1. Samar.plSamar.pl
  2. Rynek w liczbach Rynek w liczbach
  3. Rejestracje samochodów klasy premium – listopad 2024
Rynek w liczbach

Rejestracje samochodów klasy premium – listopad 2024

4 min

W jedenastym miesiącu 2024 r. liczba rejestracji aut z wyższej półki była mniejsza w stosunku do poprzedniego miesiąca, ale większa w porównaniu z listopadem roku 2023. Udział segmentu w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł 20,7 proc. i był najmniejszy od lutego 2023 roku.
Zobacz inne wydania Rejestracje samochodów klasy premium – grudzień 2024 Rejestracje samochodów klasy premium – październik 2024 Rejestracje samochodów klasy premium – wrzesień 2024 Rejestracje samochodów klasy premium – sierpień 2024 Rejestracje samochodów klasy premium – lipiec 2024 Rejestracje samochodów klasy premium – czerwiec 2024

W listopadzie 2024 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 10 187 nowych samochodów osobowych klasy premium. Był to wynik o 7,06 proc. mniejszy niż w październiku bieżącego roku i o 1,27 proc. lepszy w zestawieniu z listopadem roku 2023, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 10 059 takich aut. Udział tego segmentu w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł w listopadzie 20,7 proc. i był najmniejszy od lutego 2023 roku (20,6 proc.). To skutek najniższego w tym roku udziału firm w zakupach nowych aut (66,0 proc.). A to z kolei jest efektem trwających na rynku wyprzedaży aut - do salonów ruszyli klienci indywidualni, którzy generalnie nie kupują samochodów klasy premium.

W ciągu 11. miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 117 641 nowych aut z wyższej półki, o 18,78 proc. (18 600 sztuk) więcej w zestawieniu z takim samym okresem minionego roku. Auta z segmentu premium miały na koniec listopada br. 23,7 proc. udziału w polskim rynku nowo rejestrowanych aut osobowych. 

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium za jedenaście miesięcy 2024 roku zajmuje Audi. Klienci w Polsce kupili i zarejestrowali 26 310 nowych samochodów tej marki, co jest rezultatem o 11,72 proc. większym niż w takim samym okresie roku ubiegłego. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-listopad 2024 najlepiej sprzedawał się model A4 (4 610 sztuk). Na drugiej pozycji w zestawieniu znalazło się Audi Q5 (4 315 szt.), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Q3 (3 990 egzemplarzy). 

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Na drugim miejscu po jedenastu miesiącach bieżącego roku był Mercedes. Klienci kupili i zarejestrowali 25 167 samochodów tej marki, o 38,71 proc. więcej w zestawieniu z sytuacją sprzed roku. Wyniki Mercedesa nie obejmują osobowych wersji vanów (Citan, T, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględniają natomiast klasę V. W gamie marki na koniec listopada 2024 roku zwycięska okazała się klasa GLC z 3 513 zarejestrowanymi samochodami, przed modelem GLC Coupe (2 781 egz.) oraz CLA (2 173 sztuki).

Trzecią pozycję na koniec listopada 2024 roku zajęło BMW. Wynik bawarskiego producenta na polskim rynku to 24 657 zarejestrowanych samochodów, o 17,89 proc. więcej niż w takim samym okresie roku 2023. Najczęściej rejestrowane od początku roku modele w gamie BMW to: seria 3 (3 541 szt.), drugi był model X5 (3 246 szt.) oraz seria 5 (2 912 egzemplarzy). 

Czwarte miejsce za okres styczeń-listopad br. przypadło w udziale Volvo. Szwedzka marka zarejestrowała w Polsce 14 006 samochodów, o 20,48 proc. więcej niż rok wcześniej. Liderem w gamie szwedzkiego producenta na koniec listopada br. było XC60 (5 625 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (3 455 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (1 683 sztuki). Warto zwrócić uwagę na dobre, czwarte miejsce w pełni elektrycznego modelu EX30 (1 054 sztuk). 

Na piątej pozycji był Lexus. W ciągu jedenastu miesięcy 2024 roku japońska marka zarejestrowała w Polsce 13 036 samochodów, o 36,13 proc. więcej (r/r). Do końca listopada 2024 roku w gamie Lexusa najlepiej sprzedawał się model NX (5 110 egzemplarzy), przed RX (2 451 szt.) oraz LBX (2 120 egz.). 

W TOP10 najpopularniejszych marek segmentu premium po jedenastu miesiącach gorszy wynik od ubiegłorocznego (r/r) miały następujące marki: Tesla (minus 3,23 proc., Porsche (-0,64 proc.) oraz Mini (-32,50 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w TOP10 może pochwalić się, pozycjonowany na drugim miejscu Mercedes (plus 38,71 proc.). 

Warto podkreślić, że w samym listopadzie pierwsze pięć miejsc w zestawieniu wyglądało - w jednym przypadku - inaczej niż w rankingu liczonym narastająco od początku roku. Na pozycji lidera była marka Audi (2 441 aut, minus 1,73 proc. r/r), na drugim miejscu uplasował się Mercedes (2 269 sztuk, plus 21,40 proc. r/r), a brąz przypadł w udziale BMW (2 194 sztuk, plus 10,58 proc.). Tuż za podium mamy w listopadzie Lexusa (1 138 sztuk, plus 4,79 proc.), a na piątej pozycji znalazło się Volvo (1 096 sztuk, mniej o 9,38 proc.). 

W okresie od stycznia do listopada 2024 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było nadal Volvo XC60 (5 625 egzemplarzy). Na drugiej pozycji zestawienia znalazł się Lexus NX z 5 110 egzemplarzami. Brąz przypadł w udziale modelowi Audi A4 (4 610 sztuk). 

Tekst: Paweł Janas

Infografika: Michał Hadyś 

Tagi

Brak tagów

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów