1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Opłaty za badania techniczne pojazdów. Będzie przełom?
Wiadomości

Opłaty za badania techniczne pojazdów. Będzie przełom?

3 min

Wiceminister Infrastruktury poinformował, że resort w wyniku oceny zasadności zmiany tabeli opłat za badania techniczne pojazdów wypracował „alternatywne koncepcje”. Nikt nie wie o co dokładnie chodzi, ale branża wzięła te obietnice za dobrą monetę.
Zobacz także Renault otwiera pierwsze w Polsce renew Factory Przegląd techniczny samochodu: 20 lat bez zmian cen Stawki za badania techniczne: czas na aktualizację
© PISKP

Mamy kolejną odsłonę walki środowiska diagnostów o rewaloryzację opłat za badania techniczne pojazdów. Na stronie internetowej Sejmu jeszcze w sierpniu pojawiła się odpowiedź Stanisława Bukowca, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, na interpelację nr 4135 posła Sylwestra Tułajewa (PiS) w sprawie wzrostu opłat za badanie techniczne. Opłaty – dodajmy - wynoszącej obecnie 98 zł i nie rewaloryzowanej od 20 lat. Pierwsza część pisma wiceszefa resortu infrastruktury przynosi równie zaskakującą co zagadkową odpowiedź na postulaty branży dotyczące wzrostu stawek opłat. – W wyniku przeprowadzonych w Ministerstwie Infrastruktury analiz mających na celu ocenę zasadności i zakresu zmiany tabeli opłat za badania techniczne pojazdów, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 29 września 2004 roku. „w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów” /…/ zostały wypracowane alternatywne koncepcje - podaje Stanisław Bukowiec, nie wyjaśniając, co konkretnie ma na myśli. 

Jednocześnie – jak dodaje - w Ministerstwie Infrastruktury trwa przygotowywanie wniosku o wprowadzenie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, który to wniosek będzie zakładał zmiany w systemie badań technicznych w celu prawidłowego wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającej dyrektywę 2009/40/WE. Warto przy okazji przypomnieć, że minęła już dekada w ciągu której ani rządy PO ani PiS nie były w stanie implementować do polskiego prawa tej dyrektywy.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Wcześniej też przedstawiciele resortu infrastruktury wielokrotnie podkreślali, że ewentualna zmiana stawek za badania techniczne będzie możliwa dopiero po wdrożenia tego unijnego dokumentu do polskiego prawa. - Zmiany dotyczące wysokości opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów zostaną, w zależności od końcowej decyzji Ministra Infrastruktury, dokonane w wyżej wymienionym rozporządzeniu lub w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym - podkreślił minister Bukowiec. 

O komentarz poprosiliśmy Jolantę Źródłowską, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP). – Izba pozytywnie odbiera informację ministra Stanisława Bukowca, że w Ministerstwie Infrastruktury zostały wypracowane alternatywne koncepcje dotyczące zmiany tabeli opłat. Od wielu miesięcy słyszeliśmy, że trwają analizy co do zasadności i zakresu zmiany tabeli opłat i mamy wreszcie konkretną odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury – twierdzi prezes PISKP. Przyznaje jednak, że branża nie wie, co kryje się pod pojęciem „alternatywnych koncepcji". - Mamy nadzieję, że są to systemowe rozwiązania w obszarze tabeli opłat i przyniosą wyczekiwaną przez środowisko waloryzację opłat za badanie techniczne, adekwatną do obecnej sytuacji gospodarczej w 2024 roku – podnosi prezes Źródłowska. 

Jak zaznacza, dla diagnostów najważniejsze jest wprowadzenie przepisów dotyczących zmiany rozporządzenia w zakresie cennika opłat za badania „już w tej chwili, albowiem przedsiębiorcy nie mogą dalej czekać na ewentualne zakończenie długotrwałego procesu legislacyjnego ustawy”. - Moment jest krytyczny dla SKP, co potwierdzają dane pozyskane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Tylko w pierwszym półroczu 2024 roku ubyło 118 stacji kontroli pojazdów. Wprowadzenie nowelizacji rozporządzenia leży zaś wyłącznie w gestii Ministra Infrastruktury i nie wymaga obecnie zmiany ustawy – mówi szefowa PISKP. 

Przypomnijmy, że pod koniec lipca br. Stanisław Bukowiec (Trzecia Droga) został mianowany sekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury i jednocześnie pełnomocnikiem rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Korzystając z nadarzającej się sposobności Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) na początku sierpnia br. zwróciła się do nowego wiceministra z prośbą o podjęcie „pilnych działań w zakresie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów oraz o spotkanie w tej sprawie”. - Wiemy, że Pan Minister jest autorem interpelacji poselskiej nr 5767 z dnia 5 września 2022 r. (w rzeczywistości 35 767 - przyp. red.) skierowanej do Ministra Infrastruktury w sprawie postulatów przedsiębiorców z branży stacji kontroli pojazdów. Cieszymy się, że obecnie to Pan będzie odpowiedzialny za branżę stacji kontroli pojazdów, albowiem, jak wynika z treści ww. interpelacji zna Pan jej problemy – napisali wtedy przedstawiciele PISKP. 

Paweł Janas 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów