Miasto Chełm w wyniku przetargu wybrało Grupę Polsat Plus i ZE PAK jako dostawcę 26 autobusów wodorowych NesoBus. Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku.Urząd Miasta Chełm dostał dofinansowanie pozyskane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na około 100,4 mln złotych. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia niecałe 112 mln złotych. Spółka Polski Autobus Wodorowy złożyła ofertę na kwotę 97 mln zł.
NesoBus to wyprodukowany w Polsce miejski autobus wodorowy. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, a jedyne co emituje to para wodna. Konstrukcja NesoBus –jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie.
NesoBus, polski autobus wodorowy, jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „minielektrownię”.
Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.
Marka autobusu wodorowego „Neso” to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. Tankowanie wodoru trwa tylko 15 minut, dzięki czemu NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. NesoBus zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
pm