
GAC wkracza na polski rynek. Jameel Motors oficjalnym dystrybutorem marki
Od trzeciego kwartału 2025 roku polscy kierowcy będą mogli kupować elektryczne samochody chińskiej marki GAC. Oficjalnym dystrybutorem pojazdów została firma Jameel Motors.
4 min
23 proc. zakładów motoryzacyjnych w Polsce zakłada zwiększenie liczby etatów w najbliższych miesiącach, o 27 p.p. mniej niż rok temu i najmniej od początku realizacji badania. Zdecydowana większość zapytanych planuje pozostawić zatrudnienie na obecnym poziomie (73 proc.).
W branży motoryzacyjnej wciąż bardzo silną reprezentację ma Ukraina – aż 3 n 4 na fabryki sięgają po obywateli tego kraju (o 3 p.p. więcej niż w 2022 roku). Więcej Ukraińców pracuje tylko na Słowacji (88 proc.), ale coraz częściej przy liniach produkcyjnych można ich spotkać także w Niemczech. W ciągu roku liczba tamtejszych fabryk, które wspierają̨ się̨ obywatelami Ukrainy, wzrosła z 30 do 41 proc.
Eksperci Exact Systems zwracają także uwagę na rosnącą rolę automatyzacji procesów produkcyjnych. Aż 78 proc. przedstawicieli branży motoryzacyjnej uważa, że roboty i sztuczna inteligencja przyczynią się do zmniejszenia liczby pracowników w ich zakładach.
- Co czwarty przedstawiciel branży motoryzacyjnej w Polsce wskazuje na zwiększenie zatrudnienia w jego zakładzie. To najmniej od 2016 roku, kiedy po raz pierwszy zrealizowaliśmy badanie „MotoBarometr”. Powinniśmy zatem spodziewać się spowolnienia w branży, mniejszych wolumenów produkcyjnych. Nic bardziej mylnego.
Wydarzenia z ostatnich lat, z jednej strony związane z samą sytuacją produkcji motoryzacyjnej i brakiem półprzewodników, z drugiej z sytuacją polityczno-gospodarczą, spowodowały większą ostrożność w planowaniu i prognozowaniu. Wystarczy spojrzeć na największe wyzwania HR-owe w branży. Dwa pierwsze pozostają̨ niezmienne od początku realizacji badania – to mała liczba kandydatów do pracy oraz wysokie oczekiwania płacowe.
„Nowym” wyzwaniem, który w ubiegłym roku był daleko poza podium, jest trudność w długoterminowym planowaniu produkcji, a co za tym idzie w planowaniu wielkości zatrudnienia. Stąd największa reprezentacja branży – 73 proc. ankietowanych – wskazuje na utrzymanie obecnego poziomu zatrudnienia – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems.
Z tegorocznego raportu Exact Systems „MotoBarometr 2023. Nastroje w automotive w Europie” (niemal 1 000 respondentów z 11 krajów) wynika, że aż 75 proc. pracodawców w branży motoryzacyjnej zatrudnia obywatela Ukrainy. W 2021 roku było to 58 proc., a w 2022 roku – 72 proc.
Choć́ trend od kilku lat jest wzrostowy, to jednak wynik powoli stabilizuje się̨. Więcej kandydatów ze Wschodu – podobnie jak w poprzednich latach – zatrudnia tylko branża motoryzacyjna na Słowacji (88 proc. zakładów motoryzacyjnych, +12 p.p. r/r). W Czechach ten wynik wynosi obecnie 72 proc. (+3 p.p. r/r).
W 8 na 11 badanych krajów odsetek firm zatrudniających Ukraińców zwiększył się̨ w ujęciu rocznym. W Niemczech już̇ 41 proc. zakładów produkcyjnych wspiera się̨ obywatelami Ukrainy, a jeszcze w 2021 roku było to tylko 15 proc. (w 2022 roku – 30 proc.). Zainteresowanie ukraińskimi pracownikami rośnie także w Belgii – z 18 proc. w 2022 do 43 proc. w 2023 roku.
Zdecydowana większość́ zatrudnionych w zakładach produkujących pojazdy i części do nich to osoby wykonujące powtarzalne, rutynowe czynności. Z raportu „MotoBarometr 2023” wynika, ze automatyzacja na dobre wkracza do produkcji motoryzacyjnej i odbywać́ się̨ to będzie kosztem takich pracowników.
W aż̇ 9 na 11 badanych krajów zdecydowana większość́ zapytanych odpowiedziała twierdząco na pytanie, czy automatyzacja przyczyni się̨ do zmniejszenia poziomu zatrudnienia w ich zakładach. W tym gronie znajduje się̨ także Polska, gdzie 78 proc. respondentów odpowiedziało „zdecydowanie „tak” lub „raczej tak”. Co piąty reprezentant zakładu produkcyjnego w naszym kraju jest odmiennego zdania i nie widzi realnego przełożenia automatyzacji na mniejszy poziom zatrudnienia.
Artur Migoń z firmy Antal zwraca uwagę, że automatyzacja i innowacje technologiczne rzeczywiście przekształcają̨ świat produkcji motoryzacyjnej, ale w wielu aspektach ludzie na razie są bardzo trudni do zastąpienia przez roboty czy sztuczną inteligencję.
- Sztuczna inteligencja staje się̨ niezastąpiona w wielu sektorach, w których kiedyś́ dominował człowiek. Teraz AI zmierza do zastępowania ludzi w pracy umysłowej, analizując i przetwarzając algorytmy w ekspresowym tempie. W USA robot zastępuje średnio 5-6 pracowników. Automatyzacja najbardziej wpłynie na stanowiska rutynowe, co może pogłębić́ problemy społeczne. Niemniej sztuczna inteligencja nie zastąpi ludzi w kreatywności, empatii i zręczności.
W przyszłości możliwe jest stworzenie miejsc pracy opartych na tych umiejętnościach. Kluczem do przetrwania w cyfrowej rewolucji są̨ reedukacja, rekalibracja zawodów oraz renesans współpracy miedzy człowiekiem a sztuczna inteligencją – mówi Artur Migoń, wiceprezes zarządu Antal.
Badanie „MotoBarometr 2023. Nastroje w automotive Europie” zostało przeprowadzone przez firmę̨ Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora motoryzacyjnego. Wśród nich znajdują̨ się̨ m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów, takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa.
Wielkość́ próby wyniosła 972 respondentów z 11 państw. (Polska, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry). Respondentami byli przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych, a w szczególności inżynierowie ds. jakości, dyrektorzy zakładów, managerowie ds. jakości i produkcji.
Exact Systems działa od 2004 r. i specjalizuje się w kontroli jakości, czyli selekcji, naprawy i sortowania części, komponentów oraz wyrobów gotowych dla przedstawicieli branży motoryzacyjnej w Polsce. Jest jedną z największych firm tej branży w Europie. Głównymi odbiorcami usług firmy są dostawcy i poddostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego oraz producenci samochodów.
Klientami firmy są również zakłady zajmujące się produkcją wielkoseryjną z branży elektronicznej, AGD oraz kosmetycznej. Obecnie firma posiada swoje przedstawicielstwa 13 państwach: w Polsce, Czechach, Francji, Niemczech, Słowacji, Turcji, Rumunii, Węgrzech, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Portugalii oraz Chinach.
PJ
Od trzeciego kwartału 2025 roku polscy kierowcy będą mogli kupować elektryczne samochody chińskiej marki GAC. Oficjalnym dystrybutorem pojazdów została firma Jameel Motors.
ElectroMobility Poland (EMP) rezygnuje z samodzielnego rozwoju polskiego samochodu elektrycznego na rzecz współtworzenia europejskiej marki we współpracy z zagranicznym inwestorem. Nowa fabryka ma powstać w Jaworznie, a wokół niej – centrum badawczo-rozwojowe i lokalny łańcuch dostaw.
Na posiedzeniu Rady ds. Handlu UE 7 kwietnia. omówiono strategię wobec nowych ceł USA oraz bilans handlowy z Chinami.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów