1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Mercedes-Benz w obliczu wyzwań: wyniki 2024 roku i plany naprawcze
Wiadomości

Mercedes-Benz w obliczu wyzwań: wyniki 2024 roku i plany naprawcze

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

5 min

Mercedes-Benz Group AG zakończył 2024 rok z wyraźnie słabszymi wynikami finansowymi w porównaniu do roku poprzedniego. Spadek EBIT o prawie 31 proc. odzwierciedla trudności na kluczowych rynkach, szczególnie w Chinach, oraz malejącą sprzedaż pojazdów elektrycznych. W odpowiedzi firma przedstawiła kompleksowy plan poprawy wydajności oraz zapowiedziała intensywną ofensywę produktową mającą na celu przywrócenie dwucyfrowej rentowności do 2027 roku.
Zobacz także Wzrost sprzedaży opon w Polsce w 2024 roku. Pozytywne trendy w wielu segmentach Volvo. Rekordowa sprzedaż w 2024 roku Otomoto: trendy motoryzacyjne w Polsce w 2024 roku
© Mercedes

Mercedes-Benz Group AG zamknął rok 2024 z wyraźnym spadkiem wskaźników finansowych. Zysk przed odsetkami i podatkami (EBIT) wyniósł 13,6 mld euro, co oznacza spadek o 30,8 proc. w porównaniu do 19,7 mld euro w 2023 roku.

Przychody koncernu obniżyły się o 4,5 proc., osiągając poziom 145,6 mld euro wobec 152,4 mld euro rok wcześniej. Zysk netto spadł o 28,4 proc. do 10,4 mld euro, a zysk na akcję obniżył się o 24,3 proc. do poziomu 10,19 euro.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Wolne przepływy pieniężne z działalności przemysłowej wyniosły 9,2 mld euro, co stanowi spadek o 19,1 proc. w porównaniu do 11,3 mld euro w roku 2023. Mimo to, firma utrzymała płynność netto dla działalności przemysłowej na poziomie 31,4 mld euro (koniec 2023 r.: 31,1 mld euro), co zdaniem firmy świadczy o solidnym generowaniu gotówki pomimo znaczących wypłat przekraczających 10 mld euro na dywidendy i wykup akcji w 2024 roku.

Spośród wszystkich oddziałów koncernu, segment samochodów osobowych Mercedes-Benz Cars odnotował najpoważniejszy spadek. Skorygowany EBIT obniżył się o 39,1 proc. do 8,7 mld euro (2023: 14,3 mld euro), a skorygowany wskaźnik rentowności sprzedaży (RoS) spadł do 8,1 proc. z 12,6 proc. w roku poprzednim.

Sprzedaż jednostkowa zmniejszyła się o 3 proc. do 1 983 403 pojazdów. Szczególnie niepokojący jest spadek sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych (xEV) o 8,5 proc. oraz pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) aż o 23,1 proc. 

Wyniki oddziału zajmującego się sprzedażą samochodów dostawczych również pogorszyły się. Skorygowany EBIT Mercedes-Benz Vans spadł o 7,8 proc. do 2,8 mld euro, przy nieznacznym obniżeniu skorygowanej rentowności sprzedaży do 14,6 proc. (2023: 15,1 proc.). Sprzedaż jednostkowa zmniejszyła się o 9,4 proc. do 405 610 pojazdów, w tym sprzedaż pojazdów elektrycznych (BEV) spadła o 13,9 proc. 

Finansowe ramię koncernu, czyli Mercedes-Benz Mobility odnotowało spadek skorygowanego zysku EBIT o 33,1 proc. do 1,1 mld euro, a skorygowany wskaźnik rentowności kapitału własnego (RoE) obniżył się do 8,7 proc. z 12,3 proc. w roku poprzednim. Wartość nowych umów zmniejszyła się o 4,1 proc. do 59,5 mld euro, podczas gdy całkowity portfel wzrósł o 2,3 proc. do 138,1 mld euro.

Na podstawie przedstawionych danych można wskazać kilka kluczowych czynników, które przyczyniły się do słabszych wyników w 2024 roku. Przede wszystkim spadek wolumenów sprzedaży, szczególnie na rynku chińskim, który jest jednym z najważniejszych dla Mercedesa. Niekorzystne ceny netto oraz niekorzystny miks modeli sugerują presję konkurencyjną i konieczność dostosowania cen.

Firma musiała również ponosić wysokie koszty badań i rozwoju związane z inwestycjami w przyszłe platformy i technologie, szczególnie system operacyjny MB.OS. Niepokojący jest również znaczący spadek sprzedaży pojazdów elektrycznych (o 23,1 proc.), co wskazuje na trudności z transformacją w kierunku elektromobilności. W segmencie finansowym obniżona marża odsetkowa wynikająca ze zmian stóp procentowych i zwiększonej konkurencji, zwłaszcza w Chinach, przyczyniła się do pogorszenia wyników.

W odpowiedzi na te wyzwania, Mercedes-Benz przedstawił wieloletni plan mający na celu poprawę wyników finansowych i wzmocnienie pozycji konkurencyjnej. Kluczowym elementem tej strategii jest kompleksowy program poprawy wydajności o nazwie „Next Level Performance". Program ten zakłada wykorzystanie potencjału wzrostu w kanale sprzedaży bezpośredniej, podniesienie jakości obsługi klienta i zwiększenie jakości przychodów.

Firma planuje również efektywniejsze i elastyczniejsze wykorzystanie swoich globalnych zasobów produkcyjnych oraz obniżenie kosztów produkcji o 10 proc. do 2027 roku. Dodatkowo, Mercedes zamierza ograniczyć koszty materiałów we współpracy z dostawcami oraz kontynuować redukcję stałych kosztów do 2027 roku na bazie znaczącego postępu uzyskanego w ciągu ostatnich czterech lat.

Drugim filarem strategii naprawczej jest intensywna ofensywa produktowa. Mercedes planuje wprowadzenie na rynek kilkunastu nowych lub odświeżonych modeli do 2027 roku. Ofensywa rozpocznie się w 2025 roku od zupełnie nowego modelu CLA, po którym w 2026 roku nastąpi poważna modernizacja Klasy S, debiut całkowicie elektrycznych wersji GLC i Klasy C, a także seria premier zaawansowanych technologicznie pojazdów elektrycznych (BEV) i zelektryfikowanych aut spalinowych (ICE) w gamie Mercedes-AMG.

Firma oczekuje, że te działania przyczynią się do wzrostu sprzedaży w najbliższych latach. Mercedes-Benz chce również dążyć do wdrożenia spójnej strategii technologicznej. W całym portfolio wykorzystywany ma być jednolity język wzornictwa. 

Pomimo słabszych wyników, Mercedes-Benz zdecydował się na wypłatę dywidendy w wysokości 4,30 euro za akcję (spadek z 5,30 euro w 2023 roku) oraz ogłosił nowy program skupu akcji na kwotę do 5 mld euro w okresie do 24 miesięcy. Skup ten opiera się na istniejącej polityce skupu, zgodnie z którą wszelkie przyszłe wolne przepływy pieniężne z działalności przemysłowej generowane powyżej około 40 proc. wskaźnika wypłaty dywidendy z dochodu netto Grupy zostaną wykorzystane do sfinansowania skupu akcji w celu ich umorzenia.

Prognoza Mercedesa na 2025 rok pozostaje ostrożna. Firma spodziewa się, że przychody Grupy będą nieznacznie niższe niż w roku poprzednim, a EBIT Grupy będzie znacznie niższy od poziomu z 2024 roku. Wolne przepływy pieniężne z działalności przemysłowej mają być znacznie niższe od wysokiego poziomu z 2024 roku, ze względu na niższy EBIT Mercedes-Benz Cars i Mercedes-Benz Vans oraz niższy współczynnik konwersji gotówki (CCR) Mercedes-Benz Vans.

Sprzedaż jednostkowa zarówno Mercedes-Benz Cars jak i Mercedes-Benz Vans ma być nieco poniżej poziomów z 2024 roku. Skorygowana rentowność sprzedaży Mercedes-Benz Cars prawdopodobnie wyniesie 6-8 proc. (spadek z 8,1 proc. w 2024 roku), a Mercedes-Benz Vans 10-12 proc. (spadek z 14,6 proc.).

Mercedes-Benz stoi przed poważnymi wyzwaniami wynikającymi ze zmieniających się warunków rynkowych, presji konkurencyjnej i kosztów transformacji w kierunku elektromobilności. Wyniki za 2024 rok pokazują wyraźne osłabienie kondycji finansowej koncernu, szczególnie w segmencie samochodów osobowych. Firma podjęła szereg działań mających na celu poprawę efektywności operacyjnej i przygotowanie ofensywy produktowej, jednak prognozy na 2025 rok sugerują, że powrót do poprzednich poziomów rentowności będzie procesem długotrwałym.

Program „Next Level Performance" ma na celu przywrócenie dwucyfrowego wskaźnika rentowności sprzedaży Mercedes-Benz Cars, jednak najprawdopodobniej nastąpi to dopiero po 2025 roku. W międzyczasie firma będzie musiała zmagać się z trudnym otoczeniem rynkowym, jednocześnie inwestując w przyszłe technologie i produkty.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów