1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Diagności z apelem do wiceministra infrastruktury
Wiadomości

Diagności z apelem do wiceministra infrastruktury

3 min

Właściciele stacji kontroli pojazdów nie rezygnują z walki o waloryzację opłat za badania techniczne pojazdów. Kolejną szansę na zmianę stawek dostrzegli w mianowaniu nowego sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. To on kiedyś był współautorem interpelacji w tej sprawie kierowanej do rządu PiS.
Zobacz także Renault otwiera pierwsze w Polsce renew Factory UE liderem inwestycji w badania i rozwój motoryzacyjny Przegląd techniczny samochodu: 20 lat bez zmian cen
© PISKP

Pod koniec lipca br. Stanisław Bukowiec (Trzecia Droga) został mianowany sekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury i jednocześnie pełnomocnikiem rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Korzystając z nadarzającej się sposobności Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) zwróciła się do nowego wiceministra z prośbą o podjęcie „pilnych działań w zakresie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów oraz o spotkanie w tej sprawie”.

- Wiemy, że Pan Minister jest autorem interpelacji poselskiej nr 5767 z dnia 5 września 2022 r. (w rzeczywistości 35 767 - przyp. red.) skierowanej do Ministra Infrastruktury w sprawie postulatów przedsiębiorców z branży stacji kontroli pojazdów. Cieszymy się, że obecnie to Pan będzie odpowiedzialny za branżę stacji kontroli pojazdów, albowiem, jak wynika z treści ww. interpelacji zna Pan jej problemy – zagaili przedstawiciele PISKP. 

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Stanisław Bukowiec, będący ówcześnie we władzach Porozumienia, zgłosił interpelację wspólnie z szefem tej partii Jarosławem Gowinem oraz jego zastępczynią Magdaleną Sroką. - W Polsce szaleje inflacja, koszty energii są coraz droższe, a w związku z zerwaniem łańcuchów dostaw koszty materiałów również idą w górę. Jest to niesamowite obciążenie dla polskich przedsiębiorców, którzy często muszą podnosić ceny. Są jednak obszary działalności gospodarczej, które pozostają ściśle regulowane przez państwo, a ceny usług są odgórnie ustalane.

Z tym problemem wiążą się między innymi przedsiębiorcy z branży stacji kontroli pojazdów, którzy wielokrotnie podnosili kwestię, że rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 roku w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów /…/, które nie było od wielu lat nowelizowane. Nie jest dostosowane do dzisiejszych realiów ekonomicznych, ponieważ nie ma tam wprowadzonych żadnych elementów waloryzacji jak np. w przypadku emerytur – podnosili w 2022 roku autorzy interpelacji. 

PISKP w wystosowanym piśmie do wiceministra Bukowca przypomina więc, że środowisko diagnostyczne „stoi na krawędzi upadłości” spowodowanej brakiem waloryzacji opłat za badania techniczne. Wysokość opłat została określona w 2004 roku, tj. 20 lat temu i od tego czasu nie była waloryzowana.

Poziom cen ustalany jest zaś przez ministra właściwego ds. transportu. - Od tego czasu drastycznie wzrosły koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Inflacja liczona narastająco przekroczyła 80%, a wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, które odzwierciedla aktualną sytuację gospodarczą, wzrosła o 421% - wylicza Izba.

Według przedstawicieli branży diagnostycznej powoduje to, że przychody z opłat za badania techniczne nie pokrywają już kosztów ich wykonania. W okresie ostatnich lat nastąpił zaś istotny wzrost kosztów prowadzenia stacji kontroli pojazdów. Obecne stawki za badania ograniczają możliwość inwestycji w modernizację SKP i zakup nowych urządzeń diagnostycznych.

Przedsiębiorcy przewidują kolejne wydatki, chociażby związane z zakupem licznika cząstek stałych na każdą SKP, którego koszt będzie wynosił około 70 tys. zł. Zapewne brak perspektyw na przyszłość przyczynił się do tego, że tylko w pierwszym półroczu tego roku ubyło 118 stacji kontroli pojazdów.

- Branża od kilku lat sygnalizuje problem i apeluje o pilne przeprowadzenie waloryzacji wysokości opłat za badania techniczne pojazdów. Niestety do dziś Ministerstwo Infrastruktury nie wprowadziło żadnych zmian w tym zakresie. Narasta niepokój wśród przedsiębiorców, którzy realizują zadanie utrzymania bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przedsiębiorcy obserwują na własnych przykładach, że dalsze utrzymywanie „zamrożonej" wysokości opłat za badania, przy stale rosnących kosztach, wyniszcza branżę oraz doprowadzi do upadku ich przedsiębiorstw – możemy przeczytać w piśmie wystosowanym do Stanisława Bukowca. 

Jednocześnie Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów poprosiła nowego wiceministra o spotkanie w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne. – Uprzejmie proszę o spotkanie w sprawie poruszanej w moim piśmie dotyczącej waloryzacji opłat za badania techniczne. W chwili obecnej istnieje pilna potrzeba rozwiązania tego problemu! - zaapelowała Jolanta Źródłowska, prezes PISKP. 

Paweł Janas 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów