Rząd wprowadza nowe regulacje, które mają na celu poprawę jakości powietrza i obniżenie poziomu hałasu w największych polskich miastach. Zmiany obejmują obowiązek tworzenia stref czystego transportu oraz stopniowe przechodzenie na autobusy zeroemisyjne w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców.Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, przedłożony przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Nowe przepisy mają na celu wspieranie działań ograniczających emisję szkodliwych substancji pochodzących z transportu drogowego. To odpowiedź na rosnące potrzeby w zakresie poprawy jakości powietrza, szczególnie w dużych aglomeracjach.
Naukowcy z Śląskiego Centrum Chorób Serca oraz Uniwersytetu Śląskiego udowodnili, że zanieczyszczenie powietrza, tzw. smog, znacząco wpływa na zdrowie obywateli, prowadząc do wzrostu liczby hospitalizacji i zgonów. Szacuje się, że w 2019 roku w Polsce około 43 tysiące osób zmarło przedwcześnie z powodu przekroczenia dopuszczalnych poziomów pyłu zawieszonego PM2,5 w powietrzu. Co więcej, tlenki azotu – szczególnie niebezpieczne składniki spalin – zwiększają ryzyko zawałów serca, udarów mózgu, zatorowości płucnej oraz migotania przedsionków.
Nowe regulacje przewidują obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców, gdy przekroczone zostaną dopuszczalne roczne normy poziomu dwutlenku azotu (NO₂). Obecnie takie przekroczenia odnotowano w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach. Wielkość stref czystego transportu zostanie ustalona przez samorządy, co ma pozwolić na elastyczne dostosowanie do lokalnych warunków.
Od 2026 roku wszystkie miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców będą zobowiązane do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. Przepisy te mają także na celu odciążenie mniejszych samorządów – nowe regulacje znoszą obowiązek korzystania z pojazdów zero i niskoemisyjnych w miastach liczących od 50 do 100 tysięcy mieszkańców.
Oprac. PJ