Renault renew Factory w Polsce jest pierwszym tego typu projektem w Europie realizowanym przez Grupę Renault we współpracy z autoryzowanym serwisem marki. Centrum zlokalizowane na terenie zakładu partnera w w Sękocinie Nowym, mieszczące się w halach serwisowych o łącznej powierzchni 2200 m2 oferuje pełne usługi blacharskie i mechaniczne z wykorzystaniem najnowszych technologii i specjalistycznych narzędzi, umożliwiających renowację zużytych części. Na terenie zakładu znajduje się parking mogący pomieścić 600 pojazdów oczekujących na odnowienie.
Refactory certified to program odnawiania używanych samochodów Renault i Dacia. Auta po procesie renowacji obejmującym na przykład karoserię, mechanikę czy wnętrze trafią do odsprzedaży. Zlecenia są przyjmowane zarówno od firm, jak i klientów indywidualnych. Samochody po odnowieniu są objęte specjalną gwarancją Refactory certified.
Metody odnawiania samochodów używanych stanowią część strategii Grupy Renault gospodarki o obiegu zamkniętym. Odnawianie pojazdów jest prowadzone zgodnie z metodologią, która ogranicza zużycie zasobów oraz ogranicza koszty i generowanie odpadów.
Zakład renew Factory jest zobowiązany do stosowania produktów przyjaznych środowisku. Przykładowo: zgodnie ze standardami Grupy Renault wszystkie stosowane farby są na bazie wody. Zoptymalizowano również procesy i urządzenia, a duża część zużywanej energii elektrycznej pochodzi ze źródła odnawialnego − instalacji fotowoltaicznej.
Zastosowano sprzęt o niskim zużyciu energii, jak oświetlenie LED, wprowadzono kontrolę temperatury w warsztacie i zoptymalizowano cykl utwardzania farby. Procedury i narzędzia w myjni samochodowej są zaprojektowane tak, aby stosować minimalną ilość wody, a centrum specjalizuje się w inteligentnych naprawach, aby ograniczyć emisję CO2.
Inne podejście do odnawiania aut używanych
Priorytetem Renew Factory jest poszukiwanie oszczędności. Eksperci skupiają się na dokładnej ocenie estetyki i stanu mechanicznego pojazdu, identyfikując i określając wszelkie uszkodzenia. Ekspertyza auta w renew Factory polega na doborze najbardziej efektywnej technologii naprawy, która pozwala na optymalizację kosztów oraz skrócenie czasu naprawy, przy minimalnej ingerencji w oryginalne elementy nadwozia. Dzięki temu klienci mogą liczyć na kompleksową usługę, która łączyć ma oszczędność z wysoką jakością naprawy.
Proces ekspertyzy trwa średnio około 1 godziny w przypadku aut osobowych i około 2 godzin w przypadku aut dostawczych. Po zakończeniu ekspertyzy wszystkie informacje dotyczące stanu pojazdu oraz szczegóły naprawy są wprowadzane do aplikacji, która jest dostępna również dla klienta, zapewniając pełną przejrzystość i kontrolę nad procesem. Proces ekspertyzy zaczyna się od oględzin auta, zaznaczenia uszkodzeń, sprawdzenia wyposażenia, pomiaru grubości lakieru i opon, szczegółowej dokumentacji fotograficznej, a na końcu akceptacji przez klienta opisu i zakresu naprawy.
Obecne moce produkcyjne renew Factory w pierwszej fazie projektu to ok. 300 samochodów miesięcznie/3600 samochodów rocznie, z planowanym wzrostem do 5000 pojazdów w przyszłym roku. W 2024 roku zakład osiągnął poziom 1400 certyfikowanych regeneracji, obejmujących kompleksowe prace nad karoserią, mechaniką i wnętrzem pojazdów. Wszystkie samochody po regeneracji zostaną objęte specjalną gwarancją na 2 lata + 1 rok, do 80 000 km przebiegu.
Zakład posiada park specjalistycznych urządzeń i narzędzi, które pozwalają na odnowienie zużytych części lub ich naprawę w ramach Smart Repair (inteligentnych technik naprawczych), a w przypadku, gdy nie jest to możliwe, na wymianę. W zakres innowacyjnych napraw Smart Repair wchodzi np. usunięcie śladów po gradobiciu z karoserii całego auta przy zastosowaniu innowacyjnej technologii PDR (ang. Paintless Dent Repair), która pozwala usuwać wgniecenia karoserii bez potrzeby ich późniejszego lakierowania, co ma wpływ na niższy koszt naprawy. Jak również m.in.: renowacja tapicerki, naprawa szyb przednich, naprawa uszkodzonych zderzaków i błotników, rekonstrukcje panelowe elementów poszycia nadwozia, regeneracja felg aluminiowych, punktowe lakierowanie SPOT eliminujące konieczność cieniowania sąsiednich elementów i usuwanie rys bez lakierowania.
W przypadku np. uszkodzonej szyby czołowej naprawa w ramach Smart Repair polega na ocenie przez wykwalifikowanego technika rozległości i umiejscowienia odprysku lub pęknięcia, a następnie, jeśli uszkodzenie jest w odpowiednim stanie, podjęcia próby naprawy. Proces naprawy polega na nawierceniu uszkodzonego miejsca i wypełnieniu go UV-utwardzalną żywicą, która nie tylko skutecznie uzupełnia ubytek, ale również chroni przed dalszym pękaniem dzięki swojej elastyczności.
Następnie żywica jest utwardzana promieniami UV, a końcowy etap to zeszlifowanie nadmiaru materiału i przepolerowanie szyby. Koszt naprawy szyby w tej technologii waha się od 300 do 500 zł netto, w zależności od zakresu pracy, podczas gdy koszt wymiany całej szyby to średnio 5000-7000 zł netto.
Refactory certified – świadectwo dla auta po renowacji
Po procesie odnowienia mającym na celu przedłużenie żywotności samochodów otrzymują one świadectwo „Refactory certified” - odnowionego pojazdu używanego. Auta odnawiane w zakładzie renew Factory poddawane są szczegółowej kontroli technicznej obejmującej 159 punktów kontrolnych, a wszystkie naprawy są dokumentowane w formie cyfrowego certyfikatu Refactory. Proces ten, zgodny ze standardami Grupy Renault i ma zagwarantować klientom, że każdy pojazd jest odnawiany z dbałością o najmniejsze detale.
renew
Program renew obejmuje 55 partnerów w Polsce oraz stronę internetową, a już teraz dostępnych jest ponad 1750 pojazdów. Pod marką renew oferowane są starannie wyselekcjonowane samochody używane, które przeszły 159 punktów kontroli technicznej. Oferta renew obejmuje pojazdy z gwarancją na 12, 24 lub 36 miesięcy, bezpłatnym przeglądem po roku, gwarancją satysfakcji lub zwrotem pojazdu, opcjami finansowania dla każdego (w tym dla klientów firmowych), Assistance 24/7, propozycję odkupu poprzedniego auta. Samochody dostępne w ramach programu renew są podzielone według kategorii: renew gold, renew start, renew electric i renew pro, w zależności od rodzaju silnika, wieku i przebiegu pojazdu.
Od 2021 roku Grupa Renault rozwija programy odnawiania pojazdów, takie jak renew Factory we Flins we Francji, Sewilli w Hiszpanii i Bursie w Turcji. Łącznie odnowiono już ponad 50 tys. aut, co stanowić ma istotny krok w wydłużaniu cyklu życia pojazdów i ograniczaniu ich wpływu na środowisko.