1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. To będzie dla nas kolejny rekordowy rok
Wywiady

To będzie dla nas kolejny rekordowy rok

4 min

Emil Dembiński, dyrektor zarządzający Volvo Car Poland: Wszystko wskazuje na to, że produkowane w Szwecji Volvo XC60 kolejny rok z rzędu utrzyma pozycję lidera segmentu premium w Polsce. Wyniki wspiera pojawienie się w sprzedaży EX30 – bezkonkurencyjnego cenowo elektryka premium. Być może dla wielu kierowców jest on cenową trampoliną do klasy premium.
Zobacz także Nie boimy się tych porównań Na cłach nie powinniśmy polegać Chcemy być jak młode wilki
© Volvo Car Poland

Paweł Janas, IBRM Samar: Poprawne zdefiniowanie, która marka jest chińska, a która nie, budzi ostatnio dużo kontrowersji. Jak Volvo się definiuje: czy jako chińska marka czy raczej szwedzka i dlaczego? 

Emil Dembiński, dyrektor zarządzający Volvo Car Poland: Volvo Cars jest niezależną szwedzką firmą, działającą globalnie z siedzibą w Göteborgu w Szwecji. Jako korporacja jesteśmy jednocześnie notowani na giełdzie i przestrzegamy zasad ładu korporacyjnego. Oparte są one na szwedzkim prawie, szwedzkim kodeksie ładu korporacyjnego i regulaminie Nasdaq Stockholm dla emitentów, a także innych odpowiednich przepisach, w tym określających wymagania dotyczące niezależności członków rady nadzorczej.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Największym akcjonariuszem Volvo Cars jest Geely Holding, jednak Volvo Cars działa na zasadzie samodzielności z modelem zarządzania niezależnym od Geely Holding. Rada nadzorcza Volvo Cars, w której większość członków jest niezależna od firmy i jej głównego akcjonariusza, Geely Sweden Holding. Volvo Cars ma pełną autonomię w działaniach operacyjnych, a główny akcjonariusz wpływa na firmę za pośrednictwem walnego zgromadzenia oraz poprzez swoich przedstawicieli w radzie.

A kwestia miejsca produkcji samochodów? 

 To co absolutnie fundamentalne z perspektywy kierowców, czyli właśnie produkcja samochodów Volvo sprzedawanych na rynek europejski odbywa się głównie w naszej fabryce w Torslandzie w Szwecji (m.in. kultowe już V90 i XC60). Poza tym nasze auta powstają w belgijskiej Gandawie (np. model V60, a od kolejnego roku EX30) oraz w amerykańskim Ridgeville (EX90). Jedynym modelem, który dzisiaj trafia do Europy z fabryki w Azji jest Volvo EX30. Jak już zapowiedziano, to zmieni się jednak w niedługim czasie.

To teraz zmieńmy tematykę. Augustów i Ełk to pierwsze dwa miasta w Polsce, które niedawno dołączyły do programu eV City powered by Volvo. Jak zrodził się pomysł na wdrożenie tej inicjatywy w życie? 

 W Volvo wierzymy w zeroemisyjną przyszłość transportu. To fundament naszej strategii rozwoju – stawiamy na inteligentne, w pełni elektryczne samochody. Podjęliśmy zobowiązanie posiadania w pełni zelektryfikowanej oferty do 2030 r., a do roku 2040 zamierzamy być w pełni neutralni klimatycznie.

Gama produktowa to jednak za mało – zdajemy sobie sprawę z tego, że prawdziwa ewolucja w kierunku elektromobilności nie jest możliwa bez infrastruktury. Tylko zapewnienie kierowcom możliwości szybkiego ładowania samochodów – czyli do ok. 70-80 proc. w ciągu ok. 15-20 minut i to w dogodnym komunikacyjnie miejscu – sprawi, że kierowcy zaczną rozważać zmianę kolejnego samochodu na elektryczny.

Dlatego wspólnie z dealerami Volvo podjęliśmy decyzję o dołożeniu naszego „kamyczka” do tej ważnej sprawy i rozpoczęliśmy program instalacji ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania pojazdów w 35 miastach na terenie Polski pod nazwą eV City powered by Volvo. Nie jest to podstawa naszego biznesu i nie zarobimy na tym ani złotówki, ale wierzymy, że tak trzeba. Bo bez wydajnej infrastruktury szybkiego ładowania elektromobilna ewolucja nie nastąpi. Wiemy też, że nie jesteśmy w stanie zrobić tego sami - potrzebna jest szeroko zakrojona współpraca – dlatego do projektu zapraszamy samorządy. 

Augustów i Ełk to dwa pierwsze miasta, które oficjalnie przystąpiły do eV City powered by Volvo i stały się „eV Cities" – „miastami pionierami eletromobilnej ewolucji". Niezmiernie nas to cieszy. Niebawem przedstawimy kolejne.

Jakie są główne założenia i cele programu?

Trochę już powiedziałem o idei, jaka przyświeca eV City powered by Volvo. Przechodząc do szczegółów… Opiera się on na dwóch filarach: budowie sieci ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania o mocy 175kW oraz programie grantowym. Rozmawiając o infrastrukturze trzeba wiedzieć, że według danych z maja bieżącego roku, w Polsce jest dostępnych około 250 stacji ładowania o mocy powyżej 150kW. W tym już dziś około 60 stoi pod szyldem Volvo.

Docelowo będzie ich 130, w miejscach, które będą najbardziej wygodne dla kierowców. I to tutaj pojawia się rola miast. Samorządowcy najlepiej wiedzą, w którym miejscu na mapie najlepiej jest ulokować stację ładowania. Drugim elementem są środki, które jesteśmy gotowi przekazać na realizację inicjatyw polepszających jakość życia lokalnej społeczności, w szczególności poprzez poprawę jakości powietrza. Tutaj również wiedza i znajomość potrzeb mieszkańców jest kluczowa.

I na koniec - jaki to będzie to rok dla Volvo w Polsce?

To będzie dla nas kolejny rekordowy rok. Wszystko wskazuje na to, że produkowany w Szwecji Volvo XC60 kolejny rok z rzędu utrzyma pozycję lidera segmentu premium w Polsce. Wyniki wspiera pojawienie się w sprzedaży EX30 – bezkonkurencyjnego cenowo elektryka premium. Być może dla wielu kierowców jest on cenową trampoliną do klasy premium.

Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że elektryfikacja to proces, który trwa i trwać jeszcze będzie całe lata. Dlatego rozwijamy i z powodzeniem kontynuujemy sprzedaż samochodów z silnikami spalinowymi wspomaganych jednostką elektryczną (mild hybrid – MHEV i hybrydy typu plug-in – PHEV). To gros naszej sprzedaży i to się zapewne nie zmieni do czasu, gdy infrastruktura w Polsce istotnie nie podgoni do standardów skandynawskich.

Dziękuję za rozmowę 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów