%, przy czym rzeczywisty udział firm jest niewątpliwie zdecydowanie wyższy. Według szacunków przekracza poziom 80%.
Prognoza IBRM SAMAR na cały 2024 rok zakłada rejestrację około 540 tys. samochodów osobowych, choć możliwa jest korekta w górę w związku z regulacjami CAFE od stycznia 2025 i ewentualnym wzrostem sprzedaży aut pod koniec bieżącego roku. W przypadku samochodów dostawczych prognoza wynosi 67 tys. szt.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w lipcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 47 943 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 14,91% (+6 220 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 15,81% (-9 000 szt.) mniej niż w czerwcu 2024 roku. Dane skumulowane (357 763 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2024 roku o 14,69% (45 820 szt.).
W ciągu siedmiu miesięcy br. osiem marek z czołowej dziesiątki zanotowało wzrost liczby rejestrowanych aut licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował ponownie Mercedes – o 38,98%. Największy spadek rejestracji zanotowała natomiast ponownie Kia - o 11,43%.
RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w lipcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 43 144 samochody osobowe, o 18,57% (6 756 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 14,09% (-7 075 szt.) mniej niż w czerwcu 2024 r.
W ciągu siedmiu miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 320 091 nowych samochodów osobowych, o 16,37% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+45 030 szt.).
W lipcu 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 30,58%. Udział firm osiągnął poziom 69,42%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w lipcu 29 949 aut. Udział firm po siedmiu miesiącach roku 2024 wyniósł 68,87%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Trzynaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Mercedes o 47,77%. Największy spadek zanotowała KIA - o 11,42%.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 59 446 aut tej marki (7 320 sztuk w lipcu - to najmniejszy wynik Toyoty w tym roku), o 19,15% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wynosi 18,57%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 34 608 szt., o 15,00% więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział Skody wynosi 10,81%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 20 818 samochodów, o 1,13% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 6,50%. Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 19 457 szt., o 11,42% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,08%. Piąte miejsce zajmuje Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 18 055 aut tej marki, o 19,26% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,64%.
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2024 roku pozostaje Toyota Corolla (15 791 szt.; +26,97% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (12 384 szt.; +35,45% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (9 124 szt. +13,78% r/r). Następne miejsca zajmują Toyota Yaris (8 172 szt.; -12,59%) i KIA Sportage (8 015 szt.; +9,90% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (5 210 szt.; +29,38%), na drugim miejscu - KIA Sportage (4 448 szt.; +42,38%), na trzecim – Toyota C-HR (3 435 szt.; +81,17%), dalej – Skoda Kamiq (2 827 szt.; +66,29%), a na piątym – Toyota Yaris (2 826 szt. -12,53%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (13 210 szt.; +22,43%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (10 256 szt.; +28,55%), dalej kolejne modele Toyoty – Yaris (5 346 szt.; -12,62%) i RAV4 (5 083 szt.; +66,98%). Czołową piątkę zamyka Hyundai Tucson (4 953 szt.; +40,55%).
RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w lipcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 4 799 samochodów dostawczych, o 10,0% (-536 szt.) mniej niż w czerwcu br. i o 28,63% (-1 925 szt.) mniej niż przed rokiem. W 2024 roku zarejestrowano łącznie 37 672 auta dostawcze, o 2,1% (790 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Osiem z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby tegorocznych rejestracji w porównaniu do 2023 roku, a największy należy do Suzuki - o 156,82%. Największy spadek w tym gronie zanotował Citroen (o 22,16%).
Tytuł lidera rynku w 2024 roku należy do Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotąd 7 946 aut tej marki, o 2,16% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 21,09%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford z wynikiem rejestracji 5 214 pojazdów, o 7,36% mniej niż przed rokiem. Udział marki w rynku wyniósł 13,84%.
Na trzecim miejscu jest Toyota. W 2024 r. klienci zarejestrowali 4 106 aut dostawczych tego producenta, o 9,09% więcej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,90%.
Na czwartej pozycji znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 081 szt., o 6,70% mniej niż w 2023 r. Udział marki w polskim rynku wynosi 10,83%. Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2024 r. zarejestrowano 3 519 aut dostawczych tej marki, o 20,80% więcej niż w takim samym okresie 2023 r. Udział marki wyniósł 9,34%.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w ciągu siedmiu miesięcy 2024 r. było Renault Master (5 541 szt.; -9,18% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (3 256 szt.; +7,67/r), na trzeciej Fiat Ducato (2 844 szt.; -4,24% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (2 782 szt.; +13,00%). Czołową piątkę zamyka Toyota Proace City (2 223 szt.; +8,39%).
Copyright by IBRM Samar, Polska 2024
Więcej szczegółowych informacji znajdziesz IBRM SAMAR - - rejestracje aut osobowych i dostawczych - lipiec 2024 roku.pdf